Hulp bij inloggen     winkelwagen
Leeg klaslokaal tijdens lesgeven op afstand

Leerlingen motiveren op afstand

Column Marijn Sieben

Als leerkracht en docent moet je in deze corona-tijd behoorlijk creatief te werk gaan bij het aanbieden van je lesstof. Hoe geef ik mijn instructies? Hoe blijven ze aan het werk? En natuurlijk: Hoe blijven ze gemotiveerd? Marijn Sieben, biologiedocent in het vmbo, weet raad.

Column Marijn Sieben: Mooi, dan hebben we vakantie, toch? | Lesgeven op afstand

In het basisonderwijs (PO) hebben veel leerkrachten aan het begin van de coronacrisis thuiswerkpakketten klaargelegd. Deze werden opgestuurd of door ouders afgehaald op school. Zo’n pakket is een praktische manier om de leerlingen extra te laten oefenen met reeds aangeboden lesstof en vooral bezig te zijn met het onderhouden daarvan. Een prima begin, de situatie is immer nog nieuw en vooral voor jongere kinderen ook nog wel spannend. Aan het begin van de periode is het dan ook nog niet zo moeilijk om leerlingen gemotiveerd te krijgen om aan het werk te gaan. Langzamerhand zijn leerkrachten en docenten gaan nadenken wat ze gaan aanbieden als de scholen langer dicht blijven dan een paar weken. Blijf je dan nog steeds herhalen en onderhouden? Wanneer komt het moment dat je nieuwe doelen gaat aanbieden? Wanneer ga je instructie geven?

 

Motivatie hoog houden

Het aanbieden van nieuwe lesstof zorgt voor nieuwe energie en dat helpt om de motivatie van leerlingen hoog te houden. Er zijn verschillende manieren om die stof aan te bieden. Google Classroom is een online omgeving waarin je huiswerk, werkbladen, geluids- en videoberichten kunt klaarzetten. Handig, want je kunt de gemaakte lesstof ook nakijken en beoordelen. Met Padlet kun je eenvoudig een online ‘schoolbord’ creëren waar jijzelf en de leerlingen werkjes, een tekening, een foto of video kunnen uploaden. De hele groep kan hier werk van elkaar bekijken! Zo motiveer en stimuleer jij als leerkracht de kinderen niet alleen, maar ze stimuleren en motiveren zo ook elkaar. Daarnaast is het fijn om als leerkracht aandacht te kunnen geven aan de thuiswerkopdrachten en te zien wat ze doen. Hierop kun je natuurlijk ook weer bijsturen. Google Meet kan een omgeving zijn waarin leerkrachten met leerlingen kunnen samenkomen. Door middel van een webcam en microfoon op de tablet, laptop of Chromebook kunnen leerkracht en leerlingen elkaar zien en spreken. Je kunt als leerkracht een stukje voorlezen, een instructie geven of een kletsuurtje houden. Wat zorgt dit voor een fijn samenzijn en een hoge betrokkenheid!

Leerlingen in het VO

Natuurlijk gelden bovenstaande online omgevingen niet alleen voor het PO, ze kunnen ook ingezet worden voor het voortgezet onderwijs. Maar in het VO is het daarnaast belangrijk om zo ‘echt’ mogelijk in contact te blijven met de leerlingen. Een berichtje via SOM, Magister of de mail, waarin je als docent aangeeft dat ze contact kunnen opnemen bij vragen, is dan vaak niet genoeg. Juist de gerichte, persoonlijke vragen doen ertoe. Spreek niet de hele groep aan, maar stuur juist een persoonlijk berichtje naar een leerling met een gerichte vraag. Zorg dat je leerlingen het gevoel krijgen dat je ze ziet en dat ze ertoe doen. Signaleer waar ze tegenaan lopen zodat je hier snel op in kunt spelen. Het is belangrijk om als docent te beseffen dat er niet alleen op jou veel af komt, maar dat ook je leerlingen hebben te maken met een onbekende situatie. 

Contact houden is dus belangrijk. Maar hoe hou je in hemelsnaam contact met ál je leerlingen? Alle leerlingen is misschien wat veel, dus focus je dan op je coach- of mentorleerlingen. Naast de communicatiemiddelen van de school (zoals SOM of Magister) zijn leerlingen ook via WhatsApp of op sociale media (Facebook, Instagram) te bereiken. Wil je graag de hele groep bereiken? Maak een (besloten!) groepspagina aan op sociale media. Op deze pagina kunnen foto’s gedeeld worden en er kunnen vragen worden gesteld worden. Je kunt als docent challenges plaatsen, het ‘dilemma van de dag’ posten of een gegeven creatieve opdracht presenteren. Daarnaast creëert zo’n mini-community een sfeer waarin leerlingen ook elkaar gaan motiveren!

Leren van de situatie

Een andere mooie mogelijkheid is om leerlingen te laten zien hoe zinvol deze situatie kan zijn. Lesgeven op afstand heeft namelijk ook zo zijn voordelen. Welke? Neem je les eens op met een vlog. Hoe leuk is het voor leerlingen om op deze manier hun mondeling Engels te kunnen afronden - en ze kunnen hem ook nog een keer overdoen als ze niet tevreden zijn. Wees creatief in je oplossingen: een openboektoets voor wiskunde, een toets waarbij ze geoorloofd mogen spieken… Blijf vooral in contact en zoek samen naar mogelijkheden en oplossingen, want dat motiveert iedereen!

Geschreven door Marijn Sieben


Lees ook: