Toetsen
Wat is RTTI
RTTI is een taal over leren, om leerdoelen expliciet te maken en leerlingen gerichte feedback te geven. Het RTTI-systeem gaat uit van vier verschillende cognitieve niveaus.
- R: reproductie
- T: toepassingsgericht niveau 1 (training)
- T: toepassingsgericht niveau 2 (transfer)
- I: inzicht
In onderstaande tabel worden deze cognitieve niveaus verder toegelicht:
Type vraag | |
Reproductie |
|
Toepassing 1 |
|
Toepassing 2 |
|
Inzicht |
|
Eenvoudig inzicht
Door al deze niveaus in de juiste verhouding te verwerken in de opdrachten wordt het leerproces van leerlingen optimaal ondersteund. Deze lijn wordt uiteraard ook aangehouden in de toetsen, waardoor je eenvoudig inzicht krijgt in hoe leerlingen scoren op elk niveau.
Je ziet ook waar de leerling nog aan moet werken en hoe je daarin kunt ondersteunen. In plaats van alleen het geven van een cijfer kan je nu veel gerichter bijsturen en je lessen aanpassen op waar behoefte aan is. Met RTTI als taal kun je makkelijker met leerlingen in gesprek gaan over hun leerbehoeften. Daardoor wordt het inzicht in het eigen leerproces en de eigen verantwoordelijkheid gestimuleerd. Omdat RTTI als taal over leren ook de mogelijkheid biedt om met leerlingen in gesprek te gaan over hun leerbehoeften, bevordert dit tevens het inzicht in en de verantwoordelijkheid voor hun eigen leren. Hebben jouw leerlingen moeite met het uit het hoofd leren van woordjes? Of zijn juist de inzichtvragen nog moeilijk? Met RTTI kan je hierop aansluiten.
Voordelen RTTI
Beter inzicht voor docent en leerlingDoor de vier cognitieve niveaus heb je beter inzicht in waar jouw leerlingen staan en in hun sterke en zwakke kanten. Ook de leerling kan voor zichzelf zien wat de score is op de verschillende cognitieve niveaus. Met deze informatie kan je jouw lessen gemakkelijk aanpassen aan de behoeften van de leerlingen en hen ondersteunen op de juiste punten. Zo haal je een beter leerrendement en word je geholpen om het beste in je leerlingen naar boven te halen.
Kwalitatief hoogwaardige opdrachten en toetsen
Toetsen bepalen vaak voor een groot gedeelte of leerlingen overgaan naar het volgende leerjaar of niet. Natuurlijk verwacht je dan de hoogste kwaliteit. Met het RTTI-keurmerk voldoen de toetsen gegarandeerd aan alle kwaliteitseisen. Je kan er vanuit gaan dat de toetsen meten wat ze moeten meten op de juiste manier. Uiteraard sluiten de opdrachten die vooraf worden gemaakt hier naadloos op aan. De verhouding tussen de verschillende cognitieve niveaus in de toetsen is uitgebalanceerd en op elkaar afgestemd en de formulering van toetsvragen is doordacht. Er wordt meer aandacht besteed aan hogere orde denken en aan manieren van leren die blijven hangen bij de leerling.
Eenvoudig aanpassen aan uw behoeften
Door de labeling volgens RTTI is het eenvoudig om zelf aanpassingen te doen aan een toets. Je hebt inzicht op welke cognitieve niveaus je aanpassingen doet en wat het gevolg hiervan is voor de samenstelling. Ook kan je rekening houden met de verhouding tussen de verschillende niveaus als je vragen aanpast, weglaat of vervangt.
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie