ThiemeMeulenhoff
Home
Voortgezet onderwijs

Traningen voor het voortgezet onderwijs

Voor docenten die het maximale uit hun lessen willen halen

Ontdek onze trainingen

HEADING_1

Als docent heb je een volle agenda. Daarom is onze missie helder: we willen jou ontzorgen, zodat jij je kunt richten op waar het echt om draait – lesgeven. Onze trainers kennen niet alleen ons lesmateriaal door en door, ze begrijpen ook de dagelijkse praktijk en uitdagingen van het voortgezet onderwijs. Hun doel? Jou praktische handvatten geven die direct inzetbaar zijn in de klas.

Docenten waarderen onze trainingen met een 8,6 – omdat ze inspirerend, concreet en meteen toepasbaar zijn.

Welke training past bij jou?

Opstarttrainingen - Snel vertrouwd met nieuw lesmateriaal

Ga je werken met ons lesmateriaal? Geen zorgen: wij helpen je stap voor stap op weg. In een interactieve sessie laten Mart en Lucy, onze ervaren trainers, zien hoe alles werkt. Ze nemen je mee door alle functionaliteiten en praktische mogelijkheden van zowel het lesmateraal als de digitale omgeving, zodat jij na afloop vol vertrouwen aan de slag kunt.

Opfristrainingen - Haal het maximale uit wat je al hebt

Werk je al langer met ons materiaal, maar wil je meer uit de mogelijkheden halen? Of start er een nieuwe collega in de sectie? Met de Opfristraining leer je hoe je onze lesmethodes nog slimmer kunt inzetten – afgestemd op jouw wensen.

Verdiepende trainingen en workshops - Maak jouw lessen krachtiger

Wil je een stap verder gaan? Kies voor een verdiepende training of workshop. Deze zijn thematisch opgebouwd en altijd praktisch toepasbaar in jouw lessen.

Voorbeelden: Formatief handelen met jouw lesmethode - Minder cijfers, meer inzicht en leerrendement Formatief handelen kun je omschrijven als “alle activiteiten die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen” (Wiliam & Leahy, 2015). De kern van formatief handelen draait om drie vragen: Waar werkt de leerling naar toe? Waar staat de leerling nu? Wat is er nodig om de leerling verder te helpen? Formatief handelen is dus meer dan ‘toetsen zonder cijfers’, en kun je zien als een cyclus. Er zijn vijf strategieën bij formatief handelen: 1. Het verhelderen van leerdoelen en succescriteria 2. Het voeren van effectieve discussies met leerlingen en het organiseren van activiteiten die informatie over het leerproces geven 3. Terugkoppeling geven voor het verdere leerproces 4. Het activeren van medeleerlingen als belangrijke informatiebronnen 5. Het activeren van leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces In de training Formatief handelen met jouw lesmethode leer je hoe je je lesmethode kunt inzetten om deze strategieën vorm te geven en ga je aan de slag om formatief handelen met praktische werkvormen toe te passen.

Optimaal differentiëren met jouw lesmethode - Je leerlingen zijn niet allemaal hetzelfde! Misschien wel de belangrijkste opdracht aan het onderwijs: rechtdoen aan verschillen tussen leerlingen, ook in de klas! Differentiëren in je les kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een verlengde instructie, door het aanbieden van extra lesstof of opdrachten of door de leerling te laten kiezen voor een verwerkingsvorm. Maar voor welke differentiatie kies je en hoe sluit dat aan bij je lesmethode? Dat ga je leren in deze training. We gaan praktisch aan de slag zodat met de training Optimaal differentiëren met jouw lesmethode je differentiatie met je lesmethode snel kunt inzetten! Effectief leren met jouw lesmateriaal - Leer je leerlingen leren! Als docent in het voortgezet onderwijs wil je jouw leerlingen niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook leren hoe ze efficiënt kunnen leren en hun potentieel optimaal kunnen benutten. De juiste leerstrategieën kunnen hen helpen om zelfstandiger, sneller en effectiever te leren. Maar welke leerstrategieën zijn effectief? Heeft het zin om de tekst te markeren of nog eens te lezen? En hoe zet je die strategieën in bij jouw methode? In de training Effectief leren met jouw lesmateriaal leer je wat effectieve leerstrategieën zijn, hoe je die je leerlingen leert én hoe je die leerstrategieën met jouw lesmateriaal concreet maakt!

Rubrics in de les met jouw lesmateriaal - Nóg beter inzicht in leerontwikkeling en leerprestaties Om je leerlingen goed inzicht te geven in de leerdoelen waaraan ze werken, en welke succescriteria daarbij horen, is het inzetten van rubrics een handig hulpmiddel. Leerlingen leren met rubrics zichzelf te beoordelen en feedback te geven aan hun medeleerlingen. En voor de docent zijn rubrics een handig formatief instrument om samen met de leerlingen mogelijke vervolgstappen in hun ontwikkeling bespreken. Maar hoe zet je zo’n rubric op? Waar moet een goede rubric aan voldoen? En hoe betrek je daar je leerlingen bij? Tijdens deze training gaan we gezamenlijk aan de slag met het maken van rubrics voor jouw lesmateriaal.

Elke training wordt afgestemd op jullie vragen en situatie, zodat je na afloop niet alleen nieuwe kennis hebt, maar ook direct werkvormen en strategieën die je de volgende dag kunt toepassen.

Flexibel en op maat

We begrijpen dat je agenda vol zit. Daarom bieden we trainingen zowel op locatie als online aan. Samen bespreken we wat jullie nodig hebben, zodat de training altijd aansluit bij jullie praktijk.

  • Duur: 1,5 tot 2 uur

  • Kosten: € 650,- (excl. btw, inclusief intake, voorbereiding en reistijd)

  • Vooraf altijd een intake om de training goed af te stemmen

Aanmelden voor een training

Via onderstaand formulier meld je je eenvoudig aan voor een training voor jou en je collega’s. Na je aanmelding nemen we contact op voor een intakegesprek om te bespreken hoe we de training zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de situatie op jullie school en de vragen binnen de vaksectie. Ook bespreken we hoe jullie je het beste op de training kunnen voorbereiden.

Liever direct een afspraak plannen? Dat kan eenvoudig via de agenda van Mart en Lucy.

Marlise Hulsebosch

Wij zijn dit schooljaar begonnen met New Interface LRN-Line en zijn erg enthousiast. Vooral de combinatie met eDition is ideaal. Je kunt leerlingen zowel in het leerwerkboek als online laten werken en zo gemakkelijker differentiëren. Onze leerlingen hebben altijd hun laptop mee en zijn inmiddels helemaal thuis in de digitale leeromgeving. Voordeel is dat ze meteen hun resultaten kunnen zien. En die zien wij ook, heel fijn! In de aanloop naar de overstap naar deze methode zijn wij als sectie uitstekend begeleid door het team van ThiemeMeulenhoff. De training die wij kregen was het juiste zetje om de methode optimaal in te kunnen zetten.

Marlise Hulsebosch

Docent Engels op het Lorentz College

Marlies de Voogd

“Heel fijn dat er niet een standaardpraatje wordt gedaan, maar dat wij als docenten bepalen wat we willen weten en daarop in wordt gegaan. Geen reclame, maar dienend voor gebruiker van de methode.”

Marlies de Voogd

Docent Frans

Contact

Klaar om meer uit je lessen te halen?

Meld je eenvoudig aan via het aanmeldformulier. We nemen contact op voor een intakegesprek, waarin we jullie wensen en vragen doornemen. Zo zorgen we dat de training niet alleen inspirerend is, maar ook direct resultaat geeft in de klas. Liever direct een afspraak plannen? Bekijk de agenda van Mart en Lucy en kies een moment dat jou het beste uitkomt.

Mart van der Linden

Mart van der Linden

Trainer

06 22 51 14 46
Stuur een email
Lucy van der Weg

Lucy van der Weg

Trainer

06 52 02 75 76
Stuur een email