Hulp bij inloggen     winkelwagen
Leeg klaslokaal tijdens lesgeven op afstand

Drie uitdagingen voor lesgeven op afstand in deze lockdown door Bert Haalboom

Ruim een halfjaar geleden, op 6 juni, voelde ik mij als een klein kind op de dag voor zijn verjaardag. De dag erna mocht ik ein-de-lijk weer eens lesgeven aan een volle klas. Een half jaar later leek de storm te zijn gaan liggen en leek mijn werk in de klas weer "normaal”. 

Het nieuws dat we weer in lockdown gaan voelde voor mij toch een beetje alsof je met je sok in een plas water gaat staan als je ’s ochtends je tanden staat te poetsen in de badkamer. Balen. Niet omdat je er op dat moment last van hebt, maar omdat je weet dat de komende tijd niet ideaal wordt. Wat is de volgende stap? Naar je sokkenla lopen om een schoon paar van die semi-ironische Happy Socks aan te trekken. Helaas gaat dit niet zo makkelijk met de coronalockdown. En misschien is deze metafoor niet zoals jij het ervaart, maar ervaar jij het meer als met je blote voet op een roestige spijker staan om vervolgens een tetanusprik te moeten halen. 

Drie uitdagingen voor lesgeven op afstand in deze lockdown door Bert Haalboom | ThiemeMeulenhoff

Wellicht laat jouw school de lessen deze week digitaal doorgaan. Of heeft je school gekozen voor een week zonder lessen en heb je tijd om je voor te bereiden op je lessen na de kerstvakantie? Het is alweer een tijd geleden dat je je werk op afstand moest uitvoeren en met een beetje pech is het ook in de weken na de kerstvakantie weer onze dagelijkse praktijk. Om je een klein beetje te motiveren, heb ik drie uitdagingen voor je in petto. Schud jij je online lessen zo uit je mouw? Dan kunnen de uitdagingen helpen om uit je comfortzone te stappen. Zie je erg op tegen het ontwerpen van je online lessen? Misschien geven de uitdagingen je wel handvatten om ermee aan de slag te gaan.  

Uitdaging 1: Speel eens een spelletje met je klas 

Iedereen vindt spelletjes spelen leuk. Zelfs moppersmurf wordt vrolijk van een potje rummicub. Dus speel een spelletje met de klas. Hoe? Een goed begin zijn bestaande spelletjes. In het spel 30 seconds moeten de kandidaten in 30 seconden zoveel mogelijk woorden raden die één van de teamleden omschrijft. Maak zelf kaartjes met begrippen uit je vak en laat leerlingen in breakout rooms tegen elkaar strijden. Als het heel bont wilt maken, kun je zelfs een digitale escape room maken. Even zoeken op google levert voor veel op: van ideeën tot kant-en-klare escape rooms.

Uitdaging 2: Leer leerlingen studeren 

Heb jij ooit geleerd hoe je goede aantekeningen moet maken? Is jou als leerling weleens verteld dat het maken van samenvattingen best leuk is om te doen, maar dat het weinig oplevert als je het niet op de goede manier doet? Gebruik eens een (deel van) je les om de leerlingen te laten zien hoe ze beter kunnen leren. Vertel eens iets over Cornell-aantekeningen, gebruik brain dumps, ontwerp met je leerlingen flashcards of doe eens voor hoe je met behulp van een uitgewerkt voorbeeld de stof probeert te begrijpen. Het is een investering die je zeker terugkrijgt! 

TIP: Op de volgende website kan je een persoonlijkheidstest doen met je leerlingen zodat zij meer inzicht krijgen in zichzelf en welke leerstrategieën het beste bij hen passen. 

Uitdaging 3: Geef (inter)actieve instructie

Zenden in een online les is makkelijk: je zet je microfoon en camera aan en je kunt je verhaal vertellen. Je kunt je echter wel voorstellen dat het rendement van acht uur achter elkaar luisteren niet bijster hoog is. Dus denk goed na over hoe leerlingen actief kunnen blijven achter de computer. Doe je halverwege de les een “petje op, petje af” met begripsvragen? Laat je leerlingen een wedstrijdje doen wie de mooiste schematische weergave van een cel kan tekenen in paint? Laat je ze het huis doorzoeken naar een voorwerp met een inhoud van 100 kubieke centimeter? Bouw kleine energizers in je les waarbij ze even hun stoel mogen verlaten en iets anders doen dan zitten en luisteren.  

Heb je nu al helemaal zin gekregen om online les te geven? Nee? Ik ook nog niet, want het feit is dat ik op natte sokken moet lopen. Het is even niet anders. Ik hoop dat deze tips wel helpen om aan de slag te gaan met je lessen, en heeft mijn iet wat cynische toon je doen beseffen dat we hier allemaal samen inzitten en we er het beste van moeten maken.  

Ten slotte: niet alleen jij, maar ook je leerlingen hebben twee zware jaren gehad. En in de laatste week stort de boel wéér in. Geen kerstontbijt, wintergala of actie voor het goede doel, maar thuiszitten. Doe mij een plezier en gebruik deze week ook om je leerlingen te laten weten dat je aan ze denkt. Maak een video waarop je ze een hart onder de riem steekt, stuur ze een kaartje, ga bij ieder van je leerlingen langs om een liedje te zingen aan de deur: het maakt niet zoveel uit, maar laat ze weten dat je er voor ze bent. Want onze leerlingen hebben ons nodig. Ben jij de docent die ze later dankbaar zijn?

 

Over Bert Haalboom

Bert Haalboom geeft natuurkunde en NLT op het Martinuscollege in Grootebroek (NH). Hij schrijft regelmatig artikelen voor ThiemeMeulenhoff en is daarnaast veel bezig met innovatie en digitalisering in het onderwijs.

Drie uitdagingen voor lesgeven op afstand in deze lockdown door Bert Haalboom | ThiemeMeulenhoff