Hulp bij inloggen     winkelwagen
Banner keuzedeel Digitale vaardigheden mbo ThiemeMeulenhoff

Digitale vaardigheden Keuzedeel

Docenten over keuzedeel Digitale vaardigheden

'Vorm, structuur én inhoud zijn sterk'

“ICT speelt in vrijwel elk beroep een rol”, zegt Erik Erik AkkermansAkkermans, docent Geluidstechniek op de opleiding Podium- en Evenemententechnicus van het Grafisch Lyceum Rotterdam. “Dus is het handig om studenten ICT-kennis en -skills bij te brengen.” Zelf gebruikt hij daar nu sinds een jaar ‘Digitale Vaardigheden’ van ThiemeMeulenhoff voor. “Er is goed nagedacht over dit keuzedeel; dat merk je meteen.”

“Mijn ervaring met lesgeven over Digitale Vaardigheden is niet alleen maar positief. Dat lag niet aan het keuzedeel  van ThiemeMeulenhoff; het lag aan het feit dat ik dit afgelopen jaar vanwege coronabeperkingen online moest doen. Ik ben geen fan van online onderwijs: voor praktijklessen is dat sowieso niet te doen en voor andere vakken – inclusief Digitale Vaardigheden – heeft het grote nadelen. Het grootste nadeel? Als docent wil ik zoveel mogelijk bijdragen aan de ontwikkeling van mijn studenten, zowel vakinhoudelijk als pedagogisch. En dat lukt ‘online’ een stuk slechter; je kunt dan lang niet zo goed zien of studenten ‘aan’ staan, hoe het met ze gaat en wanneer je ze een duwtje in de rug moet geven.”

Zelf informatie zoeken

“Aan de andere kant: een les Digitale Vaardigheden is wel eenvoudiger om online te geven dan een praktijkles. Zeker als je klas het keuzedeel van ThiemeMeulenhoff bij de hand heeft. Studenten gaan namelijk zelfstandig met dit lesmateriaal aan de slag. Daarvoor loggen ze in op de online omgeving eDition. Als docent leg je aan het begin van het jaar helder uit waar het lesmateriaal uit bestaat, waar wat zich bevindt in eDition en hoe studenten ermee kunnen werken. Bijvoorbeeld dat er rechtsboven in het scherm een vergrootglas staat. Als ze daarop klikken en een zoekterm intypen, kunnen ze meteen naar alle theorie die het keuzedeel over deze zoekterm bevat – van tekst en graphics tot instructievideo’s.”

“Zelfredzaamheid is een cruciale skill voor zowel opleidingen als banen. Ik vind het daarom belangrijk dat onze studenten eerst zelf op zoek gaan naar oplossingen of antwoorden; dat ze die niet direct aan mij vragen. Dat geldt in het algemeen, maar ook als ze opdrachten doen in ‘Digitale Vaardigheden’. Bovendien: informatie zoeken in een online omgeving is zélf een digitale vaardigheid; het past goed bij dit vak. Ze mogen informatie over digitale vaardigheden van mij overigens ook buiten eDition zoeken, via Google bijvoorbeeld. Maar het lesmateriaal maakt dat eigenlijk onnodig; het keuzedeel zit niet alleen qua vormgeving en structuur, maar ook inhoudelijk sterk in elkaar. Er is goed over nagedacht, dat merk je meteen.”  

Eigen tempo aanhouden

“Als studenten vastlopen, mogen ze mij om hulp vragen. Steun zoeken wanneer het echt nodig is, is óók zelfredzaamheid. En juist voor die hulp zit ik klaar. Ik geef in mijn lessen Digitale Vaardigheden eigenlijk geen klassikale uitleg, behalve aan het begin of als ik zie dat iedereen met dezelfde opdrachten worstelt. Mijn begeleiding is dus vooral individueel, gepersonaliseerd. Naarmate er meer lessen achter de rug zijn, wordt de kans ook steeds kleiner dat er nog een klassikale uitleg komt. Iedereen gaat namelijk op zijn eigen tempo door het lesmateriaal. Ik maak natuurlijk wel een jaarplanning waarin staat bij welk hoofdstuk iedereen minimaal moet zijn na een bepaalde week. Maar de één is al snel verder dan de ander.”

