Didactische uitgangspunten Schrift
Via onderwijzen naar begeleiden en via reproduceren naar produceren. De volgende aandachtsgebieden lopen als rode draad door de methode:
- kijken naar de vorm
- leesbaarheid
- pengreep en pendruk
- schrijfhouding
Instrumentele vaardigheid
Het uitgangspunt van Schrift is dat schrijven een cognitieve instrumentele vaardigheid is. Het accent ligt op kenmerken van de lettervorm en oefeningen in de vaardigheid van het schrijfinstrument.
Leren kijken naar vormen
Leren kijken naar vormen staat centraal in Schrift. Kinderen zijn erg visueel ingesteld. Ze kijken graag en nemen veel meer en nauwkeuriger waar dan wij vaak denken. Door meer kennis van de vorm van letters worden jouw leerlingen zich bewust van hun handschrift en kunnen zij het verbeteren.
Juiste letterafstand
De juiste letterafstand is belangrijk bij schrijven. Via het onverbonden schrift komt sierschrift op een logische manier uit het eerder aangeleerde methodisch schrift voort.
Handschriftbegeleiding
De kwaliteit van het handschrift loopt vaak terug vanaf groep 5. Daarom besteed je met Schrift extra aandacht aan het schrijfonderwijs in de bovenbouw. De methode doet dat niet alleen door naschrijf-oefeningen, maar ook door begeleiding bij het ontwikkelen van een leesbaar en bruikbaar handschrift.
Activerende directe instructie
In Schrift leren leerlingen door toepassing van het model van de Activerende Directe Instructie. Een les bestaat uit de volgende fasen: terugblik, oriëntatie, uitleg, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking, evaluatie, terug- en vooruitblik.
Door de intensieve begeleiding van jou, de voortdurende feedback en de zelfreflectie voorkom je dat de kinderen een verkeerd lettertraject inslijpen.Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie