Home
Kennis en inspiratie
Basisonderwijs

Ervaring uit de klas: "Pit biedt houvast én vrijheid"

Ervaring taal- en spellingmethode Pit

Ervaring uit de klas: "Pit biedt houvast én vrijheid"

"Pit biedt houvast én vrijheid"

“We hadden onze vorige taalmethode pas een jaar of vier”, vertelt Chantal Schram. “En we waren er eigenlijk heel tevreden over.” Waarom stapten zij en haar collega-leerkrachten op basisschool De Twilling dan tóch over op Pit? 

“Ons vorige lesmateriaal kwam ook van ThiemeMeulenhoff”, legt Chantal uit. “Op een dag belden ze ons om te zeggen dat ze een nieuwe methode hadden: Pit. En later kwam iemand van hen op bezoek om daar uitgebreid over te vertellen.” Het leerkrachtenteam werd steeds enthousiaster. Chantal: “We besloten over te stappen. Vooral omdat het ons een betere methode leek. Maar ook omdat ThiemeMeulenhoff die overstap zo makkelijk voor ons maakte. Ze gaven ons bijvoorbeeld geld terug voor hun oude lesmateriaal, waardoor we onder de streep geen extra kosten hadden.”   

Rustiger

Welke verbeteringen Chantal het meest opvielen? “Er zijn geen losse boeken en schriften meer. Die zijn bij Pit gebundeld in één ‘leerwerkschrift’ per blok. Leerlingen vinden dat veel rustiger en overzichtelijker.” Nadeel is wel dat ze niet zelf kunnen terugbladeren naar stof uit eerdere blokken. “Die feedback hebben we teruggegeven – en ik weet dat ThiemeMeulenhoff feedback van leerkrachten serieus neemt. Dus hopelijk komen ze met een oplossing.” Tot die tijd is er de Pit-leerkrachtensoftware. “Die bevat de theorie van elk blok. Als leerlingen iets zoeken, kunnen wij het gemakkelijk voor ze vinden en op het digibord laten zien.”  

Vrijheid

Een andere verbetering is de structuur. “De opbouw van hoofdstukken is altijd hetzelfde. Leerlingen weten daardoor precies waar ze aan toe zijn; in welke les ze bijvoorbeeld beziggaan met de leerlijn Woordenschat of Schrijven. En wanneer ze lesstof herhalen. Die overzichtelijkheid is extra groot doordat elke leerlijn een aparte kleur krijgt. Heel gebruiksvriendelijk – voor leerlingen én leerkrachten.” De laatsten kunnen Pit nauwgezet volgen. “Maar als je ervaring hebt en je weet wat je klas kan, kan je ook prima de vrijheid nemen om de ene leerlijn wat korter te behandelen en de andere uitgebreider.” 

Eigenaarschap

Pit biedt veel extra’s”, zegt Chantal. “Sommige kennen we nog nauwelijks, zoals ‘Filosoferen met Pit en ‘Pit-projecten’. Andere gebruiken we al wel, zoals de ‘Plus’-opdrachten voor kinderen die meer uitdaging aankunnen. Of de toetssoftware, waardoor we nu veel minder tijd kwijt zijn met nakijken.” Weer andere gaan de leerkrachten binnenkort uitproberen. “Bijvoorbeeld het ‘Groeischrift’. Hierin stellen leerlingen zelf vast welke leerdoelen ze al behaald hebben en welke nog aandacht vereisen. Zo worden ze eigenaar van hun leerproces. Dat eigenaarschap vinden we op onze school heel belangrijk.”

Lees meer over Pit

Heb jij interesse in dé taal- en spellingmethode voor het basisonderwijs? Download dan nu de brochure van Pit. In de brochure lees je onder andere over de opbouw van de methode, het Pit-principe, differentiatie, de verschillende manieren van werken met Pit én nog veel meer!

Meld je aan voor de uitprobeermaand