Toetsen laten leerlingen eigen vooruitgang zien
Uitgangspunt van Alles telt Q is de focus op het leerproces. Fouten maken mag want alle kinderen kunnen groeien.
In iedere zesde lesweek is er een bloktoets van één lesuur. Deze toets biedt een doorstart naar een vervolg op maat voor iedere leerling. Hoewel de toets een momentopname is, geven geef je leerlingen de kans te laten zien wat ze hebben geleerd. Uitgangspunt van Alles telt Q is dat fouten maken mag en leerlingen zijn daarbij eigenaar over hun eigen leerproces. Aan de hand van de signaalopgaven, het reflecterend gesprek met de leerling, het onderdeel Dit kan ik al en de bloktoets weet jij exact welk niveau het beste past bij elke leerling en bied je de onderdelen Remediëren, herhalen en verrijken gericht aan.
Les 15: Tussentoets Dit kan ik al
Les 26: Bloktoets
Les 27-30: remediëren, herhalen en verrijken
.ashx?h=350&w=650&la=nl-NL)
De oranje onderdelen zijn leerkrachtgebonden en de witte onderdelen zijn zelfstandig
- De toetsen zijn op 1S-niveau, zowel op papier als digitaal.
- Je kunt digitaal toetsen of op papier.
- De toetsresultaten (bij digitale toetsen) live en continu inzichtelijk in de cockpit.
- Er komt een groepsplan.
- Elaboratieve feedback voor zoveel mogelijk succeservaringen.
Eén uur rekentijd per dag
Alles telt Q gaat uit van de stelling van het SLO dat vanaf groep 3 één uur rekentijd per dag geldt. Zwakke leerlingen krijgen daarbinnen minimaal twee keer per week een kwartier instructie- en oefentijd.