Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Lees meer over MIXED vmbo

MIXED Beroepsgericht vmbo

Arian Koman, Docent Dienstverlening & Producten

“Geef ze eigen verantwoordelijkheid en leerlingen komen geheid in beweging”

Arian Koman is Leerjaar-coördinator van leerjaar 4 en Docent VZ Dienstverlening & Producten aan het Insula College. Een voor de school nieuwe opleiding en daar past de eigengereide aanpak van Koman heel goed bij.

Koman heeft voor de opleiding Dienstverlening & Producten samen met collega’s zelf een leerlijn ontwikkeld. Het leerontwikkelformulier is binnen die leerlijn de rode draad: dit is een middel waarmee leerlingen hun eigen leerdoelstellingen moeten bepalen aan de hand van een bepaald thema. Met het doorlopen van elf stappen ontwikkelen de leerlingen vervolgens op eigen houtje een compleet project. “Noem me dwars maar ik vind dat het afwerken van opdrachten over fictieve situaties niet meer van deze tijd,” stelt Koman. “Geef leerlingen de verantwoordelijkheid om het zelf te doen en ze komen geheid in beweging.” Zo stelde een groep leerlingen van Koman zichzelf binnen het project Duurzaamheid ten doel om zonnepanelen op het dak van de school te krijgen. “Ze schreven brieven naar de Gemeenteraad, vroegen subsidie aan en presenteerden hun plannen aan het bestuur. Het tot in detail uitgewerkte plan inclusief technische tekeningen en een financieel plaatje ligt nu bij onze directeur.”

MIXED digitaal

Lopen de leerlingen vast of vraagt een project om een nieuwe vaardigheid, dan duiken ze in de methode MIXED. Bijvoorbeeld op het moment dat er interviews afgenomen moeten worden of een presentatie wordt verlangd. MIXED is er voor de leerlingen van het Insula College dus heel duidelijk ter ondersteuning van de leerlijn. Koman: “MIXED biedt voor elke profielmodule eigen materialen en die zijn weer allemaal afzonderlijk te gebruiken. Als docent heb je een helder overzicht van de vorderingen van je leerlingen. Wij gebruiken voor 90% digitale materialen en 10% papier. We leven in de in 21ste eeuw, iedereen heeft een laptop bij de hand, de leerlingen vinden het fijn om hun opdrachten direct digitaal te verwerken; waarom niet? We hoeven bovendien geen bijlages meer te printen voor bij opdrachten, alles staat online. Dat is niet alleen efficiënt maar ook heel duurzaam.”

Vijftienjarige volwassenheid

“MIXED werkt veel met herhaling,” vindt Koman. “Zo komen dezelfde fictieve opdrachtgevers terug bij alle opdrachten in een blok. Voor Basisberoepsgerichte leerlingen is dat prettig. Voor KB-leerlingen is het fijn wanneer de docent de opdrachten selecteert of aan- en uitzet. Het is dan ook prettig dat MIXED het toelaat te differentiëren.”

En hoe varen de leerlingen bij de nieuwe leerlijn en de rol van MIXED daarin? Koman: “In het begin was het nog even zoeken. De leerlingen hadden flink wat aansturing nodig. Inmiddels zie ik dat het werkt. De leerlingen zijn gezond kritisch op elkaar, stellen doelgerichte vragen en tonen met hun vijftien jaar een hoge mate van volwassenheid en zelfstandigheid. Als docent is dat echt genieten!”

Mixed Arian