delen
1

Ervaringen van leerkrachten met Schrift

Lees de ervaringen van je collega’s

Leonie Batelaan, groep 8, Oranje Nassauschool te Zwammerdam

"Mijn leerlingen hebben door Schrift weer echt zin om te schrijven! De schrijfles is niet meer saai, maar zit vol leuke opdrachten. De lessen gaan ook veel verder dan schrijven. Zo is er bijvoorbeeld een les over de stelling van Pythagoras. Er zijn vrijere lessen zoals een kalligrafeerles. En uitdagende, geheel uitgewerkte projecten, die ik inzet na de Cito-toets. Al die leuke lessen maken dat Schrift een grote verbetering is ten opzichte van onze vorige schrijfmethode. En de schriften zien er ook nog eens heel leuk uit.”

Jannette Eggers, groep 4 OBS De Archipel te Almere

"Bij het consequent inzetten van Schrift zien we dat niet alleen het handschrift, maar ook de schrijfhouding en de gehele werkverzorging van leerlingen verbetert. Na de basis in groep 3, is er vanaf groep 4 een grote variëteit in de lessen. In groep 5 tot en met 8 is het vooral spelen met schrijfmateriaal. Kinderen vinden de opdrachten heel leuk en worden creatiever. Ze leren hele mooi dingen en passen de aangeleerde technieken ook buiten de schrijfles toe. En dat is wat je wil, dat kinderen er zelf mee aan de slag gaan.”

Pauline den Hartogh, groep 3 OBS De Blauwe Lijn te Amsterdam

"Bij ons op school werkt de opbouw van Schrift erg goed; eerst wordt aan de schrijfvoorwaarden en de cijfers gewerkt, voordat begonnen wordt met de letters. Door alle voorbereiding zijn de kinderen beter onderlegd tegen de tijd dat zij met de letters beginnen, waardoor de kwaliteit van het schrift beter wordt. Een voordeel is dat ook van die opbouw kan worden afgeweken. Een sneller traject bijvoorbeeld voor de kinderen die er motorisch aan toe zijn. Omdat het startpunt voor alle letters hetzelfde is en ook dezelfde termen en kleuren worden gebruikt, is de methode voor kinderen erg duidelijk. Schrift geeft rust en een duidelijke structuur, waardoor de leerlingen al snel aan het werk kunnen. Ook de afwisseling tussen schrijven en kleuren is fijn.”

Wendy Koster, groep 6, Prinses Margrietschool te Nieuwegein

"In groep 6 biedt Schrift meer instructie dan andere schrijfmethoden. Andere methoden laten leerlingen dan eigenlijk alleen nog maar oefenen, terwijl Schrift kinderen leert goed te kijken naar hun handschrift. Zo is er aandacht voor lay-out: waar begin je met schrijven, wat is het midden van de pagina en meer. De oefeningen gaan ook in andere groepen verder dan alleen maar naschrijfoefeningen. De opdrachten zijn gevarieerd en creatief. Dat vinden kinderen leuk.”

Referentiescholen

Ben je benieuwd naar meer ervaringen of heb je een vraag? Neem dan contact op met een van de onderstaande scholen.

Schoolnaam

Plaats

Contactpersoon

Telefoon

O.B.S. Het Meesterwerk

Almere

Inge v.d. Velde

(036) 523 90 02

Dalton BS De Horst

Apeldoorn

Ingeborg Hortulanus

(055) 533 72 58

PC BS De Triangel - School met de Bijbel

Emmeloord

Kees Verhagen of
Roel Veneman

(0527) 61 26 25

PC BS Oranje Nassau

Zwammerdam

Leonie Batelaan groep 7/8

Lisette Nieuwenhuizen groep 4/5

(0172) 61 38 03