“Het staat studenten vrij om vooruit te werken. En om niet in de les, maar thuis hun opdrachten te maken – al is het eerste handiger als ze iets niet snappen. Thuis kunnen ze mij immers niet aan de mouw trekken, tijdens de les wel. Bij online onderwijs kunnen ze me dan bellen, of aanspreken als ik langskom in hun Teams-werkplek. Bij fysieke lessen mogen ze me gewoon bij zich roepen of stap ik op ze af als ik merk dat ze achterblijven. Dat laatste kan ik trouwens ook zien in eDition: per student heb ik inzicht in de voortgang. In welk hoofdstuk ze zijn, bijvoorbeeld, en welke opdrachten ze goed of juist minder goed gemaakt hebben. Dit is waardevol inzicht, zeker bij studenten die het moeilijk vinden om uit zichzelf aan de bel te trekken.”

Aansluiten bij examens

“Het valt me op hoe verschillend het startniveau van mijn studenten is op ICT-gebied. Sommigen zijn al gepokt en gemazeld in PowerPoint, Word, Excel, Outlook, browsers – allemaal onderwerpen die aan bod komen in ‘Digitale Vaardigheden’. Voor deze studenten zijn veel hoofdstukken in het keuzedeel echt te makkelijk. Maar anderen hébben niet eens een computer; die doen alles op hun telefoon en hebben geen idee hoe dat soort programma’s werken. Soms zou ik het ICT-niveau van elke student met een 0-meting willen inschatten en iedereen vervolgens een gericht parcours willen bieden, met alleen relevante opdrachten. Maar ik ben er nog niet helemaal achter of dit kan – en hoe dan, zonder dat ze lesstof missen voor hun eindtoets.”

“Het keuzedeel van ThiemeMeulenhoff bevat zelf geen eindtoetsen, maar verwijst voor examens naar een andere partij: de Stichting Praktijkleren. Voor mij riep dat aanvankelijk de vraag op of die examens dan wel voldoende passen bij de inhoud van het keuzedeel. Dat had wat mij betreft iets duidelijker mogen zijn. Maar inmiddels ben ik erachter dat de inhoud en examens inderdaad naadloos op elkaar aansluiten, al komen ze van verschillende organisaties. Ze concentreren zich bijvoorbeeld allebei op Microsoft Windows 10 en Office 365, niet op Apple-systemen. Belangrijk om te weten. Als docent kun je overigens ook proefexamens aanvragen bij de Stichting Praktijkleren. Voor studenten zijn die, naast de zelftoetsen in eDition, heel handig.”
 

Kinderziektes oplossen

“Als je als docent iets onduidelijk vindt of een verbeterpunt ziet, is dat makkelijk door te geven aan ThiemeMeulenhoff. Ze staan erg open voor feedback, hebben er zelfs een apart portaal voor. Het keuzedeel was vrij nieuw toen ik ermee begon, dus ik trof soms wel eens wat kinderziektes aan. Kleine dingen, zoals een linkje dat niet werkte, een typfout of een term die niet klopte. Dat gaf ik dan door, waarop ThiemeMeulenhoff de boel snel checkte en corrigeerde. Heel prettig om te merken. Ik heb trouwens ook wel eens gemeld dat er iets miste terwijl het er wel in zat. Dat liet ThiemeMeulenhoff toen ook snel weten, met een vriendelijke uitleg. Niet alleen het keuzedeel zelf is dus uitstekend, ook de service eromheen is dat!”

 

Erik Akkermans begon ruim 15 jaar geleden als docent op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij heeft hier sindsdien vele honderden mbo’ers de fijne kneepjes van de geluidstechniek bijgebracht. Erik geeft sinds een jaar ook het vak Digitale Vaardigheden met het gelijknamige keuzedeel van ThiemeMeulenhoff. Voorheen werkte hij als geluids-/audiotechnicus en hij is professioneel drummer.