- Optimale examenvoorbereiding
- Laatste blok in 4/5 havo en 5/6 vwo Examen met dezelfde vraagtypes als in het examen
- Eindopdracht bij lezen is altijd een examentekst
- Veel aandacht voor formuleren in volledige zinnen
- Veel aandacht voor tekstvergelijking
- Hoofdauteur tevens auteur van Examenbundel en Samengevat
- Differentiatie en adaptiviteit
Op niveau tweede fase 3e editie biedt op verschillende manieren differentiatie en adaptiviteit aan:- Niveaudifferentiatie: remediëring, basis- en plusopdrachten. 'De route' wordt bepaald door de score van de startopdracht aan het begin van de module.
- Online extra, adaptief en oefenmateriaal voor:
- Formuleren
- Lezen
- Schrijven
- SKL
- Spelling & interpunctie
- Taalbeschouwing
- De opdrachten (en de toetsen) worden gelabeld met RTTI. Dit biedt docent de mogelijkheid om met individuele leerlijnen te werken.
- Alle leesteksten zijn als audio beschikbaar met de leerling totaallicentie voor dyslectische leerlingen.
- Taalbeschouwing geïntegreerd bij hoofdvaardigheden
- Modulaire en lineaire route
- Het is mogelijk om modulair of lineair te werken. Een combinate van beiden is ook mogelijk. Bij modulair begin je altijd met Lezen, daarna naar keuze.
- Sterke koppeling hoofdvaardigheden
Er is een sterkere koppeling tussen de hoofdvaardigheden.- Teksten bij Lezen worden ook gebruikt bij Schrijven en SKL (in hetzelfde blok). Op deze manier doen leerlingen meer met de inhoud van de tekst. Een tekst over bijvoorbeeld immigratie kan bij Schrijven worden gebruikt om een betoog te schrijven en bij SKL om te discussiëren. Dit is zichtbaar door verwijzingen.
- Woorden en strategieën bij Woordenschat komen terug bij Lezen, Schrijven en SKL. Dit is zichtbaar door een blauw bolletje bij betreffende vraag.
- Aangeboden theorie bij Lezen komt terug bij Schrijven en SKL.
- Er zijn overkoepelende thema’s per blok.
- Koppeling met andere vakken en het leven na school
Om het nut van het vak Nederlands duidelijk te maken, komt er een duidelijker koppeling naar andere vakken en het leven buiten school.- In de methode is het maken van een (profiel)werkstuk en een praktijkopdracht opgenomen. Hiermee kan een leerling zich voorbereiden op bijvoorbeeld het maken van een planning, een onderwerp pitchen en digitale bronnen beoordelen.
- Teksten over onderwerpen die leerlingen bezighouden, zoals maatschappelijke situaties.
- Gebruik van authentieke teksten bij Lezen
- Inzicht in leerproces
De leerling staat centraal. Daarom krijgt de leerling op drie manieren meer inzicht in zijn eigen leerproces.
- Vooraf: een klassikale opdracht voor Lezen, Schrijven en SKL om te praten over wat voor lezers/schrijvers/sprekers de leerlingen zijn.
- Leerdoelen: een overzicht van de leerdoelen aan het begin van elke module + referentieniveaus.
- Formatieve evaluatie: na afloop van elke module kijkt de leerling of de leerdoelen zijn behaald.
- Zeer complete theorie
Naast dat de theorie van Op niveau tweede fase 3e editie zeer compleet is, is er ook een nieuwe structuur in de theorie. In de nieuwe editie van Op niveau is de structuur van de theorie gelijk aan de structuur van de verwerking. Bij elke opdracht staat aangegeven welke theorie daarbij hoort.
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie