ThiemeMeulenhoff
Home
Voortgezet onderwijs

Traningen voor het voortgezet onderwijs

Begeleiding voor docenten in het voortgezet onderwijs

Trainingen

Onze missie is om jou als docent te ontzorgen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is: lesgeven. Onze trainers zijn niet alleen experts in ons leermiddel, maar begrijpen ook de uitdagingen waar docenten in het voortgezet onderwijs voor staan. Hun doel is om je op een praktische en toegankelijke manier te helpen. Zodat jij samen met je collega’s met plezier aan de slag kunt.

Welke trainingen zijn er?

Opstarttrainingen (voor nieuwe gebruikers)

Ga je starten met lesmateriaal van ThiemeMeulenhoff? Wij gaan je helpen, dus geen zorgen. Onze Opstarttrainingen zijn ontwikkeld om je snel op weg te helpen. Tijdens deze interactieve trainingen begeleiden Mart en Lucy, onze ervaren trainers, je stap voor stap door alle functionaliteiten en praktische mogelijkheden van het lesmateriaal en de digitale omgeving. Het doel is dat je na afloop vol vertrouwen aan de slag kunt.

Opfristrainingen

Werk je al langer met het lesmateriaal maar heb je nog niet het gevoel er het maximale eruit te halen? Of zijn er binnen de sectie nieuwe docenten die nog geen ervaring met het lesmateriaal hebben? Dan is de Opfristraining perfect voor jouw sectie. Of je nu specifieke functies wilt verkennen of wilt leren hoe je het lesmateriaal nog effectiever in je lessen kunt integreren - wij staan klaar om je te ondersteunen.

Verdiepende trainingen en workshops op onderwerp

Wil je nóg meer uit het lesmateriaal halen? Kies dan voor een van onze verdiepende trainingen en workshops! Of bespreek een training of workshop op maat, helemaal afgestemd op de behoefte van jou en je collega’s.

Er zijn verschillende trainingen, bijvoorbeeld: Formatief handelen met jouw lesmethode Minder cijfers en beter leerrendement Formatief handelen kun je omschrijven als “alle activiteiten die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen” (Wiliam & Leahy, 2015). De kern van formatief handelen draait om drie vragen: Waar werkt de leerling naar toe? Waar staat de leerling nu? Wat is er nodig om de leerling verder te helpen? Formatief handelen is dus meer dan ‘toetsen zonder cijfers’, en kun je zien als een cyclus. Er zijn vijf strategieën bij formatief handelen: 1. Het verhelderen van leerdoelen en succescriteria 2. Het voeren van effectieve discussies met leerlingen en het organiseren van activiteiten die informatie over het leerproces geven 3. Terugkoppeling geven voor het verdere leerproces 4. Het activeren van medeleerlingen als belangrijke informatiebronnen 5. Het activeren van leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces In de training Formatief handelen met jouw lesmethode leer je hoe je je lesmethode kunt inzetten om deze strategieën vorm te geven en ga je aan de slag om formatief handelen met praktische werkvormen toe te passen.

Optimaal differentiëren met jouw lesmethode Je leerlingen zijn niet allemaal hetzelfde! Misschien wel de belangrijkste opdracht aan het onderwijs: rechtdoen aan verschillen tussen leerlingen, ook in de klas! Differentiëren in je les kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een verlengde instructie, door het aanbieden van extra lesstof of opdrachten of door de leerling te laten kiezen voor een verwerkingsvorm. Maar voor welke differentiatie kies je en hoe sluit dat aan bij je lesmethode? Dat ga je leren in deze training. We gaan praktisch aan de slag zodat met de training Optimaal differentiëren met jouw lesmethode je differentiatie met je lesmethode snel kunt inzetten! Effectief leren met jouw lesmateriaal Leer je leerlingen leren!

