Lock Digitale leeromgeving winkelwagen

Leerlingen Fioretti College aan het roer van hun eigen minionderneming

Volop aandacht voor soft skills

Vierdejaars leerlingen van het Fioretti College in Hillegom die het keuzevak Ondernemen volgen, worden sneller ondernemer dan ze ooit hadden durven dromen. In plaats van de boeken in te duiken, leren ze de fijne kneepjes van het vak in de praktijk, door zelf een minionderneming op te starten. “Geen enkele leerling kan of wil nog achteroverleunen!”

Dennis Kortekaas, Teamleider Economie: “Een paar jaar geleden lanceerde de overheid een nieuw examenprogramma voor het profiel Economie & Ondernemen. Het gaf ons meer ruimte en vrijheid om zelf invulling te geven aan ons onderwijs. Er kwam een aantal keuzevakken bij, waaronder het vak Ondernemen. Die stof kun je aanbieden vanuit methodes die uitgaan van fictieve ondernemingen maar wij vinden écht ondernemen veel interessanter. En dus pakten we de ruimte die ons geboden werd en introduceerden het project Miniondernemingen.”

Btw voor het goede doel

Het Fioretti College is inmiddels drie jaar verder en het project is een succesvol feit. Elk jaar doen zo’n vijftig vierdeklassers mee in groepjes van gemiddeld vier personen per minionderneming. Bij het samenstellen van de groepjes wordt gekeken naar de juiste mix van basis- en kaderleerlingen, van talenten en van kwaliteiten. Elke vrijdagochtend is het drie uur lang ondernemen wat de klok slaat. Dennis: “De leerlingen zetten alle stappen die een ‘echte’ ondernemer ook zet: ze schrijven een ondernemingsplan, verzamelen aandeelhouders die zorgen voor het startkapitaal, omschrijven doelgroepen, bepalen een verkoopprijs, denken na over marges, kopen producten in en verkopen ze weer. Met de Belastingdienst spraken we af dat de miniondernemingen vrijgesteld zijn van winstbelasting en btw. De leerlingen moeten de btw-som wel maken – tenslotte moeten ze op hun examen ook laten zien dat ze dit kunnen - maar het bedrag dat normaal gesproken afgedragen zou worden aan de fiscus, schenken ze aan een goed doel.”

"LEREN IN DE PRAKTIJK: WE MAKEN DE THEORIE LEVEND"

Soft skills

Telefoonaccessoires en andere gadgets zijn favoriet onder de miniondernemers. Ze kopen hun waar in via onder meer AliExpress en verkopen het in hun eigen vriendenkring en familie. Dit jaar is er een groepje dat kerstsokken verhandelt. Vorig jaar was het groepje dat regenjassen verkocht het meest opvallend. “Het belangrijkste doel van het project Ondernemen? Leren in de praktijk: we maken de theorie levend,” aldus Dennis. “Omdat de mini-ondernemers producten verkopen die dicht bij hun eigen belevingswereld staan, is het geen moment saai.” Mooie bijvangst is er ook. “We moeten van de overheid meer focus hebben op samenwerken in ons onderwijs. Vrij lastig om dat te doen op basis van een theorieboek. Het wordt al snel gekunsteld. Met het project Miniondernemingen werken de leerlingen als vanzelf samen. Ze runnen nou eenmaal samen een bedrijf. Ook andere soft skills die niet te toetsen zijn in een examen, zoals representativiteit, krijgen aandacht met dit project.”

"SOFT SKILLS KUN JE NIET TOETSEN MET EEN EXAMEN"

Feel good moment

“In december organiseren we het Ondernemersontbijt en de Winterfair. De leerlingen krijgen tijdens beide events de kans hun minionderneming te presenteren aan de lokale ondernemers die te gast zijn. Ook wie in de klas nog duikgedrag vertoonde, kan hier echt niet achteroverleunen en consumerend gedrag vertonen. De leerlingen moeten goed voor de dag komen, een actieve houding aannemen en hun etalages op orde hebben, want het zijn echte ondernemers met kritische vragen die voor ze staan! In plaats van te lézen wat een deadline is, vóelen ze nu wat een deadline is. Mooi om te zien dat het beste in de leerlingen naar boven komt tijdens deze events. Ze zijn trots en hebben hun woordje klaar. Een echt feel good-moment voor de docenten.”

Fioretti College Minionderneming pop your phone
"DE TIJD VAN PAK-JE-BOEK-EN-GA-NAAR-PARARGRAAF-3 IS VOORBIJ"Dennis Kortekaas, Teamleider Economie

Verbinden

Van leraren vraagt het project een heel andere manier van denken en werken. Dennis: “De tijd van ‘pak je boek en neem paragraaf 3 voor je’ is definitief voorbij. Leraren moeten hun leerlingen enthousiasmeren en het proces bewaken. Daarbij moeten ze echt verbinding maken met de leerlingen. Dus niet alleen maar zenden – de vraagt blijft dan altijd wat er daadwerkelijk blijft hangen. Het is een heel dynamisch proces.”

De ondernemers in de dop moeten hun minionderneming ‘pitchen’ voor een vakjury van ondernemers in de raadszaal van de gemeente. Voorzitter van de jury is de burgemeester. “Een spannende en mooie ervaring voor de leerlingen, ze laten zich dan van hun allerbeste kant zien.” Tijdens de ‘grande finale’ - een galadiner met ondernemers en leerlingen - worden de beste miniondernemers in het zonnetje gezet. De allerbeste pitch wordt beloond met een beker en een golf clinic. Dennis: “Tijdens de clinic ervaren ze meteen wat netwerken is. Al met al is dit project een zeer leerzame en leuke manier van onderwijs geven én krijgen.”