Hulp bij inloggen     winkelwagen
DoorEngels | ThiemeMeulenhoff

DoorEngels De methode Engels voor het mbo

Docent over lesmethode DoorEngels

Van taalvaardigheidsvorming naar vorming door taal

Het leren van een taal dient voor zoveel meer dan alleen je goed te kunnen verwoorden. In een maatschappij die internationaal georiënteerd is, met enorme binnenlandse diversiteit, zijn taal en expressie de sleutels tot de wereld. Als docent Engels bij de school voor ICT en Mediatechnologie bij Onderwijsgroep Tilburg heeft Mark de Jong jarenlang vrij eenvoudig de koppeling gevonden tussen taal en de beroepspraktijk. “In de wereld van technologie is Engels zo’n beetje de voertaal. De noodzaak om de taal te leren is bij mijn studenten dus wel aanwezig.”

Echte opdrachten

Vroeger lag in methodes de focus op grammatica en zakelijke taalvaardigheden. Er was geen relevantie met het beroep en weinig tot geen differentiatie mogelijk. Nu wordt er echt wat anders gevraagd in het mbo. Studenten geven in de landelijke JOB-enquête aan dat ze de vakken Engels en Nederlands wel relevant vinden, maar de manier waarop ze worden aangeboden sluit daar niet op aan. Studenten willen oefeningen die echt bijdragen aan het uitvoeren van hun beroep.

Activiteiten waarin ik aansluit op de beroepscontext van studenten zijn daarom het meest waardevol; echte opdrachten die studenten in hun vak ook tegenkomen. Het is leuk om studenten een probleem zelf te laten ervaren, verwoorden en vervolgens op te laten lossen. Mijn collega-docent en ik sluiten dan bijvoorbeeld aan bij technische projecten, door ze die volledig in het Engels te laten uitvoeren. Ze luisteren naar en voeren gesprekken over de wensen van de klant, lezen informatie over hardware en software die ze willen inzetten, schrijven een functioneel ontwerp (een soort plan voor het bedrijfsnetwerk) en presenteren dit aan de klant. Wat mij betreft een ideaal voorbeeld van een project met maximale toegevoegde waarde. Alle vaardigheden komen aanbod en zijn direct verbonden aan waar zij voor naar school komen.

Het zijn voor een docent echter niet de makkelijkste activiteiten om te organiseren; ze vereisen input en aansluiting van technische collega’s, terwijl je ook nog probeert generieke taalvaardigheden bij te brengen. We weten allemaal dat je niet altijd de tijd hebt om die topactiviteiten voor te bereiden. Je wil dus een methode die dit faciliteert én studenten voorbereidt op de generieke eisen die geëxamineerd worden. Daarnaast moet een methode mogelijkheden bieden om écht te kunnen differentiëren en studenten – in realistische situaties – via een gepersonaliseerde leerroute te verbeteren in hun taalvaardigheid. Grammatica en vocabulaire dienen dit te ondersteunen.


De impact van taal

De positie van taal in het mbo verandert hiermee ook: van algemene vorming naar een middel om een beroep uit te oefenen. De impact van taal gaat dan veel verder dan alleen jezelf kunnen verwoorden in het dagelijks leven of in een beroep. Het staat centraal in het professioneel handelen en vormt de student tot een uitstekend beroepsbeoefenaar.