delen
2

Ervaringen andere scholen

Bekijk hieronder de verschillende filmpjes van Moet je doen in de klas of lees de ervaringen van collega´s.

Moet je doen muziek

Moet je doen beeldende vorming

Filmpjes Moet je doen kunst & cultuur

"Een project om niet te vergeten!” - Juf Annette, groep 8

"Bij het project over cultureel erfgoed was het motiveren van de leerlingen geen enkel probleem. Na het lezen van het krantenbericht over de beroemde klas van vroeger, kwamen ze meteen al zelf met allemaal ideeën over de inrichting van een museum. Daaraan merk je dat het echt een bovenbouw project is en heel dicht bij de kinderen staat. Ze zijn al bezig met afscheid nemen van de basisschool en met hun dromen voor de toekomst. De interviews die ze bij elkaar moesten afnemen en het bezoek aan een museum gaf daarbij een extra dimensie aan het hele project. Het kwam de groepssfeer zeer ten goede. De tentoonstelling voor alle ouders en opa’s en oma’s vormde een mooie afsluiting. Al met al een project om niet te vergeten!”

"Het plezier straalt van hun gezichten af” - Meester Jochem, groep 1-2

"Moet je doen maakt het voor mij mogelijk om op een eenvoudige manier muzieklessen te geven die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Ze leren zingen, luisteren, muziek maken en bewegen. Door te stampen als een grote olifant of te trippelen als een klein muisje. Door te marcheren op de muziek en niet te bewegen als deze stilstaat. Door met stokken op de grond te slaan, soms heel hard en soms heel zacht. Het belangrijkste is dat ze het zelf mogen doen. De kinderen kunnen zich heerlijk uitleven en daardoor straalt het plezier van hun gezichten af.”

"Bij de kinderen gaat meteen het idee leven van wat ze willen maken” - Juf Sylvia, groep 5

"Wat opvalt aan deze methode is dat het aangeboden materiaal ontzettend leuk is. Het daagt de kinderen uit en prikkelt hun fantasie. De les over het bouwen van hutten begint met een verhaal over Khalid die een televisieprogramma heeft gezien over de Eskimo’s en hun iglo’s. Bij de kinderen gaat dan meteen het idee leven van wat ze willen maken. Ze willen het materiaal aanraken en een eigen hut gaan bouwen. En als ze eenmaal bezig zijn willen ze er niet meer mee ophouden. Dat betekent voor mij dat het goed materiaal is en een leuke opdracht. Daarbij blijft er bij de lessen genoeg ruimte over voor eigen ideeën en creativiteit. Dat blijkt wel uit de hutten die de kinderen uiteindelijk hebben gemaakt. Deze zijn heel divers.”

Vraag een zichtzending aan