Een rekenmethode moet natuurlijk steengoed zijn. Maar hij moet ook bij jou, je collega's en jullie rekenonderwijs passen. Hoe zit dat met de nieuwe rekenmethode Alles telt Q? Loop de checklist langs, dan kom je erachter.
O.B.S. De Toonladder in Zwolle is als één van de eerste scholen gestart met Alles telt Q. We spraken drie leerkrachten over hun visie op rekenonderwijs en natuurlijk wilden we weten hoe ze Alles telt Q ervaren!
Wat moeten we kinderen leren als het gaat om rekenen? Volgens Dr. Kees Hoogland, expert op het gebied van rekenonderwijs, is het antwoord op deze vraag nogal aan verandering onderhevig. Welke les kun jij als leerkracht daaruit trekken? Lees het interview met Kees Hoogland.
Marleen van de Wetering was als kind absoluut geen kei in rekenen. Sterker nog: ze kan zich het gevoel van onmacht op school nog levendig voor de geest halen. Nu is ze conceptauteur van de rekenmethode Alles telt Q. Haar verklaring? “Misschien ben ik stiekem wel een beetje een idealist.”
Als je een nieuwe rekenmethode kiest, ga je niet over één nacht ijs. Je werkt er immers jaren mee. Je keuze moet dus goed doordacht zijn. Hoe kies je een nieuwe methode?
De ene leerling bijt zich graag vast in een uitdagende rekensom, de andere begint er niet eens aan of geeft snel op. Hoe komt dat? En hoe help je álle kinderen positief te denken over hun mogelijkheden en door te zetten?
Formatief evalueren maakt groei zichtbaar
Door formatief evalueren maak je de (reken) ontwikkeling van leerlingen zichtbaar en betrek je hen meer bij het leren. Dat zorgt voor meer leerplezier én voor betere resultaten!
Contact en ondersteuning
Welke cookies?
ThiemeMeulenhoff gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat de website zo goed mogelijk werkt. Wil je meer weten over cookies of wil je de cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Selecteer dan hieronder je voorkeur of klik op meer informatie