Inspirerend en concreet burgerschapsonderwijs
Burgerschap? Dat kaart je aan met De Geo!
Burgerschap in De Geo
In juli 2025 heeft SLO de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschapsonderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs gepubliceerd.
Kerndoelen burgerschap
Kerndoel 18: De school geeft vorm aan de democratische oefenplaats Kerndoel 18a: Sociale en maatschappelijke competenties
Kerndoel 19: De leerling leert over samenleven in een democratische rechtsstaat Kerndoel 19a: Basiswaarden van de democratische rechtsstaat Kerndoel 19b: Diversiteit in de samenleving
Kerndoel 20: De leerling doet ervaring op met democratische en maatschappelijke betrokkenheid Kerndoel 20a: Democratische betrokkenheid Kerndoel 20b: Maatschappelijke betrokkenheid
Hoewel de kerndoelen nog niet wettelijk zijn vastgesteld, kunnen scholen ze al gebruiken ter inspiratie en als leidraad voor hun burgerschapsonderwijs. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze invulling geven aan burgerschapsonderwijs, zolang het maar aansluit bij de wet. Sommige conceptkerndoelen zijn het beste school-breed aan te pakken in vakoverstijgende projecten. Andere kerndoelen kunnen worden behandeld in vakken zoals maatschappijleer, aardrijkskunde, geschiedenis en levensbeschouwing.
Burgerschapsdoelen in De Geo
De vraag die scholen zich stellen is: “Wat doen we al aan burgerschapsonderwijs en wat doen we nog niet?” Om te helpen bij het beantwoorden van deze vraag hebben wij in kaart gebracht hoe burgerschapsdoelen verwerkt zijn in De Geo.
In De Geo wordt zo vaak mogelijk de link gelegd tussen maatschappelijke uitdagingen, zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit, en de invloed van het denken en handelen van de leerling zelf (kerndoel 19a).
De Geo besteedt ruim aandacht aan verschillen in cultuur, multiculturele samenlevingen en culturele diversiteit. Bij de keuze van onderwerpen, voorbeelden en bronnen is bewust rekening gehouden met diversiteit (kerndoel 19b).
De Geo biedt veel activerende werkvormen waarmee leerlingen leren omgaan met verschillende perspectieven, respectvol te communiceren en samen te werken aan complexe besluitvormingsprocessen (kerndoel 20a).
Door de gehele leerlijn en in meerdere hoofdstukken per leerjaar analyseren leerlingen welke belangen en perspectieven een rol spelen binnen actuele, maatschappelijke vraagstukken. Leerlingen gaan vaak actief aan de slag met vraagstukken in hun eigen omgeving en het opstellen van ideeën voor verbetering van hun eigen woonomgeving (kerndoel 20b).
In dit bestand vindt je een gedetailleerder overzicht van hoe de kerndoelen in de methode zijn verweven.

We helpen je graag
Heb je vragen over één van onze methodes? Onze accountmanagers helpen je graag verder. Je kunt zelf een (online) afspraak of telefonische afspraak inplannen in hun agenda.