Hulp bij inloggen     winkelwagen
hands

Nieuws en meer Tijd voor maatwerk

Stel je eens voor..een mentorgesprek

Joris is 13 jaar en een vrolijke, sociale en iets wat drukke maar vooral gezellige jongen die in de eerste klas van de HAVO zit. Zijn favorite vak is gym en door zijn dyslexie houdt hij niet van lezen. Ondanks veel inzet van zowel zijn ouders als zijn mentor kwam Joris tijdens de lockdown thuis maar moeilijk aan het werk, waardoor hij nu een achterstand heeft opgelopen van ongeveer een half jaar. In zijn vrije tijd voetbalt en gamed Joris graag.
voetbal

Stel je eens voor… 

Ik zit met Joris aan een tafel en bekijk zijn resultaten. Hij is best tevreden, maar als ik hem een overzicht geef van wat hij eigenlijk al af had moeten hebben schrikt Joris toch wel een beetje. Hij beseft zich dat hij een behoorlijke achterstand heeft opgelopen het afgelopen schooljaar. Volgens mij kunnen met wat hulp echt wel een sprintje trekken om deze achterstanden weg te werken. Maar welke hulp is dan nodig? Als ik dit aan Joris vraag, en ik zeg dat hij alles mag noemen wat hij wil, gaat hij los. Later kijken we wel wat haalbaar is…

Na een paar minuten van stilte komen de eerste ideeën al op tafel. Joris zou graag één op één les willen krijgen van een ‘beetje strenge’ maar vooral aardige docent. Dat ‘beetje strenge’ is vooral omdat de docent ervoor moet kunnen zorgen dat Joris aan het werk blijft en zich niet af laat leiden door zijn omgeving. Het moeten wel vakdocenten zijn aangezien die de meeste kennis hebben van hun eigen vak. 
Voor mij is dit gelijk een teken dat Joris openstaat voor andere interventies om zijn achterstanden weg te werken.
Volgens Joris moeten alle docenten 2 keer een uur per week de tijd krijgen om met hem aan de slag te gaan. Dit uur moet bestaan uit 20 minuten instructie, 20 minuten een verwerkingsopdracht en nog 20 minuten waarin Joris zelf kan kiezen met welk hij aan de slag gaat. 
Joris vindt het fijn als docenten hem laten leren door zelf te ontdekken. De verwerking doet hij graag achter zijn laptop en het programma moet zo gemaakt zijn dat hij direct ziet wanneer hij iets goed of fout doet. 

Einddoelen

Naast deze intensieve momenten met vakdocenten wil Joris ook graag 2 uur per dag aan de slag met mij (ik ben zijn mentor). Hij wil samen een overzicht maken van de einddoelen. Deze einddoelen wil hij verdelen in tussendoelen. Als er een tussendoel behaald is moet dit natuurlijk gevierd worden met een beloning of traktatie, aldus Joris. 

Joris wil ook graag een ruimte voor zichzelf, ongeveer ter grootte van een klaslokaal. Hoe het eruit moet komen te zien heeft Joris ook al duidelijk voor ogen. Zachte vloerbedekking, zwarte muren en aan één kant ramen. De temperatuur is ook erg belangrijk, niet te warm maar ook zeker niet te koud. Er moet een grote lounge stoel in komen en een tafel minimaal 2 keer zo groot als het tafeltje waar hij nu aan moet zitten in de klas. De helft van het lokaal moet leeg zijn, zodat als Joris zich een beetje druk voelt worden hij de ruimte heeft om te bewegen. Aangezien hij van voetballen houdt, ook graag een bal om even hoog te kunnen houden. 

Taco's, spaghetti, snoep of fruit?

Om zich comfortabel te voelen moeten volgens Joris zowel alle leerlingen als docenten lekker zittende kleding aan naar school. Het liefst een trainingspak of een onesie. Eten en drinken moet kunnen onder de les en het zou fijn zijn als er altijd een pot snoep op het bureau zou staan. Gelukkig zegt Joris gelijk dat je daar dan ook weer niet te veel van mag eten. Van al die zoetigheid wordt je druk in je hoofd. Dus 1 keer per dag een stuk fruit moet eigenlijk ook wel, vindt hij. 
Het zou fijn zijn als de lunch ook verzorgd wordt. En als we dan toch bezig zijn, geeft hij ook maar gelijk zijn wensen door: iets van taco’s, spaghetti en frikandelbroodjes zou wel lekker zijn!

Als we klaar zijn, complimenteer ik Joris met al zijn ideeën, maar benoem ook dat we natuurlijk niet alle ideeën kunnen uitvoeren. Hij moet er erg om lachen, maar snapt het gelukkig ook wel. Als hij dan echt moet gaan kiezen wat hem het meest gaat helpen, dan gaat hij voor het samen maken van een overzicht met doelen en tussendoelen. Op basis van deze doelen maken we samen een planning. Ook wil hij graag de één op één momentjes met de vakdocenten. 20 minuten per week per vak zou dan op zijn minst wel fijn zijn. Al dat lekkere eten neemt hij zelf wel mee en lekker zitten de kleding aan doen is ook niet zo ingewikkeld. En die beloning na elk behaald doel….  dat regelt hij wel met zijn ouders, aldus Joris ;)