Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Lestips mbo

Lestips Voor het hbo

Stel de juiste vragen

Lesdoel: Leren klinisch redeneren, voorbereiden op praktijkstage

Thema: Fysiotherapie, gewrichtsaandoeningen

Lesduur: 90 minuten

Nodig: Tekstmarker, bord, 3 casussen van knieklachten

Welke vragen stel je als iemand pijn aan zijn knie heeft? Is het de meniscus of zijn het de kruisbanden? Voor een goede diagnose is het belangrijk dat je precies de juiste vragen stelt en aan alles denkt. In deze les hebben studenten individueel of in groepjes als huiswerk de meest voorkomende aandoeningen rondom de knie onderling verdeeld en uitgewerkt. Dus van iedere aandoening de plaats en aard van de pijn, het klachtenpatroon, beloop en overige typerende zaken. Ieder groepje vertelt in de les kort wat ze hebben gevonden en jij  schrijft in steekwoorden de belangrijkste bevindingen op het bord. Daar maken studenten dan later foto’s van zodat ze alle kenmerken van de belangrijkste knieklachten overzichtelijk bij elkaar hebben. Daarna passen studenten deze kennis in de praktijk toe.

De docent heeft drie casussen uit de praktijk in zijn hoofd en speelt een patiënt met een bepaalde knieklacht. Liefs net iets gecompliceerder of afwijkender dan de studenten zojuist hebben geleerd. Zet de groep in een U-vorm en ga er zelf voor zitten. Alle studenten zijn op dat moment fysiotherapeuten die door de juiste vragen moeten uitzoeken wat de patiënt mankeert. Tussentijds kun je even stoppen als de studenten vastlopen of om te vragen waarom zij bepaalde vragen wel of juist niet stellen. Als ze twijfelen tussen twee aandoeningen, geven ze aan welke testen ze zouden doen om uitsluitsel te geven. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de fysiotherapeuten op elkaars vragen reageren. Ze moeten dus ook goed naar elkaar luisteren. Als ze de diagnose uiteindelijk juist hebben, geeft dat veel voldoening. Een prachtig leermoment. Als uitsmijter kun je ook het spel ‘Wat heb ik?’ met de studenten spelen.