ThiemeMeulenhoff gaat chatbot-technologie toevoegen aan haar digitale lesmethodes. De uitgever maakte deze week op onderwijsbeurs NOT de samenwerking bekend met Helpr, ontwikkelaar van chatbots voor het onderwijs. Naast het ondersteunen van leerlingen, willen ThiemeMeulenhoff en Helpr met de chatbots docenten meer tijd geven voor hun leerlingen.
Helpr heeft didactische chatbots ontwikkeld, waarin niet alleen het antwoord op een vraag
wordt gegeven maar er echt een dialoog wordt aangegaan met de leerling.
Een veelgehoorde klacht van docenten is dat zij elk jaar dezelfde lesstof moeten uitleggen
aan een grote groep leerlingen. Chatbots zijn niet bedoeld om de docent te vervangen, maar
kunnen wel een deel van hun uitleg overnemen. Docenten krijgen hierdoor meer tijd om zich
te focussen op leerlingen die extra uitleg nodig hebben of op leerlingen die sneller door de
lesstof gaan.
Ad in den Haak, portfoliomanager bij ThiemeMeulenhoff: “Docenten in het voortgezet onderwijs kampen met hoge werkdruk. Wij willen docenten helpen door meer tijd en ruimte te creëren. Een didactische chatbot kan veel repeterende vragen van leerlingen afvangen. Het is mooi dat ThiemeMeulenhoff en Helpr met deze nieuwe technologie het onderwijsproces kunnen ondersteunen.”