Lock Digitale leeromgeving winkelwagen

VMBO Up! project pop-up store opzetten

De klas de praktijk in

Niet ‘Hoe krijg ik de praktijk in de klas?’, maar ‘Hoe krijg ik de klas de praktijk in?’. Team MIXED ging in gesprek met Redfish Edu op de Masterclass van MIXED, een middag vol workshops, jaarlijks georganiseerd door ThiemeMeulenhoff, uitgever van MIXED. Ditmaal met als hoofdthema ‘Omdenken’. Iets waar Didi en Martijn als geen ander toe in staat zijn. Ook kunnen ze jou als docent heel goed op een heel andere manier tegen je beroepspraktijk aan laten kijken. Didi en Martijn bieden scholing aan docenten aan om het project VMBO Up! op te zetten binnen de school; een project waarin leerlingen een pop-up store opzetten waarin zij échte producten aan échte klanten verkopen met écht geld.

‘Durven doen’ dat is waar het om draait

Redfish Edu geeft leerlingen mee ‘gewoon te doen’ en zo te ontdekken en naar wegen en oplossingen te zoeken. ‘Leerlingen moeten soms eerst over een grens, maar eenmaal over de schroom heen ervaren ze door te doen dat ze daadwerkelijk ook iets kunnen. Hun zelfvertrouwen groeit zienderogen, de vmbo leerling waarvan iedereen altijd zegt dat ie niet zo veel kan, kan ineens van alles! Leerlingen durven plots te vallen en daarna weer op te staan. ‘Durven doen’ dat is waar het om draait’ aldus Didi.

Openingshandeling | Thiememeulenhoff

"DAN ZEG IK: ‘ZOEK HET MAAR UIT!’ IS NIET NEGATIEF BEDOELD, MAAR JUIST OM ZE UIT TE NODIGEN OM IN ACTIE TE KOMEN."

‘Zo is het project VMBO Up! ook ontstaan, door het idee dingen te willen doen die écht zijn voor leerlingen. Vervolgens ‘lak te hebben’ aan het vaststaande stramien en gewoon te doen’, aldus Martijn. Anderen wierpen barrières op en vroegen zich af hoe dat zit met vergunningen, met de gemeente en financiering. ‘Ze moeten toch ook de eindtermen halen!’ ‘Hoeveel uren gaan daar in zitten?’ ‘Hoezo ga je dat met vmbo leerlingen doen? Ze kunnen niet eens goed rekenen…. Moet je eens zien hoe goed ze nu met de kassa omgaan!’ vertelt Didi. Vervolgens staken Martijn en Didi met hun bevlogen houding anderen aan. Daarbij is de docent natuurlijk ook blij als leerlingen gemotiveerd en vooruit te krijgen zijn. Leerlingen willen ineens langer doorwerken. ‘De sleutel tot het succes zit ‘m er in dat het niet het project van school of Redfish Edu is, maar dat het een project van de leerlingen is. De leerlingen krijgen heel veel vrijheid. De enige richtlijn is het doel, namelijk een pop-up store. Tegen de leerlingen zeggen we: ‘Wij hebben jullie nodig!.’ Dan denken de leerlingen dat het een grapje is. Vervolgens laat Redfish Edu de leerlingen pitchen en toelichten wat ze willen, hoe ze het willen en waarom op die manier.’

"DE LEERLINGEN REALISEREN ZICH DAT HET ‘SERIOUS BUSINESS’ IS: ‘OH, HET GAAT OM ECHT GELD’."

De kracht is ook dat Didi en Martijn er als docent zelf ook voor staan. ‘Als ik me niet inzet en afhaak, waarom zou een leerling het dan wel doen? Wij geloven erin’, aldus Didi.

'WAT GAAN WE DAN VERKOPEN?!' VRAGEN LEERLINGEN ZICH ZENUWACHTIG AF. 'WAT WIL JE VERKOPEN? EN WAAROM?' VRAGEN WIJ DAN.

