Didactiek
Opbouw van de vaardighedenBij iedere vaardigheid en bij Grammaire biedt Libre Service Junior een indeling in grofweg drie stappen aan (didactique en trois étapes):
- Een inleidende opdracht bedoeld om de leerling kennis te laten maken met het onderwerp en om woorden bij het thema te activeren (mise en route).
- De oefenfase waarin de leerling bronnen leert begrijpen of bouwstenen verzamelt voor de schrijf- of spreekopdracht (compréhension).
- Tot slot een kleine toepassing van wat de leerling in de oefenfase heeft geleerd (mise en pratique).
De leerling werkt dus stapsgewijs van makkelijk naar moeilijk, en dat is motiverend. Hij zal merken dat deze drie stappen het leren van de Franse taal behapbaar maken! Hieronder staat een korte toelichting bij die drie stappen.
Leerlijn lire, regarder en écouter
Onderdeel |
Toelichting |
Mise en route |
Activerende opdracht |
Mise en route vocabulaire |
Aan de hand van context betekenis raden van leerwoorden |
Compréhension globale |
Grote lijn van lees- en luisterbronnen begrijpen, met hulp van lees- en luisterstrategieën |
Compréhension détaillée |
Tekstbegrip aan de hand van verschillende soorten vragen, inclusief cito-bevraging |
Mise en pratique |
Kleine toepassing bij de bron |
Menu au choix |
Keuzemenu voor differentiatie |
Leerlijn écrire en parler
Onderdeel |
Toelichting |
Mise en route |
Activerende opdracht |
Mise en route vocabulaire |
Aan de hand van context betekenis raden van leerwoorden |
Mise en route grammaire |
Grammaire herhalen die in vaardigheid toegepast moet worden |
Comment dire? / écrire? |
Communicatieve zinnen zoeken in bronnen |
Reconstruire |
Vocabulaire en zinnen geleid toepassen |
Mise en pratique |
Vrije toepassing van vocabulaire, zinnen en grammaire in realistische situatie |
Menu au choix |
Keuzemenu voor differentiatie |
Leerlijn grammaire
Onderdeel |
Toelichting |
A: révision |
Herhaling uit de onderbouw |
B: en étapes |
Deductieve aanpak waarbij de leerling door de theorie uit het Manuel wordt geleid |
C: toetsniveau |
Opdracht op toetsniveau |
D: toepassing |
Uitdagende opdracht waarbij leerling geleerde toepast in vrijere context |
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie