Home
Kennis en inspiratie
Basisonderwijs

Ervaring uit de klas: "Onze leerlingen hebben plezier in Pit"

Ervaring taal- en spellingmethode Pit

Ervaring uit de klas: "Onze leerlingen hebben plezier in Pit"

“Onze leerlingen hebben plezier in Pit”

“Ik was al blij met de voorganger. Maar ik vind deze nieuwe taalmethode nog beter.” Aan het woord is Annelies de Kock, leerkracht van groep 4 op Kindcentrum Moerschans. Wat bevalt haar zo aan Pit? En hoe gebruikt ze het?

“Wij zijn een kindcentrum met een heel diverse leerlingpopulatie”, zegt Annelies, naast leerkracht ook adjunct-directeur, intern begeleider en specialist Meer- en Hoogbegaafdheid. “Die diversiteit zie je onder meer terug in het gemak waarmee leerlingen taalskills opdoen. De één vindt dat eenvoudiger dan de ander.” Annelies noemt dit een mooie uitdaging voor haar en haar collega-leerkrachten. “En deze uitdaging bieden we makkelijker het hoofd als we ons taalonderwijs kunnen afstemmen op individuele leerlingen. Voor die personalisering of differentiatie gebruiken we Pit.” 

Extra aandacht

Hoe het kindcentrum Pit inzet voor gepersonaliseerd onderwijs? “In de leerwerkschriften van kinderen staan per blok leerdoelen. De zichtbaarheid van deze doelen is prettig voor leerlingen: zij weten graag wat ze dat blok gaan doen. Maar daarnaast helpen de leerdoelen leerkrachten ook om te differentiëren.” Annelies vertelt hoe zij leerlingen aan het begin van elk blok de Pit-signaleringstoets laat doen, al adviseert de methode deze voor week 5. “Op basis van de toetsresultaten weten zij én ik dan welke leerdoelen extra aandacht nodig hebben. Dat kan per leerling verschillen.”

Score per doel

“Na de Pit-signaleringstoets krijgen leerlingen een formulier dat we apart voor hen gemaakt hebben”, vervolgt Annelies. “Daarop kunnen ze zelf aangeven wat hun score per doel is. Hierdoor krijgen ze meer grip op hun leerproces, meer ‘eigenaarschap’.” Ze weet dat het ‘Groeischrift’ van Pit dit eigenaarschap ook stimuleert; dat leerlingen daarin kunnen aangeven welke kennis en vaardigheden ze al hebben en welke nog niet. “Ik kan me zeker voorstellen dat dit zinvol is. Maar zelf gebruiken we het ‘Groeischrift’ nog niet. We vinden tot nu toe dat onze eigen formulieren goed genoeg werken.” 

Boeiend verhaal

“Niet dat we allerlei zelfgemaakt materiaal gebruiken naast Pit”, zegt Annelies. “Die formulieren zijn een uitzondering. We vinden Pit heel compleet. Zeker nu Pit een compactroute heeft en een goede koppeling met ons leerlingvolgsysteem.” Andere positieve punten zijn volgens haar de duidelijke opbouw, het heldere taalgebruik en de boeiende verhaallijn die de hoofdstukken aan elkaar rijgt. Ook noemt ze het slim dat kinderen per blok een leerwerkschrift krijgen, in plaats van losse boeken en schriften. “Dat vinden kinderen zelf een stuk overzichtelijker en handzamer.”  

Plezier hebben

Die leerlingen vinden het bovendien leuk om herhalingsoefeningen te doen op hun Chromebook. “We laten ze niet álles digitaal doen. Voor de eerste verwerking laten we ze bijvoorbeeld hun leerwerkschrift gebruiken. We vinden het belangrijk dat ze ook met de hand schrijven. Omdat dit beide hersenhelften stimuleert.” Taaloefeningen maken op hun Chromebook versterkt hun digitale vaardigheden wel, zegt Annelies. “En ze hebben er zichtbaar plezier in. Alleen al daarom vind ik het fijn dat Pit ook digitaal beschikbaar is.”

Download de Pit brochure

Heb jij interesse in dé taal- en spellingmethode voor het basisonderwijs? Download dan nu de brochure van Pit. In de brochure lees je onder andere over de opbouw van de methode, het Pit-principe, differentiatie, de verschillende manieren van werken met Pit én nog veel meer!

Download Pit brochure