Lock Digitale leeromgeving winkelwagen

Virtual Skillslab: een realistisch spel met echte klanten

De praktijk de klas in

Aya, Demi, Gurgen, Abdoel en Ali is gevraagd wat ze het liefst willen: met de kassatrainer aan de slag of weer terug de klas in. ‘De kassatrainer!’ roepen ze in koor. Team MIXED sprak met leerlingen Economie en Ondernemen op het DaCapo college in Sittard, met hun doorgewinterde docente Inge Gielen en Eric Jutten van Virtual Skillslab over de kassatrainer en de warehousetrainer. Het DaCapo maakt gebruikt van deze interactieve 3D trainingen in de les. Ook vroegen we een aantal leerlingen naar hun ervaring met de kassatrainer. Wat vinden zij zo fijn aan de virtuele training?

Warehousetrainer | Thiememeulenhoff

De leerlingen werken heel serieus aan hun kassatraining. Niemand heeft de neiging om te gaan kletsen. Ondertussen stelt ThiemeMeulenhoff wat vragen aan Inge. De training boeit de leerlingen duidelijk. Dat is ook wat Inge zo fijn vindt aan de kassatrainer. ‘De leerlingen werken gewoon, het pakt ze en neemt ze mee.’ ‘De leerlingen zijn altijd stil en ijverig zodra we met de kassatrainer werken. Handig ook als je een keertje een rustmoment wilt inbouwen op de dag’, aldus Inge.

“DE LEERLINGEN WERKEN GEWOON, HET PAKT ZE EN NEEMT ZE MEE.”

Een realistisch spel met echte klanten

‘Waarom is de kassatraining zo leuk?’ vroeg team MIXED aan de leerlingen derde klas E&O. ‘Het is leerzaam, je leert dingen die je niet kent in je eigen tempo en het is een realistisch spel. Dat maakt het leuker dan de les in de klas.’ In de kassatrainer heeft de leerling ‘echte’ klanten in een interactieve 3D omgeving. Eric Jutten van Virtual Skillslab legt uit: ‘De training laat zien hoe de werkelijkheid is en laat de leerling deze ontdekken door te oefenen. Natuurlijk maak je daarbij in het begin fouten maar dat is helemaal niet erg in een simulatie. Als iets niet helemaal goed gaat komt de virtuele coach in beeld. De situaties worden steeds uitgebreider en moeilijker.’ ‘Zo heb je bijvoorbeeld eerst alleen het begroeten, scannen en pinbetalingen’, voegt Inge toe. ‘Daarna komen er ook contante betalingen met wisselgeld en komt er steeds iets anders bij, bijvoorbeeld een korting, een retour of wordt de druk opgevoerd door meer klanten aan de balie.’

Nogmaals, de situatie is net echt en je kan scoren, dát motiveert. Tegelijkertijd, zo geven de leerlingen aan, wordt alles heel duidelijk uitgelegd, hoe je iets moet doen of waarom je het niet helemaal goed deed. ‘Doordat ze het makkelijk snappen zijn de leerlingen ook gemotiveerd. Belangrijk is dat ze het begrijpen. Als ze het niet snappen haken ze makkelijk af’, zo zegt Inge. Ongemerkt leren de leerlingen stapsgewijs heel veel.

“DE TRAINING LAAT ZIEN HOE DE WERKELIJKHEID IS, LAAT DE LEERLING ONTDEKKEN DOOR FOUTEN EN JE KAN SCOREN, DÁT MOTIVEERT."

Orders verzamelen | Thiememeulenhoff
Orders verzamelen | Thiememeulenhoff
“DE TRAINING LAAT ZIEN HOE DE WERKELIJKHEID IS, LAAT DE LEERLING ONTDEKKEN DOOR FOUTEN EN JE KAN SCOREN, DÁT MOTIVEERT."Eric Jutten - Virtual Skillslab

Rondrijden op een heftruck in de klas

Door weinig ruimte voor praktijkopdrachten was het DaCapo op zoek naar manieren om de praktijk de klas in te halen. De kassatrainer is hier een zeer geslaagd voorbeeld van. Maar natuurlijk ook de warehousetrainer; echt met een heftruck werken mogen leerlingen onder de zestien jaar niet. In de warehousetraining van Virtual Skillslab kan dat wel, met in de nabije toekomst écht sturen (dus niet met pijltjes naar links en rechts), ook op tablet en i-phone. Dat is de ultieme jongensdroom.

Virtual Skillslab

Virtual Skillslab brengt de beroepspraktijk naar je school. In realistische en interactieve simulaties gaan leerlingen zelf aan de slag, leren door te doen.

De kassatrainer

3D simulatie geeft bijna dezelfde ervaring als de praktijkklanten met wie je kan communiceren, een volledig werkend kassasysteem met moderne randapparatuur, én winkelende klanten in de achtergrond. Volledig interactief; dus het initiatief ligt altijd bij de leerling. Leren door te doen, vaardig worden door herhaling!

De warehousetrainer

In de interactieve 3D omgeving gaat de leerling daadwerkelijk zelf aan de slag. Deze omgeving bestaat uit een realistisch magazijn waarin je kunt rondlopen en -rijden, er zijn diverse interne transportmiddelen, een werkend warehouse management systeem (WMS) en een groot aantal realistische producten. Nadat de leerling het juiste transportmiddel heeft gekozen en via het WMS de goede order oproept, gaat hij op weg om ontvangen goederen te registreren, pallets naar de bulklocatie te brengen, pick locaties aan te vullen, orders te verzamelen of de vrachtwagens in te laden. Het uitvoeren van de procedures, het omgaan met systemen, het efficiënt werken en het reageren op onverwachte situaties worden als gehele procedure geoefend. Net als in de praktijk!

Hospitality game

Je start als verkoopmedewerker in een virtuele outdoorwinkel. Telkens komen een aantal klanten de winkel binnen. Je bepaalt zelf of en wanneer je ze groet en je hulp aanbiedt. Net als in het echt reageren klanten op de verkoper: te snel hulp krijgen voelt opdringerig. Maar geen hulp ontvangen als je het nodig hebt is ook niet goed. Al spelenderwijs leer je de hospitality regels. Tevreden klanten laten dat ook achteraf weten en een goede klantscore is nodig om volgende en moeilijkere levels te mogen doen. Deze innovatieve game is een perfecte voorbereiding op een praktijkstage.

Virtuele coach

Leerlingen worden begeleid door de ingebouwde virtuele coach. Deze introduceert onderwerpen, geeft duidelijke instructies én geeft op intelligente wijze feedback wanneer fouten gemaakt worden. Alle instructies zijn gesproken, er wordt geen tekst gebruikt. Zo wordt de leerling vaardig door te doen en door (gecontroleerd) fouten te maken. Het examen: twintig klanten komen langs Het examen is hetzelfde als de training; zo komen er bij kassatraining klanten langs. Als de leerling niet teveel hulp vraagt en niet teveel fouten maakt, slaagt hij of zij. De docent bepaalt wanneer de leerling examen doet.

Gemak voor de docent

Door het jaar heen kun je als docent inloggen op je docentenpagina en zien hoever de leerlingen zijn. Je hoeft dus niet continu om de leerlingen heen te lopen’, aldus Inge. ‘Ook loopt de server niet vast als er veel leerlingen bezig zijn, zoals weleens bij ander digitaal lesmateriaal het geval was. En als er iets is, dan heb je heel snel reactie van Virtual Skillslab’, zo zegt Inge.

Wist je dat…

Leerlingen die op school examen hebben gedaan na de kassatraining relatief snel een (bij-)baan krijgen als kassière bij Hema en Blokker. Zij mogen vaak direct achter de kassa. Virtual Skillslab dicht het gat tussen school en de echte wereld Het streven van Virtual Skillslab is te laten zien hoe de werkelijkheid eruit ziet vanuit de schoolbanken om zo het gat tussen de schoolbanken en de echte wereld te verkleinen én daarbij leerlingen te laten leren door fouten, op speelse wijze. ‘Je kúnt iets verkeerd doen, iets verkeerds zeggen. Daarna kun je het opnieuw doen. Oefeningen zijn steeds anders en nodigen de leerling uit te herhalen en te verbeteren. In het echt leer je ook door iets gewoon te doen’, zegt Eric Jutten. ‘Zo ervaart de leerling in de hospitality game hoe op de juiste manier in gesprek te komen, dat sterkt de leerling om in het echt ook iets te zeggen tegen de klant.’

Oorspronkelijk commerciële klanten, nu ook (v)mbo

‘De kassatrainer van Virtual Skillslab is in oorsprong ontwikkeld voor de medewerkers van bedrijven als Blokker, Hema, Action, Zeeman en Rituals. Daarna kwamen er vragen vanuit mbo en vmbo. Toen heeft het bedrijf (simulation Crew) besloten om de simulaties ook voor het onderwijs te gaan bouwen en leveren. Dat was het ontstaan van het bedrijf Virtual Skillslab.

Ervaar het zelf

De beste manier om de games van Virtual Skillslab te leren kennen, is door ze zelf te ervaren! Krijg nu een indruk door ze twee weken lang gratis uit te proberen. Klik op de button hieronder en gebruik de volgende codes om je te registreren.

  • Kassatrainer: bMWq-1772
  • Warehousetrainer: a4jA-1773
Proefaccount aanmaken