Hulp bij inloggen     winkelwagen
Traject Zorg mbo

Traject | Zorg Lesmateriaal mbo Zorg BOL en BBL

Co-auteur Traject Zorg

'Ik wil zelfstand denken stimuleren'

Haar bijdrage aan de methode Traject Zorg was de eerste keer dat Elise van Rijswijk-Hofman meeschreef aan lesmateriaal. ‘Een goede ervaring’, zegt de mbo-docente Verpleegkunde. ‘Hopelijk kan ik dat vaker doen.’ Waarom vindt ze het zo leuk om auteur te zijn? Wat vindt zij van de update van Traject Zorg? En gebruikt ze die methode ook zelf?
Elise van Rijswijk

Als verpleegkundige werkte ze bij de Koninklijke Marine, op de neurologieafdeling van het Radboud MC en op de kinderafdeling van datzelfde ziekenhuis. Als docente geeft ze nu drie jaar les op het ROC Nijmegen; een periode waarin ze ook enkele colleges Kinderverpleging gaf aan hbo’ers op de HAN. En als student volgde ze meerdere opleidingen; van de specialisaties Neurologie- en Kinderverpleegkunde tot de opleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn.
 
Dat Elise redelijk wat kennis en ervaring heeft, is kortom een understatement. ‘Ik zoek steeds weer naar een nieuwe uitdaging. Als ik iets onder de knie heb wil ik méér weten, méér kunnen. Het kan altijd beter. Ik ben kritisch, ondernemend en zelfstandig – en ik stimuleer die kenmerken ook graag bij studenten Verpleegkunde. Of ik dat nu als docent doe of, sinds januari 2019, als auteur van ThiemeMeulenhoff.’

Nieuwe generatie

De tijd dat verpleegkundigen volgzaam horen te zijn, is volgens Elise voorbij. ‘Als professional moet je tegen een arts durven zeggen: “Nee, dit ga ik niet doen, want ik ben het niet eens met je plan.” En dat moet je dan met vakkennis kunnen onderbouwen. Niet uit eigenwijsheid, maar vanuit het besef dat jij verantwoordelijk bent voor jouw acties. Want als er iets misgaat in de verpleging, heb jij het gedaan – ook als een arts er opdracht toe heeft gegeven.’  

Voor verpleegkundigen is kritisch denken en vakinhoudelijke kennis dus essentieel, stelt Elise. Datzelfde geldt volgens haar voor leergierigheid, waar zij studenten eveneens toe aanspoort. ‘Mijn ouders, die ook in de zorg werkten, hoefden niet aan carrièreplanning of bijscholing te doen. Maar de huidige generatie moet dat wel. Formuleer je geen ambitieuze ontwikkeldoelen voor jezelf en blijf je geen bijbehorende opleidingen volgen? Dan gaat je loopbaan bergafwaarts.’

Verbeterde methode

‘De sterke focus op zelfontplooiing is een invloed uit het bedrijfsleven’, zegt Elise. ‘De impact van bedrijfsmatig denken op de zorg is niet alleen maar positief. Maar in die focus kan ik me prima vinden.’ Mede daarom vindt ze haar nieuwe auteurschap leuk. ‘Ik leer niet alleen beter te schrijven, dankzij de feedback van de eindredacteur. Ik voel me ook extra gemotiveerd om bij te blijven in kennis en richtlijnen. En om leerzame gesprekken te voeren met collega’s over onderwerpen die ik wil behandelen. Dat ik met al die input vervolgens de leermethode kan verbeteren waarmee ik zelf lesgeef, is voor mij de kers op de taart.’

Wat zij sterk vindt aan Traject Zorg? ‘Onder andere de modulaire opbouw. ThiemeMeulenhoff plakt niet alle onderwerpen aan elkaar, maar geeft elk onderwerp een losse module. Dit is veel handiger voor docenten en studenten. Dat de opbouw per module superoverzichtelijk is, maakt het nog eenvoudiger om te vinden of kiezen wat je op dat moment wilt leren of behandelen.’  

Juiste niveau

Elise is verder erg te spreken over de inhoudelijke verbeterslag. ‘Ik ben groot voorstander van zelfstandig, zelfregulerend leren. Traject Zorg spoort daar nu sterker toe aan. Bijvoorbeeld door duidelijkere leerdoelen te formuleren.’ Ze vertelt dat studenten daarnaast direct feedback kunnen krijgen op de online opdrachten die ze maken. ‘Dankzij die automatische feedback, verwerkt in de digitale omgeving van Traject Zorg, hoeven ze niet meer te wachten op een docent om verder te kunnen.’
 
Ook prettig vindt ze de extra praktische inslag van de vernieuwde methode. Elise: ‘Traject Zorg stelt de praktijk nu nog meer voorop: hoe gaat het eraan toe op de werkvloer en wat is daarvoor nodig aan kennis of skills? Een insteek die goed past bij mijn eigen manier van schrijven en lesgeven.’ Dat Traject Zorg studenten op niveau 4 helpt om alle kwalificatiedossiers te halen, is eveneens een belangrijke plus. ‘Bovendien: deze Verpleegkunde-methode claimt dat niveau niet alleen, ze háált het ook. Daar is ze in Nederland uniek in.’

Verder lezen

Lees ook het verhaal van auteur Rob en docente Anneke over Traject Zorg.