De dynamiek bij lesgeven op afstand is compleet anders. Er is ruis op de lijn, afleiding en onwennigheid. Praat daarom rustig en geef duidelijke uitleg met concrete instructies:
- het onderwerp van de les: je kunt de leerdoelen benoemen en op welke manier jullie daarmee aan de slag gaan
- wat leerlingen moeten doen: welke opdrachten ze moeten maken, welke theorie en bronnen (tekst/video/audio) ze nodig hebben en waar ze die kunnen vinden
- wanneer ze het moeten doen: de tijd die ze hiervoor hebben en wanneer ze de opdracht moeten inleveren
- hoe ze tussendoor vragen kunnen stellen: aan elkaar of aan jou als docent, bijvoorbeeld via chat/Whatsapp
- hoe ze het moeten inleveren dan wel laten zien dat ze de opdracht hebben gedaan
Besef dat leerlingen niet gewend zijn om les te krijgen op afstand. Zij zullen ook moeten wennen en het zal niet allemaal vlekkeloos verlopen. Dat geeft niks, met enige coulance naar elkaar gaat het vast lukken.
Toetsen
Het afnemen van summatieve toetsen is lastig op afstand. Als alternatief kun je formatieve toetsen afnemen of toetsen waarbij leerlingen een praktisch resultaat moeten opleveren, zoals een tekst of een mondelinge presentatie.
- wat hij moet doen of moet opleveren; een tekst, een vlog, een opname, een moodboard, etc.
- aan welke criteria dit moet voldoen: lengte/duur etc.
- op welke punten hij beoordeeld zal worden
Tot slot is het belangrijk dat de leerling aan het eind terugkoppeling krijgt op de beoordelingscriteria. Op die manier krijgt je leerling een goed beeld krijgt van waar hij of zij staat.
Bij de meer praktische toetsen is het belangrijk dat de leerling weet:
Heel veel succes!