Toetsen
Wat is Bloom
De taxonomie van Bloom is een indeling in kennisniveaus waarop een leerling iets kan beheersen. Er worden zes niveaus onderscheiden:- Onthouden
- Begrijpen
- Toepassen
- Analyseren
- Evalueren
- Creëren
Verschil
Bij de indeling van Bloom wordt er verschil gemaakt tussen hogere orde denken (analyseren, evalueren en creëren) en lagere orde denken (onthouden, begrijpen en toepassen). Vragen en opdrachten die passen bij het hogere orde denken stimuleren het kritisch nadenken, probleemoplossend vermogen en de creativiteit van de leerling. Bij het lagere orde denken wordt juist een beroep gedaan op het evalueren van begrippen, begrijpen, samenvatten en reproduceren van lesstof. De zes niveaus worden in de tabel meer in detail beschreven.
Type vraag | |
Onthouden |
|
Begrijpen |
|
Toepassen |
|
Analyseren |
|
Evalueren |
|
Creëren |
|
Bloom kan gebruikt worden om de leerling op verschillende manieren uit te dagen en opdrachten op verschillende kennisniveaus aan te bieden. De taxonomie helpt ook bij het formuleren van leerdoelen en het vaststellen van gewenste beheersingsniveaus. Door met de verschillende kennisniveaus te werken krijg je meer inzicht in hoe jouw leerlingen presteren en kan je gericht bijsturen waar dat nodig is. Je kan gemakkelijker zowel het lagere orde denken als het hogere orde denken aanspreken en de leerlingen op die manier vooruit helpen in hun ontwikkeling.
Voordelen Bloom
Beter inzicht voor docent en leerling
Door de zes verschillende kennisniveaus heeft u beter inzicht in waar uw leerlingen staan en in hun sterke en zwakke kanten. U kunt het hogere orde denken meer stimuleren en de kennis en vaardigheden van uw leerling zo uitgebreider benutten. U borgt ook de afstemming tussen het leerdoel en de opdrachten, doordat het juiste kennisniveau aangesproken wordt.
Ook de leerling kan voor zichzelf zien hoe hij presteert op de verschillende kennisniveaus. Met deze informatie kunt u uw lessen gemakkelijk aanpassen aan de behoeften van de leerlingen en hen ondersteunen op de juiste punten.
Meer variatie in opdrachten en toetsen
Door het werken met Bloom spreekt u de leerling aan op zowel het lagere orde denken als het hogere orde denken. Hierdoor voorkomt u een eenzijdige benadering van een onderwerp en oefenen vanuit één bepaald kennisniveau. De opdrachten zijn gevarieerder en geven de leerling de ruimte om op meer manieren aan de slag te gaan. Dit creëert een rijkere leeromgeving, waardoor het talent van leerlingen beter tot bloei kan komen.
De verhouding tussen de verschillende leerniveaus in zowel de opdrachten als de toetsen is uitgebalanceerd en op elkaar afgestemd.
Eenvoudig aanpassen aan uw behoeften
Door de labeling volgens Bloom is het eenvoudig om zelf aanpassingen te doen aan een toets. U ziet precies op welke kennisniveaus u aanpassingen doet en wat het gevolg hiervan is voor de samenstelling. Ook kunt u rekening houden met de verhouding tussen de verschillende niveaus als u vragen aanpast, weglaat of vervangt.
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie