Hoe houd je studenten gemotiveerd – ook in coronatijd? Door nieuwe, originele en aansprekende manieren te zoeken om les te geven, zeggen Harold Meulendijks en Renske van Berlo. Zo ontwikkelden de twee docenten op ROC Ter AA zelf een podcast over Ontwikkelingspsychologie. ‘Studenten én collega’s zijn enthousiast.’
De aanpak van Harold en Renske:
- We maken de podcast met onze telefoon, op basis van de PowerPoint over de lesstof.
- We sturen de podcast naar studenten via MS Teams of WhatsApp.
- De studenten beluisteren de podcast op een zelf gekozen moment en plek.
- De studenten maken de bijbehorende opdrachten in eDition, met de informatie uit de podcast als basis. Ze kunnen de bijbehorende theorie daar ook nog eens bekijken.
- Het vak staat ingepland in het rooster van de studenten. Tijdens deze vaste face-to-face of online momenten kunnen we de opdrachten bespreken of verdieping geven.
Onze ervaring is dat studenten deze lengte (ca. 20 minuten) goed vinden. In onze instructie vertellen we de studenten dat ze de podcast vooral moeten beluisteren terwijl ze een wandeling maken buiten.