Samenstellen pakketten | Thiememeulenhoff
Samenstellen pakketten | Thiememeulenhoff
'WAT GAAN WE DAN VERKOPEN?!' VRAGEN LEERLINGEN ZICH ZENUWACHTIG AF. 'WAT WIL JE VERKOPEN? EN WAAROM?' VRAGEN WIJ DAN.Didi Redjosentono - Redfish Edu

Niet denken maar doen

De nadruk op doen neemt niet weg dat Redfish Edu ook probeert leerlingen zich bewust te maken van hun denken en de patronen daarin. ‘Het gaat niet per se om kennis, maar om hoe je met zaken omgaat. Dit jaar werken we samen met havo/vwo. Je ziet daarin wel verschil tussen havo/vwo leerlingen en vmbo leerlingen. De h/v leerlingen kijken eerst rond, vragen zich af wat de doelstelling is, bepalen de strategie en hebben een wat hoger abstractieniveau. Spreek je bijvoorbeeld in metaforen, dan snappen ze dat eerder. De vmbo leerlingen daarentegen zijn meer actiegericht, zij zijn de doeners. Het mooiste is natuurlijk als je denkers en doeners in een team hebt ’.

"LEERLINGEN MERKTEN DAT ZE SUCCES HEBBEN, DAT GEEFT ZE EIGENWAARDE, EEN GEVOEL VAN ‘IK DOE ER TOE’."

‘Leerlingen, maar ook docenten zijn creatiever dan ze denken, maar door blokkades die ze zichzelf aanpraten, komen ze niet verder’, zegt Didi. Het ultieme voorbeeld waarom Omdenken soms nodig is.

Redfish Edu

Martijn en Didi vormen Redfish Edu. Zij bieden scholing aan om het project VMBO Up! in uw organisatie op te zetten. Een project waarin leerlingen een pop-up store opzetten waarin zij échte producten aan échte klanten verkopen met écht geld. Niet alleen geschikt voor Economie & Ondernemen, maar ook zeker toepasbaar op Zorg & Welzijn of Dienstverlening & Producten. In één werkdag maakt Redfish Edu samen met u een blauwdruk voor uw eigen project, waarna u samen met uw collega’s de details uitwerkt. Voor schooljaar 2018-2019 staat een project voor het keuzedeel Webshop in de steigers. Ook zijn er plannen om op termijn te werken aan projecten waarin keuzedelen van Media, Vormgeving & ICT gekoppeld worden aan Economie & Ondernemen. Voor meer informatie zie redfishedu.nl

Didi Redjosentono
Als docent Economie & Ondernemen geeft hij, sinds 2003, les aan bovenbouw vmbo BBL en KBL. Een creatieve geest die constant op zoek is naar vernieuwing. Als je met Didi werkt aan een project, zal je merken dat je vaak buiten de gebaande paden denkt en verbindingen legt die in eerste instantie niet voor de hand liggen. Dat levert spannende projecten op waarbij positiviteit voorop staat.

Martijn Visscher
Als side-kick begonnen, maar inmiddels ervaren docent. Hij kent geen beren op de weg, drempels of valkuilen. Alles is een kans om het onderwijs leuker en creatiever in te richten. Martijn heeft een achtergrond in marketing en evenementenorganisatie. Als zodanig werkt Martijn al vaak vanuit een projectmatige gedachte. De kwaliteiten van Martijn zijn verbinden, organiseren en stimuleren.

Leerlingen zien groeien in zelfvertrouwen

Wil jij ook aangestoken worden door het enthousiasme van Didi en Martijn en meevaren op hun ervaring en professionaliteit? En wil jij bovenal ook je leerlingen zien groeien in zelfvertrouwen en kunnen? Neem dan contact op met Redfish Edu. Voor meer informatie zie: www.redfishedu.nl

Leerlingen in actie zien? Bekijk hier de timelapse van een VMBO Up! project.

"MET EEN VMBO UP! PROJECT KRIJGT DE SCHOOL OOK AANDACHT IN DE PERS. NAAST DE ONTZETTEND LEUKE EN LEERZAME ERVARING VOOR LEERLINGEN IS HET DAAROM OOK NOG EEN MOOIE MANIER OM PUBLICITEIT TE GENEREREN VOOR DE SCHOOL."