Hulp bij inloggen     winkelwagen
hands

Nieuws en meer Tijd voor maatwerk

En dan nu de achterstanden wegwerken

Fouten maken moet!

Alsof ik het nog niet druk genoeg heb gehad met het in contact blijven met alle leerlingen en het ontwikkelen en verzorgen van online lessen tijdens alle lockdowns, wordt er nu van mij verwacht dat ik de "achterstanden" weg ga werken. 

Ondanks dat ik het gelukkig nog steeds heel leuk vind dat het onderwijs zich blijft ontwikkelen,, hebben er naar mijn idee het afgelopen jaar wel heel veel ontwikkelingen plaats gevonden. En dan mogen we nu ook nog eens alle achterstanden weg gaan werken….

Zo de frustratie is eruit, en dan nu weer de schouders eronder. Leerlingen kunnen hier niks aan doen en waarvoor ben ik anders het onderwijs in gegaan. In eerste instantie voor hen toch zeker! 

Gelukkig ben ik iemand die haar hele onderwijscarrière al out of the box denkt en probeert oplossingen te zoeken voor hobbels die er gaandeweg ontstaan. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik deze hobbel toch best een lastige vond.  

Ik mag van geluk spreken denk ik dat ik op een school mag werken waar voor elk probleem een oplossing gezocht wordt en waar fouten maken moet. 
Met deze instelling is er dan ook een groep collega’s, waaronder ik, bij elkaar gaan zitten om eens te brainstormen over alle mogelijke oplossingen. 

Wij zijn tot de oplossing gekomen om alle opdrachten, hoofdstukken of modules op te gaan delen in twee groepen. In de eerste groep hebben we alles gestopt waarvan wij vinden dat de leerlingen ze allemaal moeten beheersen. Daarbij hebben we uiteraard gebruik gemaakt van de doelen zoals beschreven bij SLO. In de tweede groep komen alle overige opdrachten, hoofdstukken of modules. 

Hierdoor hebben wij veel ruimte in onderwijstijd kunnen creëren, zodat er tijd is om leerlingen uitleg en verlengde instructie te geven. Door de lesstof die we in de “tweede groep” hebben gezet, hebben we ook veel oefenstof waar leerlingen die de stof al wel beheersen, mee aan de slag kunnen gaan. Zo hoeft er sowieso niemand stil te staan en kun je iedereen bedienen. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillen en daar zijn wij ons ook echt wel van bewust, maar we merken ook dat we het voor ons zelf nog overzichtelijk en behapbaar moeten houden en dat lukt op deze manier goed. 

Inmiddels zijn we al een aantal maanden op deze manier aan de slag.  Zo bestaat ons lesuur voor de helft uit de begeleiding en instructie van de doelen uit de eerste groep. De overige tijd besteden wij aan de ondersteuning en hulpvragen die vanuit de leerlingen komen. 
Met de leerlingen die al met de tweede groep lesstof bezig zijn, maken we een planning waarbij zij zelf inschatten wat ze wanneer af hebben. Zo zorgen we ervoor dat ook zij actief met de verschillende vakken bezig zijn. 

Uiteraard mogen de leerlingen die de lesstof uit de eerste groep al wel beheersen, mee doen met de instructie en/of opdrachten, van herhaling is immers nog nooit iemand slechter geworden. 

We zijn er nog niet en leren nog steeds elke dag met vallen en opstaan, maar voor ons en de leerlingen is dit op het moment een manier die zijn vruchten afwerpt. Niemand staat stil en de achterstanden werken we langzaam weg!

Marijn is docent op een school voor HAVO en VWO van leerjaar 1 Daarnaast is ze ook nog coach van een 10-tal net in de pubertijd komende jongens. Ze houdt van het werken met dynamische groepen, en vindt het heerlijk om out-side the box te denken.  Is gek op boeken, reizen, skiën, een potje tennis en hardlopen.