Verwerkingssoftware
In de lessen 1 en 3 gaan de leerlingen, na de klassikale instructie en begeleide inoefening, aan de slag met verwerkingssoftware. Ze maken een reeks opdrachten, behorend bij het lesdoel. Na deze reeks krijgen de leerlingen de keuze om nog een reeks oefeningen te doen. De leerlingen kunnen ook naar ‘Mijn pakket’ gaan, waar jij oefeningen hebt klaargezet die te maken hebben met eerdere lesdoelen.
‘Mijn pakket’
In Alles telt Q kunnen leerlingen met hun eigen persoonlijke leerdoelen aan de slag in het onderdeel ‘Mijn pakket’. Hierin staan leerdoelen klaar waar de leerling op basis van zijn resultaten extra mee kan oefenen. Ook kan de leerkracht ervoor kiezen leerlingen extra uitdaging te bieden in Mijn pakket met moeilijker of hogere leerdoelen. Zo is mijn pakket voor iedere leerling geschikt. Werkt een school vanuit leerlijnen voor rekenen, dan is het mogelijk om binnen mijn pakket te werken aan de verschillende specifieke leerdoelen. De verwerking in mijn pakket is volledig gepersonaliseerd en adaptief.
Oefensoftware
In de lessen 2 en 4, waarin de zelfstandige verwerking centraal staat, werken leerlingen naast de verwerkingssoftware ook met de oefensoftware. Hiermee wordt eerdere stof herhaald, zodat leerlingen de aangeleerde vaardigheden onderhouden. Er wordt geautomatiseerd en gememoriseerd, bijvoorbeeld met spelletjes (denk aan ‘Vliegensvlug’, ‘Waag de sprong’, memory en flitsen), zodat leerlingen veel rekenen, oftewel ‘meters maken’.
Toetssoftware
Naast de toetsschriften zijn er digitale toetsen. Het voordeel van deze toetssoftware is dat je hiermee het leerproces van leerlingen gemakkelijk en optimaal kunt volgen. Heldere rapportages maken direct inzichtelijk hoe een individuele leerling presteert, maar ook hoe de hele groep ervoor staat. Er is bovendien een koppeling met Parnassys.