delen

Resultatenuitwisseling leerlingadministratiesystemen

Resultatenkoppeling ParnasSys

Je school kan nu de toetsresultaten voor de methodes Alles Telt en Taalverhaal.nu automatisch laten inlezen in het leerlingadministratiesysteem (LAS) ParnasSys. Volg de onderstaande stappen om deze toetsgegevens goed in jullie LAS terecht te laten komen. 

  • Officieel opdracht en akkoord geven voor het uitwisselen van de resultaatgegevens van jullie school via dit formulier.    
  • Jullie school ontvangt een e-mail van ons met de opdracht om aan ParnasSys aan te geven dat jullie inderdaad toestaan dat wij de gegevens van jullie school mogen opvragen. Volg hiervoor de twee stappen uit dit stappenplan (pdf).

Verklaring resultatenuitwisseling

• Persoonsgegevens
Persoonsgegevens geven directe of indirecte informatie over een persoon. Deze persoon moet daarbij wel te identificeren zijn. Sommige persoonsgegevens geven directe en feitelijke informatie over een persoon. Bijvoorbeeld iemands naam, achternaam, geboortedatum of e-mailadres.

Er zijn ook gegevens die indirect iets vertellen over een bepaald persoon. Bijvoorbeeld over op welke school de gebruiker zit. Als deze gegevens uiteindelijk te herleiden zijn tot een bepaalde persoon is er sprake van persoonsgegevens.

ThiemeMeulenhoff houdt zich in alle gevallen aan de wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. Lees meer in ons privacystatement.

• ECK2 Uitwisseling Leerresultaten UWLR
De ontwikkelde ECK 2 open standaard "Uitwisseling Leerresultaten" (UWLR 1.0) beschrijft de uitwisseling van leer- en toetsresultaten tussen een Leerling Administratie Systeem (LAS) en een Educatieve Applicatie (EA) bij de uitgeverij.
Alle informatie over deze standaard, welke beheerd wordt door Edustandaard, is te vinden op: http://www.edustandaard.nl/standaarden/afspraken/afspraak/uwlr/1.0/
http://www.edustandaard.nl/fileadmin/edustandaard/Bestanden/Afspraken/UWLR/UWLR_-_Technische_Afspraak.pdf


Persoonsgegevens in de resultaatkoppeling
In het geval van de resultaatkoppeling zijn er alleen maar indirecte gegevens aanwezig. 
  • de leerling identifier, ofwel LASkey (unieke identifier in het LAS) van de leerling
  • de school identifier, ofwel Brin
  • en zijn of haar resultaat ‘op een toetsonderdeel’

Beveiliging van persoonsgegevens

• Beveiliging van de verbinding/ versleutelde gegevensstroom
Voor de verbinding van de resultatenkoppeling met Leerling Administratie Systeem (LAS) maakt ThiemeMeulenhoff gebruik van een beveiligde verbinding middels een SSL/TLS-certificaat. 

• Beveiligde locatie
De ThiemeMeulenhoff-educatieve applicatie en de ‘resultaten terugkoppel’ applicatie worden beide gehost op een server bij een professionele hostingpartij. Met deze partij is een bewerkersovereenkomst gesloten waarin eisen zijn opgenomen ten aanzien van informatiebeveiliging. Onze hostingpartij voldoet onder meer aan de volgende certificering:

• ISO/IEC 270001 certificering
De hostingpartner van ThiemeMeulenhoff beschikt over een ISO/IEC 270001 certificering. Wikipedia zegt over deze certificering het volgende:
“ISO 27001 is een ISO standaard voor informatiebeveiliging. […]
De norm specificeert eisen voor het vaststellen, implementeren, uitvoeren, controleren, beoordelen, bijhouden en verbeteren van een gedocumenteerd Information Security Management System (ISMS) in het kader van de algemene bedrijfsrisico’s voor de organisatie.”

• Scheiding applicatie en database
Onder andere voor een optimale bescherming van de persoonsgegevens is de resultaatkoppeling applicatie gescheiden van de database met leerlinggegevens (vanuit Basispoort of rechtstreeks uit het LAS) en is deze tevens gescheiden van de database met leerlingresultaten. 

Algemene problematiek rondom vertalen van scores o.b.v. verschillende schalen 
Er speelt binnen de LASsen een vertaal problematiek van resultaten en scores (sommige LASsen vertalen de score, andere niet). Kern van het probleem is dat het LAS een vaste cq andere schaal hanteert dan de uitgever. 
Bijvoorbeeld, de uitgever hanteert een 4-puntsschaal (onvoldoende, matig, voldoende, goed),  en het LAS een 5-puntsschaal met bijbehorende kleurcodering (onvoldoende, matig, voldoende, goed, uitmuntend). In het LAS worden alle scores vertaald naar de eigen schaal. 

Daarmee passen scores niet helemaal, of komen niet helemaal overeen zoals bedoeld door de uitgever. 
Uitgangspunt: de score die wordt doorgegeven is een eindscore en voor de diepere analyse moet de docent naar de uitgever. Tevens zijn de LASsen aan het beoordelen of hier misschien een wijziging doorgevoerd moet gaan worden.