Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Header Examenvoorbereiding 2019

Het zijn vreemde tijden

Onderwijs op afstand

Roy Helmerhorst is docent aardrijkskunde en enthousiast maker van kennisclips en vlogs. Onderwijs op afstand, hoe gaat dat in zijn werk? En hoe kun je in zo’n situatie differentiëren en onderwijs op maat aanbieden?

Lesgeven op afstand | ThiemeMeulenhoff

Het zijn vreemde tijden. Een pandemie houdt ons in haar greep. Het coronavirus grijpt om zich heen en de leiders van ons land buigen zich over passende maatregelen om verdere spreiding te minimaliseren. Er is besloten om de scholen te sluiten. Vermoedelijk het beste in deze omstandigheden, maar ook een ingewikkelde situatie voor de onderwijswereld. Hoe zorgen we ervoor dat onze leerlingen geen achterstand oplopen? Onderwijs op afstand… Hoe gaat dat in zijn werk? En hoe kunnen we ook in die situatie differentiëren en onderwijs op maat bieden? Er zijn uitdagingen, maar gelukkig ook veel mogelijkheden. Samen komen we vast tot een mooie oplossing. In deze blog deel ik graag mijn ideeën hierover met jullie.

Welke opties hebben we?

Er zijn veel opties op het gebied van ‘Lesgeven op afstand’. Zelf denk ik dat het handig is om een combinatie te maken van:

  • Het maken van kennisclips
  • Livestreamen in een beveiligde omgeving
  • Microsoft Teams

1. Kennisclips

Het maken van kennisclips doe ik al enige tijd als een aanvulling op het reguliere onderwijs. Kennisclips zijn korte informatieve video’s die niet langer dan 10 minuten duren. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een PowerPoint inspreken of meer de diepte ingaan en met animaties gaan werken in bijvoorbeeld Powtoon of gelijksoortige programma’s. Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe zo’n kennisclip eruit ziet, kijk dan zeker eens op mijn kanaal (Aardrijkskunde Kennisclips).

De twee meest genoemde voordelen van zo’n kennisclip zijn dat leerlingen het op hun eigen tempo en het ter voorbereiding op een les of toets kunnen bekijken. In deze lastige tijd biedt een kennisclip dan ook uitkomst voor leerlingen om geen achterstand op te lopen. Ze kunnen zich zo goed voorbereiden op hun aankomende toets of examens. Een nadeel van kennisclips is dat er geen interactie plaatsvindt tussen de leerling en de docent. Het is éénrichtingsverkeer, wat als aanvulling prima is, maar als op zichzelf staand middel tekort schiet om de leerling tot leren te laten komen. Gelukkig is daar iets op gevonden. Het houden van livestreams!

2. Livestreamen

Bij een livestream heb je interactie zoals je dit in een normale klassensituatie zou hebben, maar dan via een beeldscherm! Wel vereist het wat technologische kennis om dit op te zetten, maar wees gerust: met wat tips lukt het jou vast ook! Mocht je niet helemaal weten hoe je het beste een digitale klassensetting kunt creëren, lees dan vooral even verder. Er zijn namelijk al veel collega’s die geweldige handleidingen hebben geschreven over hoe je het beste een digitale klassensetting kunt creëren.

Zelf vind ik de website https://www.todaysteachingtools.com super overzichtelijk! Op deze website wordt stapsgewijs toegelicht hoe je een beschermde klassensetting kunt creëren met Microsoft Teams & Google Suit.

3. Microsoft Teams

Nu de scholen zijn gesloten zal ik zelf gebruik gaan maken van Microsoft Teams, aangezien op mijn school iedere leerling over een Microsoft 365 account beschikt. Dit is voor mij een geweldige optie om een digitale klassensetting te creëren, waarbij ik digitaal mijn uitleg kan verzorgen en mijn leerlingen live vragen kunnen stellen via de chatbox of via audio. Een groot voordeel van deze manier van werken is dus dat je jouw PowerPoint kunt laten zien met beeld en audio, de leerlingen live vragen kunnen stellen en de omgeving alleen te bereiken is voor leerlingen die jij uitnodigt.

Onderwijs op maat?

De grootste uitdaging van onderwijs op afstand is wat mij betreft het aanbieden van onderwijs op maat. Differentiëren is lastiger dan in een reguliere onderwijsomgeving, maar wat mij betreft kan het wel! Met Microsoft Teams kun je namelijk leerlingen opdrachten laten inleveren en daarop effectieve feedback geven zodat ze, net zoals in een ‘normale’ klassensituatie, een stapje verder komen in hun leerproces. Ik ga dat als volgt organiseren:

  • Ik maak een klas aan in Microsoft Teams en nodig de leerlingen uit met een ‘deelbare link’ via ons leerlingvolgsysteem (Magister).
  • Ik maak een ‘Class Notebook’ aan in Microsoft Teams. Hierin verwerken de leerlingen hun huiswerk en kan ik de lessen vormgeven. Zo is er overzichtelijk geordend wat een leerling per les behoort te doen.
  • Ik upload een ingesproken PowerPoint (of andere vorm van kennisclip) en zorg dat de leerlingen dit voorafgaand aan de les bekijken.
  • Ik start de les door de leerlingen uit te nodigen voor een ‘vergadering’. Hierbij komt mijn gezicht (met audio) in beeld en ga ik met mijn uitleg dieper in op de lesstof. Belangrijk is wel om goede afspraken te maken met de leerlingen. In eerste instantie kunnen de leerlingen namelijk ook hun audio gebruiken en dat kan voor een ‘chaotische’ sfeer zorgen. Je spreekt dus goed af met de leerlingen wat de regels zijn tijdens deze digitale momenten. Ook kun je in Teams ervoor kiezen om de audio van de leerlingen geheel uit te zetten. Vragen kunnen de leerlingen dan stellen in de chatbox.
  • Na de uitleg laat ik de leerlingen een aantal minuten verwerken. Wat zij verwerken kun je monitoren in ‘Class Notebook’. Hier kun je dus effectieve feedback verzorgen, waardoor de leerling een stapje verder komt in zijn of haar leerproces.
  • In het laatste kwartier zorg ik dat ik alle leerlingen weer in de ‘vergadering’ zitten om zodoende de les terug te koppelen en het eventuele huiswerk op te geven.

Lesgeven op afstand Corona virus| ThiemeMeulenhoff

Examenleerlingen

Ondanks dat veel leerlingen blij zullen zijn dat ze even niet op school hoeven te verschijnen, zal er een groep leerlingen zijn die daar iets minder van staat te springen: de examenleerlingen. Zij zitten vol in de voorbereiding voor hun examens en zullen misschien bang zijn dat ze een achterstand oplopen. Examentrainingen zijn afgelast, waardoor zij hun extra leermomenten missen. Om te voorkomen dat zij nog meer stress ervaren dan ze al hebben voor hun examens, doe ik nog een schepje bovenop het bovenstaande.

Vanaf deze week organiseer ik een wekelijkse livestream via mijn YouTube-kanaal en Instagram-account, om de examenleerlingen in Nederland voor te bereiden op hun aardrijkskunde-examen in deze bizarre tijd. Bij zo’n livestream beantwoord ik (live) de vragen die de examenkandidaten hebben. Op deze manier bereik ik een paar duizend leerlingen in Nederland die hun prangende vragen aan mij kunnen stellen en op deze manier goed kunnen worden voorbereid op hun examen.

Hoezo achterstand?

Wat mij betreft zijn er dus meerdere opties om onderwijs op afstand te geven. Het is een spannende en zeer unieke tijd, maar dat ook kansen biedt om te laten zien hoe flexibel ons onderwijs kan zijn. Laten we elkaar ondersteunen om zo goed mogelijk onderwijs te bieden en leerlingen geen achterstand te laten lopen! In vreemde tijden ontstaan de mooiste oplossingen. Laten we de uitdaging aangaan!

Banner examens bol.com

Slagen doe je met examenbundel, samengevat en examenidioom

Bestel bij Bol.com