Hulp bij inloggen     winkelwagen
hands

Nieuws en meer Tijd voor maatwerk

‘‘Leerlingen hebben nu extra aandacht nodig’ ’

“Ik ben leraar Economie. Ik sleep jou door de epidemie.” Dat rapt Dylan van Brummen – a.k.a. ‘MeesterVlogger – in een video die onlangs online kwam en al duizenden keren bekeken is. De clip, waarvoor de leraar samenwerkte met onder meer ThiemeMeulenhoff, is bedoeld voor elke leerling die dit jaar eindexamen doet. “Mijn boodschap? Vertrouw op jezelf! Geloof dat je gaat slagen, ondanks al het coronagedoe.”
Meester Dylan rap met dansgroep in het rijksmuseum

Hebben jouw leerlingen veel last van dat ‘gedoe’?

“Best wel. In een eindexamenjaar wil je als leerling liever geen onrust en veranderingen. Zeker niet in de manier waarop je les krijgt. Dat leidt af, daar word je onzeker van; je weet dan niet meer of je wel genoeg kennis hebt opgedaan. Het is onverstandig om met deze twijfel je examen in te gaan. Als je denkt dat iets je niet gaat lukken, wordt de kans een stuk kleiner dát het je lukt. Daarom probeer ik die onzekerheid weg te nemen bij leerlingen, wil ik ze motiveren. Bijvoorbeeld met mijn ‘examenrap’ [zie kader, red.].
“Niet dat hun twijfel totaal uit de lucht gegrepen is. Bij ons op het Hubertus & Berkhoff – dé culinaire vakschool van Amsterdam – is de overstap naar ‘online’ niet goed geweest voor het onderwijs. We hebben als leraren gedaan wat we konden. En leerlingen deden uitstekend mee. Maar gemiddeld zijn de resultaten toch slechter dan anders. Leerlingen blijken thuis sneller afgeleid dan in een lokaal. En ik vind het zelf ook moeilijker om ze via een scherm bij de les te houden. Of om te zien wanneer iemand begeleiding nodig heeft.”

Maak je je zorgen om de leerachterstand bij je leerlingen?

“Ja – en veel collega’s ook. Ik ben blij dat de regering met extra subsidie komt. De miljarden van het Nationaal Programma Onderwijs, de bijbehorende menukaart met interventies: ze zijn heel welkom. Voor onze vmbo-leerlingen is nu vooral extra begeleiding nodig. Bijvoorbeeld trainingen van buitenaf. Dat is een goed punt op die menukaart. Net als de mogelijkheid om kleinere groepjes les te geven. Dan kunnen leerlingen meer persoonlijke aandacht krijgen en sneller hun achterstand inhalen.
“Ook goed: de aandacht voor fysieke beweging. Verspreid over de dag een uur bewegen is gewoon slim. Dat hoeft echt niet per se intensief sporten te zijn: fietsen, wandelen, zelfs stofzuigen – het valt er allemaal onder. Hoe fitter je bent, hoe makkelijker je concentreert. En dat helpt je resultaten. Bovendien: als je beweegt, maak je je hoofd ook even leeg. Als je op de bank hangt of in bed blijft liggen, gebeurt dat minder snel. Dan blijf je eerder steken in somberheid.”

Zijn je leerlingen zo somber?

“Ik vraag vaak hoe ze zich voelen. En dit jaar krijg ik meer dan normaal te horen dat ze niet lekker in hun vel zitten. Logisch als je niet naar school mag, niet mag uitgaan, minder vrij bent om je vrienden te zien. Ik zou dat zelf ook heel lastig hebben gevonden. Ik vond het vroeger superleuk om naar school te gaan. Niet zozeer om het onderwijs; ik had gewoon heel veel lol met medeleerlingen, was altijd aan het dollen – ook tijdens de les.
“Voor docenten kon dat lastig zijn. Ze stuurden me er geregeld uit. Mijn ouders moesten ook vrij vaak langskomen op gesprek. En ik ben zelfs een jaar blijven zitten. Maar ik had de tijd van mijn leven. En ik ontdekte waar ik goed in was. Voor de groep staan bijvoorbeeld. Presenteren ging me zo makkelijk af dat sommige leraren zeiden dat ik maar docent moest worden. ‘Dat nooit’, dacht ik dan. Ik wilde muziek maken, rappen, acteren.”
 

Waarom werd je toch leraar?

“Tijdens mijn studie Commerciële economie moest ik een minor volgen. Ik koos ‘Docent Onderwijs’. Gewoon, om eens iets anders te doen. En tot mijn verrassing was dat een superervaring, op een geweldige school. Opeens besefte ik: dit is mijn roeping, dít is wat ik wil doen. En zo voelt het nog steeds. 
“Wat me bevalt aan het leraarschap? Voor een deel de middelbareschoolsfeer. Die doet me nog altijd denken aan mijn eigen tijd als scholier. En lesgeven is ook een soort optreden natuurlijk, met je leerlingen als publiek; dat vind ik leuk. Die kids zijn bovendien heel tof. Zeker hier op het vmbo kader zijn ze vaak direct en rebels, maar laten ze zich wel motiveren om dingen te leren – als je het goed aanpakt tenminste.” 

Hoe pak jij dat dan aan?

“Ik maak lol met ze. Maar ik geef ook aan welke regels er in mijn klas gelden. Een capuchon op? Verboden. Met je mobieltje spelen? Ook. En ben je je spullen vergeten? Dan leen je die meteen aan het begin van de les. Wie bij mij in de klas zit, is er allereerst om te leren. Ik geef bovendien helder aan wat ik ga doen als ze de regels overtreden – en dóé dat dan ook. Strafwerk geven, bijvoorbeeld. Daar balen ze natuurlijk van, maar tegelijkertijd hebben ze respect voor duidelijke grenzen. 
“De allerbelangrijkste tip die ik een leraar kan geven? Laat je leerlingen zien wie je bent, wat jou uniek maakt. Zo maak ik zelf rapvideo’s. Bijvoorbeeld om leerlingen een goed nieuw schooljaar te wensen. Of om ze een hart onder de riem te steken voor hun eindexamens. Ik doe dat omdat ik ze blij wil maken, rappen leuk vind én graag het goede voorbeeld geef. Ik hoop dat leerlingen mij zien en denken: ‘Ik ga óók dicht bij mezelf blijven en mijn eigen pad volgen.’ Want daar worden ze het gelukkigst van. Dat geloof ik echt.”

 

Meester Dylan - Rap in het Rijks
Mijn eerste examenrap maakte ik in 2019. Daar kwamen veel complimenten voor – ook van de makers van Examenbundel, ThiemeMeulenhoffs oefenstof voor eindexamens. Toen ik dit jaar een nieuwe examenrap wilde maken, hielpen zij me contact te leggen met scholieren.com, LAKS en het Rijksmuseum. Dat contact leidde tot de nieuwste examenrapvideo, opgenomen in dit museum. Ik heb al heel veel enthousiaste reacties gekregen van leerlingen. En ik hoop dat zij dankzij de clip met extra zelfvertrouwen de examens ingaan.”