Hulp bij inloggen     winkelwagen

Feniks Geschiedenis voor de onderbouw van vmbo, havo en vwo

Differentiatie

De manier waarop Feniks in de onderbouw differentieert, is gebaseerd op het BHV-model: Basisstof (B), Herhalingsstof (H), Verrijkingsstof (V).

Toetsen

Feniks biedt zelftoetsen (diagnostische toetsen) en een toetsenbank (eindtoetsen). Deze twee onderdelen zijn bedoeld om te toetsen of de leerling de lesstof beheerst. De zelftoets is een formatieve toets. De leerling kan deze toets zelfstandig maken en ook zelf de gegeven antwoorden beoordelen. De eindtoets is een summatieve toets. De docent kan met deze toets de voortgang van de leerling beoordelen en waarderen. 

Hoe werk je met de zelftoetsen?

Met de zelftoetsen kan de leerling zelf kijken of hij de stof van het hoofdstuk begrijpt. 

  • De leerling maakt de toets online en kijkt de vragen zelf na
  • Na het nakijken van de vragen krijgt de leerling per vraag feedback en het eindresultaat van de zelftoets
  • Per vraag krijgt de leerling tips en een verwijzing naar de onderdelen van de basisstof die zij/hij nog niet goed beheerst
  • Het eindresultaat van de zelftoets bevat een totaalscore en een doorverwijzing naar verschillende onderdelen van het differentiatiemateriaal

Meer, anders en moeilijker oefenen

Op basis van de totaalscore wordt de leerling verwezen naar een van de volgende onderdelen:

  • Meer oefenen. Herhalingsopdrachten met lastige stof uit het hoofdstuk dat nog een keer aan bod komt op een meer geleide manier.
  • Anders oefenen. Verrijkingsopdrachten die uitgebreider of dieper op de stof uit het hoofdstuk ingaan.
  • Moeilijker oefenen. Opdrachten van een hoger niveau

Werken op een hoger niveau

Als de leerling structureel goed scoort en steeds de opdrachten van een hoger niveau maakt, is er de mogelijkheid op een hoger niveau te gaan werken. De docent kan dit niveau voor de leerling openzetten. 

differentiatie | ThiemeMeulenhoff