Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Intro onderbouw

Intro onderbouw 4e editie Muziek voor onderbouw vmbo, havo en vwo

Maak kennis met de auteurs van Intro

Samen zingen en spelen, met de leerlingen aan het roer, dat is wat modern muziekonderwijs moet brengen.

Gerwin van der WerfGerwin van der Werf is docent Muziek en CKV op het Rijnlands Lyceum Oegstgeest. Daarnaast is hij schrijver. Hij schreef romans, verhalen, columns en is literair recensent. In dagblad Trouw schrijft hij regelmatig over zijn school en zijn lessen.
Gerwin van der Werff | Thiememeulenhoff

Niet praten, analyseren of beredeneren, maar DOEN is de meest pure vorm van muzikale beleving. Dat is voor mij altijd het startpunt.

Eric RobillardEric Robillard is theatermaker, muzikant en presentator. Na de studies Schoolmuziek en Klassiek Slagwerk speelde hij bij verschillende Nederlandse orkesten en ensembles en werd uiteindelijk gecast voor de theatrale slagwerkgroep Percossa. Daar vindt Eric zijn ideale balans tussen de onderwijzer in hem en de theatermaker. Eric gelooft in de verfijnde combinatie van verschillende disciplines die alle zintuigen van het publiek/de leerling prikkelen.
Eric Robillard | Thiememeulenhoff

Plezier, licht en lucht, groei, betekenis, vrolijkheid, verbinding. Dit alles kan het beoefenen van muziek een leerling geven. Ik ga voor niets minder.

Ruth van de PutteRuth van de Putte was jarenlang werkzaam als docent muziek in het voortgezet onderwijs en als lerarenopleider aan de afdeling Docent Muziek aan twee conservatoria. Daarnaast ontwierp ze leerlijnen muziek voor het primair onderwijs. Momenteel werkt ze als coördinator Educatie bij het Residentie Orkest in Den Haag. Ze is vanaf het begin verbonden aan Intro.
Ruth van de Putte | Thiememeulenhoff

Bij alle lessen die ik geef of maak is de leerling mijn uitgangspunt. Wat is zijn motivatie om te leren en hoe maak ik de leerstof zinvol en relevant?

Thijs SpookThijs Spook is muziekdocent op de Werkplaats in Bilthoven. Hier geeft hij les aan de eerste, tweede en derde klas vmbo, havo, vwo en aan de eindexamenleerlingen VMBO-TL. In zijn muzieklessen draait het allemaal om spelen, componeren, improviseren en experimenteren. Op een speelse manier worden de opdrachten aangevlogen en de leerlingen krijgen zoveel mogelijk de kans om op hun eigen manier, volgens een zelf gekozen strategie met de opdrachten aan de slag te gaan.
Thijs Spook | Thiememeulenhoff

Juist met muziek leert een kind zichzelf en zijn mogelijkheden ontdekken.

Joost OvermarsJoost Overmars is ruim dertig jaar muziekdocent en ruim twintig jaar betrokken bij Intro. Muziekles geven aan onder- en bovenbouw, het arrangeren voor en dirigeren van het musical orkest is en blijft zijn passie. Juist met muziek leer een kind zichzelf en zijn mogelijkheden ontdekken: zijn creatieve, sociale, expressieve en muzikale mogelijkheden. En dat 'doen groeien' blijft boeien, hoe lang je ook al meeloopt.
Joost Overmars | Thiememeulenhoff

Het is geweldig leerlingen te zien groeien in creativiteit, expressie en daarmee ook zelfvertrouwen.

Michiel ZweersMichiel studeerde schoolmuziek aan het conservatorium in Den Haag en is verbonden aan een middelbare school in Leiden waar hij als docent muziek al jaren met veel plezier lesgeeft. Hij was enkele jaren werkzaam als docent Methodiek aan het Conservatorium in Den Haag en is tegenwoordig begeleider van docenten op zijn middelbare school. De mooie ervaring van muziek creëren en delen met anderen wil hij, met uitnodigend en laagdrempelig materiaal, zoveel mogelijk bij de leerling stimuleren.
Michiel Zweers | Thiememeulenhoff

Ongelooflijk hoe gemotiveerd een groep leerlingen aan de slag gaat wanneer ze zelf muziek mogen verzinnen.

Huub de VriendHuub de Vriend werkt vanaf de eerste editie mee aan Intro. Als componist, jazzpianist en docent muziek is hij altijd al geïnteresseerd geweest in de leerbaarheid van componeren en improviseren. Pratend met hem over hedendaags muziekonderwijs zegt hij: 'Ongelooflijk hoe gemotiveerd een grote heterogene groep aan de slag gaat wanneer ze zelf muziek mogen verzinnen. Het is echt een beloning wanneer je merkt dat leerlingen, hoewel ze dikwijls nooit een instrument hebben bespeeld, het klinkend resultaat als zinvol ervaren.
Huub de Vriend | Thiememeulenhoff

Het raakt me wanneer ik zie dat leerlingen tijdens het zingen boven zichzelf uitstijgen en verrast zijn door hun eigen kunnen.

Liesbeth KooymansLiesbeth Kooymans is jazz zangeres, componist en tekstdichter. Daarnaast is ze zangdocent op de havo/vwo voor muziek en dans van Codarts, waar leerlingen een vooropleiding voor het conservatorium combineren met hun middelbare school. Met haar expertise is ze een goede aanwinst voor het gedreven, creatieve, diverse en ervaren auteursteam dat de nieuwe Intro onderbouw schrijft.
Liesbeth Kooymans | Thiememeulenhoff

Ik zie graag dat leerlingen worden uitgedaagd om creatieve oplossingen te vinden voor bepaalde vraagstukken: hoe maak je muziek met negen linialen en een rol duct-tape?

Niels VermeulenMet zijn project 'The Unexpected System' doet Niels Vermeulen artistiek onderzoek naar serendipiteit: de ongezochte vondst. De uitkomsten zijn te vinden in ontmoetingen, poëzie, composities en video's. Verder is Niels als docent verbonden aan het Prins Claus Conservatorium. Hij geeft daar les in Collaborative Composition en Cross Arts (afdeling New Audiences & Innovative Practice.)
Niels Vermeulen | Thiememeulenhoff

Leerlingen laten groeien, als muzikant maar ook als mens. Dat is wat mij drijft als docent.

Mirjam TimmerMirjam Timmer heeft vele jaren ervaring als muziekdocent in het voortgezet onderwijs van vmbo tot en met vwo. Passie is wat haar drijft in het geven van muziekonderwijs aan pubers. Die eigenwijze pubers die midden in hun groeiproces naar volwassenheid zitten, hun mening snel klaar kunnen hebben, soms vreselijk onzeker zijn en vaak denken dat ze het allemaal al lang weten. Als muziekdocent kan Mirjam ze ervaringen meegeven die in directe verbinding staan met de processen waar ze middenin zitten.
Mirjam Timmer | Thiememeulenhoff