Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

'Zo zorgen wij voor aansluiting op het bedrijfsleven' - 5 voorbeelden

‘Wij zijn er voor de student’, zegt Jurjan van Olphen. ‘De student is er niet voor ons.’ Zijn mbo-school Rijn IJssel probeert daarom altijd de behoefte van studenten voorop te zetten. ‘We vragen ze wat zij inspirerend vinden, stellen hun belang centraal. Daardoor weten we dat zij een opleiding willen die goed aansluit op het bedrijfsleven: hun latere beroepspraktijk.’ Hoe zijn eigen opleiding die aansluiting maakt? Jurjan geeft vijf voorbeelden.
Jurjan van Olphen

1. Spannende speeddates

‘Soms lijken we wel een uitzendbureau’, zegt Jurjan. Hij doelt op de jaarlijkse speeddate-dag van de opleidingen Junior Accountmanager en Commercieel Medewerker, waarbinnen hij vakken geeft als accountmanagement, marketing en sales. ‘Op die dag komen diverse bedrijven bij ons langs. We laten een vertegenwoordiger van zo’n bedrijf dan plaatsnemen in één van onze lokalen. Aan de overzijde van de tafel schuift een student aan, om na een kwartier plaats te maken voor een ander, et cetera.’

Het gaat telkens om studenten die juist déze onderneming gekozen hebben uit de lijst deelnemende bedrijven. Jurjan: ‘Zij hebben zich voorbereid op de ontmoeting. Bijvoorbeeld door van tevoren te kijken wat het bedrijf doet en op papier te zetten waarom zij er willen werken.’ Voor studenten zijn de speeddates een manier om kennis te maken met hun toekomstige vakgebied, werkgesprekken te oefenen en te vissen naar stages. En voor bedrijven? ‘Die zijn vaak op zoek naar geschikte stagiairs of toekomstige werknemers.’


2. Bijzondere bezoeken

Niet alle bedrijven die bij Rijn IJssel langskomen, komen voor speeddates. Sommige, zoals Shell, geven een presentatie. ‘Bijvoorbeeld over de werkzaamheden van junior accountmanagers in hun organisatie. Daar luistert de klas dan ademloos naar. Rechtop in de stoel en met de oren gespitst.’ Hij noemt het opvallend gedrag. ‘Net als het feit dat veel studenten opeens keurig “u” zeggen en netjes gekleed het lokaal binnenkomen. Zoiets is normaal gesproken toch iets minder gebruikelijk.’

Het belang van een representatieve uitstraling: het is een boodschap die docenten als Jurjan vaak herhalen. ‘Op gewone schooldagen vinden ze zo’n uitstraling niet altijd even belangrijk. Maar het is fijn te merken dat ze erop letten zodra er een potentiële werkgever op bezoek komt. Het geeft aan dat ze volwassen worden, met hun toekomst bezig zijn.’ Datzelfde geldt voor studenten die een spreker na de presentatie aanschieten en contactgegevens vragen. ‘Dat soort assertiviteit stimuleren we en leidt soms daadwerkelijk tot stages.’


3. Zelfgezochte stages

‘We willen dat onze studenten hun stages zélf regelen’, zegt Jurjan. ‘Met zo min mogelijk hulp van ons.’ Naast speeddates en bedrijfsbezoeken gebruikt Rijn IJssel daar www.stagemarkt.nl voor: een site waar organisaties op staan die leerplaatsen beschikbaar hebben. Studenten moeten onderzoeken welk bedrijf bij hen past en vervolgens een sollicitatiebrief schrijven, in de telefoon klimmen, een stage vinden. ‘Zodra wij groen licht geven, moeten ze er zo snel mogelijk mee bezig: hoe eerder ze gaan zoeken, hoe meer leerplekken er nog beschikbaar zijn.’

‘Het heeft geen zin: het is coronatijd, bedrijven nemen geen stagiairs aan.’ Jurjan hoort het studenten geregeld zeggen. Hij spoort ze aan tóch te zoeken. ‘Sommige bedrijven nemen nog wel stagiairs aan. En ja, het is moeilijker om een stageplek te vinden. Grote kans dat studenten meer afwijzingen krijgen. Maar daar leren ze van. Het is een nuttige life skill te kunnen omgaan met afwijzing; om toch door te zetten – tot je succes hebt. Ook dat soort vaardigheden wil ik studenten bijbrengen.’


4. Interessante input

‘Wat zoeken jullie nu precies in toekomstige werknemers? Welke kennis en kunde moeten zij hebben?’ Docenten als Jurjan vragen het geregeld aan bezoekende bedrijven. Maar ook, als ze ooit zelf in het bedrijfsleven werkten, aan hun contacten uit die tijd. Zelf was Jurjan tot 12 jaar geleden manager en trainer in de retail. ‘Ik neem de input van mijn contacten mee in mijn lessen. En vraag studenten: “Waarom zouden bedrijven deze dingen van jullie eisen?” Door hierover na te denken, zien ze het belang van die kennis en kunde in en raken ze extra gemotiveerd deze op te doen.’

Studenten krijgen van Jurjan ook geregeld de opdracht om zelf input op te halen. ‘De meesten hebben wel een bijbaantje. Niet iedereen durft zijn werkgever te vragen waar nieuwe werknemers aan moeten voldoen. Maar zelfs als slechts de helft dit wél doet en de antwoorden terugkoppelt in de les, levert dat vaak al goede, interactieve klasgesprekken op.’ Wie de input ook inbrengt, Jurjan weet dit soort gesprekken vrijwel altijd te koppelen aan theorie en werkopdrachten in de methode van ThiemeMeulenhoff. ‘Die is dan ook sterk gericht op de beroepspraktijk. Een belangrijk pluspunt.’


5. Eigen ervaringen

Soms hoort Jurjan andere docenten verzuchten dat studenten geen aandacht hebben, geen interesse tonen. Maar zelf heeft hij daar weinig last van. ‘Leren moet leuk zijn. Daarom kun je leerlingen beter niet op de vingers tikken als ze iets niet weten of een opdracht niet uitgevoerd hebben. Beter spreek je waardering uit als ze iets wél weten, als ze iets proberen te begrijpen, als ze iets goed hebben gedaan. Zo pak je ze.’ En niet alleen zo, zegt hij. ‘Ook door verhalen uit de praktijk te vertellen. Zelf deel ik veel anekdotes uit mijn tijd in het bedrijfsleven; daar illustreer ik lesstof mee. Studenten luisteren dan heel aandachtig.’

Jurjan gebruikt niet alleen zijn eigen ervaringen in de klas. Hij past ook de ervaringen van studenten toe. ‘Bijvoorbeeld als we de impact van omgevingsfactoren behandelen, een belangrijk concept in marketing. Ik vraag hun dan om na te gaan wat in hún leven invloed op hen heeft. Dat zetten ze op een rij – van familie tot vrienden. Juist door zo’n oefening persoonlijk te maken, leren ze razendsnel anders naar de wereld te kijken. Ze nemen een bedrijfsmatig perspectief aan. En dat is precies wat we willen bereiken.’


Handige tips

  • Meer weten over de manier waarop Jurjan, zijn collega’s op Rijn IJssel of docenten op andere scholen aansluiting vinden bij het bedrijfsleven? Stuur ons een e-mail. Wij brengen je graag in contact met de juiste mensen en informatie.
  • Lopen jouw studenten op dit moment stage? Bekijk dan eens onze lesbrief Een goed gesprek voeren over je stageplek. Vol tips om met studenten in gesprek te gaan. Ook de lesbrief LOB-interview bevat handige tips.
  • Lees de lestip De toekomst voor je zien, om studenten er achter te laten komen wat zij belangrijk vinden bij een toekomstige baan.

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?