Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Take it easy banner |ThiemeMeulenhoff

Take it easy Engels voor het basisonderwijs

Hoe zorg je voor een interactieve Engelse les?

Egg-cited Take it easy | ThiemeMeulenhoff

Het doel van Engelse les op de basisschool is dat kinderen leren zichzelf uit te drukken.
Het aanleren van Engels gebeurt vaak klassikaal door kinderen te laten luisteren en dit te herhalen, terwijl kinderen het beste de taal leren door juist veel zelf te oefenen. Interactieve werkvormen zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Hierbij een aantal tips.

Tip 1: Taal leren door te ervaren

Kinderen leren een taal door te luisteren en nadoen. Ze leren een taal eerst te begrijpen en dan te spreken. Kinderen leren gemakkelijk door gebruik te maken van hun zintuigen. Bijvoorbeeld een woord horen, spreken, uitbeelden, zien en indien mogelijk, voelen en bewegen. Een bewegingslied (bekend als TPR), wandel wissel uit, binnen kring/buiten kring of levend memory zijn een paar voorbeelden waarmee je spelenderwijs de taal kunt laten ervaren. Een ander voorbeeld van een interactieve werkvorm zijn de spreekopdrachten uit het werkboek van de lesmethode Take it easy. Leerlingen doen in deze opdrachten eerst een dialoog na, en vervolgens moeten ze een gelijksoortig dialoog zelf bedenken. Dit werkt heel efficiënt omdat alle leerlingen tegelijk bezig zijn met de stof. Het vergt wel wat oefening met de klas. Een tip is om met een kleine groep eerst te oefenen voor de klas. Dan kun je checken of de werkvorm duidelijk is. 

Nice to meat you | ThiemeMeulenhoff

Tip 2: Wissel af

In een klassikale setting kan Engels spreken eng zijn voor leerlingen Dit kun je verminderen door ze regelmatig spreekactiviteiten in twee- of meertallen te laten doen. Een spreekopdracht uit de methode Take it easy is hiervoor geschikt, maar denk ook aan een eenvoudige wandel of wissel uit werkvormen. Met de volgende vorm zul je de plank nooit misslaan: de leerlingen hebben een woordkaart of een zelfgekozen en geschreven woord of zin op een blaadje in hun hand. Tip: gebruik woorden uit het thema. De leerlingen lopen door de klas. Ze spreken elkaar aan door te delen wat ze op hun kaartje hebben staan: I have a … [pencil]. Waarop de andere leerling zegt: I have a … [book]. Dan wisselen ze van kaart en herhalen de spreekopdracht met iemand anders. Voor een soepel verloop van spreekopdrachten doe je de opdracht eerst voor in de klas met een leerling die het niet eng vindt.

Oefen de stof met afwisselende actieve werkvormen: dan wordt Engels spreken leuk! 

Tip 3:Zorg voor woordherkenning

Steeds meer scholen bieden de Engelse taal al spelenderwijs aan omdat zij ervaren dat jonge leerlingen het beste leren op een interactieve manier. Gebruik in de onderbouw dan ook géén woordenlijsten en grammaticaregels maar wel filmpjes, liedjes, spelletjes en digitale verhalen en boeken. Juist door visuele ondersteuning, worden meerdere zintuigen aangesproken van de leerlingen en is woordherkenning eenvoudiger. In groep 1-4 biedt de methode Take it easy een gevarieerd aanbod, van prentenboeken tot liedjes, oefeningen en spellen met afbeeldingen van themawoorden gekoppeld aan audio.

Maar ook in de bovenbouw geldt het didactisch onderdompelprincipe waarbij veel interactie resulteert in plezier en vele leerzame momenten. Met interactieve spellen en andere actieve werkvormen als de liedjes, dialogen, TPR-oefeningen ed. Er is continue contact met de leerlingen uit je groep. Tevens maken de co-teachers Lenny en Regis contact met de groep.. ze praten tegen de leerlingen en stellen vragen.

En ook de (nieuwe) video’s in groep 5-8 kennen een vraag die de klas moet beantwoorden om de betrokkenheid te optimaliseren!

Take it easy training

Op 21 april was er een digitale training van Take it easy. Wil jij graag (nog) meer uit de methode halen?

Take it easy tips!

In deze video’s geeft Kathleen Moore, leerkracht en auteur van de methode Take it easy tips en concrete voorbeelden hoe je de hele les Engels spreekt. Maar ook hoe je meer interactie in de klas krijgt tijdens de Engelse les.