Overzicht van de inhoud van de leerwerkboeken kgt en bk
Titel | Inhoud in enkele kernwoorden |
---|---|
Leerjaar 1 | |
1 Wie ben ik? | In beeld brengen van sociale verbanden en verbondenheid aan de (eigen) omgeving van de leerling. Cultuur en zorg. |
2 Voedsel | Productie van voedsel, distributie van voedsel, verbanden tussen voedsel en cultuur, van jagen verzamelen naar landbouw. |
3 Grieken en Romeinen | Oude culturen, en wat daar nu nog van terug te vinden is aan fysieke en sociale structuren. Oorsprong van taal (en religie). |
4 Mens en natuur | Omgang van mens met zijn omgeving. Omgaan met de kansen en de bedreigingen van de natuur (rampen). |
5 Steden en dorpen | Ontstaan en functies van steden, voordelen van bij elkaar wonen. Soorten steden en dorpen. |
6 Uitvindingen | Uitvinders en ontdekkingsreizigers. Westerse overheersing en de relativiteit daarvan. |
Leerjaar 2 | |
7 Handel | Organisatie van grote bedrijven, van VOC tot McDonalds. Arbeid als productiefactor, migratie. |
8 Samenleven | Sociale voorzieningen, verzekeringen, mensenrechten. |
9 Grondstoffen | Grondstoffen en industrie. Demografische transitie, verstedelijking en vervuiling. |
10 Oorlog en vrede | Macht, politieke ideologieën en conflicten, kapitalisme en communisme, democratie en dictatuur. |
11 Media | De kerk, de krant en internet. De fiets en de mobiele telefoon. Individualisering. |
12 Afval en energie | Duurzaamheid, de aarde als ruimteschip, kringlopen. |
Nieuwe differentiatiemogelijkheden
Binnen ieder blok worden drie opdrachten uitgewerkt worden met ‘een stap extra’:
- een stap hoger: complexere opdrachten met meer variabelen (Bloom’s hogere denkniveaus, analyseren, evalueren en creëren)
- een stap verder: een opdracht met een grotere transfer, bijvoorbeeld in aansluiting op een toen-en-daar bron (meestal Bloom’s niveau toepassen, maar kan ook hoger).
- een stap meer: een extra bron met informatie over de theorie (Bloom’s niveaus begrijpen en toepassen).
Na elk blok volgt een menukaart met extra keuzeopdrachten.
Integratie burgerschap
Burgerschapsdoelen zijn verwerkt in de methode en voldoet daarmee aan de burgerschapsopdracht waaraan scholen in de toekomst moeten voldoen.