Toetsen verrijkt met taxonomieën
Wil je snel, betrouwbaar en optimaal inzicht in de leerresultaten van jouw leerlingen na een toets? Dat kan met onze toetsen die zijn verrijkt met de landelijk gebruikte toetstaxonomieën RTTI, Bloom en OBIT. Hiermee zie je direct op welke vraagtypen jouw leerlingen goed of minder goed scoren. Zo heb je gedurende het jaar inzicht in de voortgang van je leerlingen, waardoor je hen beter kunt begeleiden in hun leerproces en eenvoudig inzicht kunt geven aan management en ouders.
Welke toetsen kan je gebruiken?
De toetsen van diverse methodes zijn verrijkt met de taxonomieën van RTTI, Bloom of OBIT. Daarbij hanteren we de taxonomie die voor de betreffende vakken het meest gebruikt en gangbaar is.
Overzicht methodesHoe kan je de toetsen gebruiken?
Als je een docenttotaallicentie hebt, krijg je automatisch toegang tot de verrijkte toetsen. Zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen. Je kan de toetsen downloaden als Word-bestand, samen met een beoordelingsmodel en een matrix, voorzien van taxonomielabels per vraag. Deze labels zijn voor leerlingen niet zichtbaar in de opdrachten.
Meer over RTTI
Met RTTI heb je beter inzicht in de cognitief sterke en zwakke kanten van leerlingen. Je kunt met leerlingen hun leerbehoeften bespreken, hun inzicht en verantwoordelijkheid verbeteren en aansluiten op hun specifieke kracht of zwakte. Het systeem gaat uit van vier verschillende cognitieve niveaus:
- Reproductie: herinneren, letterlijk uit het hoofd leren.
- Toepassing 1: een getrainde, vaste formule toepassen.
- Toepassing 2: een situatie oplossen die niet herkenbaar is voor de leerling, maar wel met een eerder geleerde methode of een combinatie van methodes kan worden opgelost.
- Inzicht: zelf een context en methode construeren om tot een antwoord te komen.
Meer over Bloom
De taxonomie van Bloom, ontwikkeld door de Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom, geeft je inzicht in de complexiteit van het kennisniveau waarop leerlingen een beroep kunnen doen. Vraagstellingen in de verrijkte toetsen zijn gebaseerd op de verschillende niveaus. Daarnaast laten de toetsen zien welke ‘lage orde’ of ‘hoge orde van denken’ een leerling beheerst. Het systeem gaat uit van zes kennisniveaus, oplopend in moeilijkheidsgraad:
- Kennisreproductie
- Inzicht
- Toepassing
- Analyse
- Creatie/synthese
- Evaluatie
Lees meer over Bloom
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie