Hulp bij inloggen     winkelwagen
Lestips mbo

Lestips Voor het mbo

Quiztime

Lesdoel: Leren formuleren van vragen in het Engels, leren multiplechoicevragen stellen en samenwerken

Lesduur: 2 x 50 minuten

Nodig: (online) woordenboek, voor ieder groepje vier antwoordbordjes met A, B, C en D

 

Een quiz doen is al leuk, maar een quiz zelf maken is nog veel leuker. Bijvoorbeeld over een overwerp waar je net mee bezig bent (grammatica, de tentamenstof of een ander thema). Laat studenten om te beginnen groepjes van drie tot vier personen maken. Iedere student bedenkt eerst zelf een aantal multiplechoicevragen in het Engels over het onderwerp plus vier mogelijke antwoorden. Eén daarvan is goed en drie zijn bijna goed. Als ze iets willen opzoeken in hun boek of (online) woordenboek kan dat. Laat ze verschillende online-woordenboeken met elkaar vergelijken en samen tot de juiste woordkeuze komen. Nadat iedere student eerst zelf vragen heeft gemaakt, bekijkt het groepje alle vragen gezamenlijk. Door hen eerst zelf te laten nadenken, voorkom je meeliften. Als je een beoordeling wilt geven, doe dat dan per groepje. Samen maken ze tussen acht en tien vragen. Het leuke van deze opdracht is dat studenten kunnen oefenen met verschillende soorten vragen, dat ze op een andere manier de lesstof verwerken en dat ze een keer vragen mogen maken in plaats van beantwoorden.

Aan het einde van de les, levert ieder groepje de vragen in. Thuis bekijk je de vragen en maak je een selectie van de leukste, slimste, origineelste vragen. De volgende les neem je die mee en ben je voor even de quizmaster van de groep. Deel per groepje bordjes uit met A, B, C en D erop voor de goede antwoorden. Wie herkent zijn eigen vraag? Een variant is om de quiz niet klassikaal te doen, maar groepjes elkaars quiz te laten maken en elkaar feedback te geven.