Als docent in het voortgezet onderwijs wil je jouw leerlingen niet alleen kennis bijbrengen, maar ze ook leren hoe ze efficiënt kunnen leren en hun potentieel optimaal kunnen benutten. De juiste leerstrategieën kunnen hen helpen om zelfstandiger, sneller en effectiever te leren. Maar welke leerstrategieën zijn effectief? Heeft het zin om de tekst te markeren of nog eens te lezen? En hoe zet je die strategieën in bij jouw methode? In de training Effectief leren met jouw lesmateriaal leer je wat effectieve leerstrategieën zijn, hoe je die je leerlingen leert én hoe je die leerstrategieën met jouw lesmateriaal concreet maakt!

Rubrics in de les met jouw lesmateriaal Nóg beter inzicht in leerontwikkeling en leerprestaties Om je leerlingen goed inzicht te geven in de leerdoelen waaraan ze werken, en welke succescriteria daarbij horen, is het inzetten van rubrics een handig hulpmiddel. Leerlingen leren met rubrics zichzelf te beoordelen en feedback te geven aan hun medeleerlingen. En voor de docent zijn rubrics een handig formatief instrument om samen met de leerlingen mogelijke vervolgstappen in hun ontwikkeling bespreken. Maar hoe zet je zo’n rubric op? Waar moet een goede rubric aan voldoen? En hoe betrek je daar je leerlingen bij? Tijdens deze training gaan we gezamenlijk aan de slag met het maken van rubrics voor jouw lesmateriaal.

Op locatie of online

We weten dat je agenda druk kan zijn, daarom bieden wij onze trainingen zowel op locatie als online aan. Vooraf bespreken we welke wensen jullie hebben voor een training (en). En kunnen we ook met elkaar bespreken of dit fysiek of online zal plaatsvinden.

Onze bijeenkomsten duren doorgaans 1,5 tot 2 uur en kosten € 650,- (excl. BTW), inclusief intake, voorbereidings- en reiskosten.

Docenten beoordelen onze trainingen met een gemiddelde score van 8,6!

Aanmelden voor een training

Via onderstaand formulier meld je je eenvoudig aan voor een training voor jou en je collega's. Naar aanleiding van je aanmelding nemen we contact met je op voor een intakegesprek. In dit gesprek horen we graag hoe we de training zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten bij de situatie op jouw school en de vragen die er in de vaksectie leven. Dan bespreken we ook hoe jullie je op de training kunnen voorbereiden.

Marlise Hulsebosch

Wij zijn dit schooljaar begonnen met New Interface LRN-Line en zijn erg enthousiast. Vooral de combinatie met eDition is ideaal. Je kunt leerlingen zowel in het leerwerkboek als online laten werken en zo gemakkelijker differentiëren. Onze leerlingen hebben altijd hun laptop mee en zijn inmiddels helemaal thuis in de digitale leeromgeving. Voordeel is dat ze meteen hun resultaten kunnen zien. En die zien wij ook, heel fijn! In de aanloop naar de overstap naar deze methode zijn wij als sectie uitstekend begeleid door het team van ThiemeMeulenhoff. De training die wij kregen was het juiste zetje om de methode optimaal in te kunnen zetten.

Marlise Hulsebosch

Docent Engels op het Lorentz College

Marlies de Voogd

“Heel fijn dat er niet een standaardpraatje wordt gedaan, maar dat wij als docenten bepalen wat we willen weten en daarop in wordt gegaan. Geen reclame, maar dienend voor gebruiker van de methode.”

Marlies de Voogd

Docent Frans

Contact

Wil je meer weten over onze trainingen en workshops of een sessie inplannen? Neem gerust contact met ons op. We staan klaar om al je vragen te beantwoorden en een training te organiseren die aansluit bij jullie wensen.

Mart van der Linden

Mart van der Linden

Trainer

06 22 51 14 46
Stuur een email
Lucy van der Weg

Lucy van der Weg

Trainer

06 52 02 75 76
Stuur een email