Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Leeg klaslokaal tijdens lesgeven op afstand

1,5 meter afstand op school: agentje spelen of met hartjes?

Eindelijk mogen ook scholen weer (gedeeltelijk) open. En hoe fijn dat ook is, het is ook spannend. Want hoe regelen we dat logistiek met alle coronamaatregelen? Hoe zorgen we ervoor dat scholieren en docenten 1,5 meter afstand houden, maar zich tegelijkertijd welkom voelen? Hoe managen we de omgang met elkaar zonder agentje te hoeven spelen?

Door middel van hartjes. Je leest het goed. Hartjes en gedragspsychologie. Afstand houden vanuit verbondenheid in plaats van regels. Dat past bij het onderwijs.

Voor wie doe jij het? Misschien zag je het al op het nieuws: hartjes helpen om op een prettige manier afstand te houden.

Iemand die ons vertelt wat we moeten doen, daar houden we niet zo van. We krijgen er weerstand van, dat is wetenschappelijk bewezen. Toch zagen we dit om ons heen steeds meer de norm worden in deze coronacrisis: Hou afstand! Blijf thuis! Dit werkt averechts, vooral bij jongeren.

Het ‘hartjesconcept’ pakt dit anders aan. Met behulp van vloerstickers worden scholieren subtiel de gewenste richting op gestuurd. Het concept speelt in op intrinsieke motivatie en verbondenheid: een belangrijke waarde voor mensen, juist in deze crisis. De toon is vriendelijk: Hier mag je staan! Zo wordt duidelijk gemaakt wat van scholieren wordt verwacht, zonder daarbij met een dwingende toon weerstand op te wekken.

Waarom dit werkt

  • Het hartjesconcept is ontwikkeld op basis van kennis uit de gedragspsychologie. Het concept maakt gebruik van nudges, kleine aanpassingen in de omgeving die mensen verleiden om iets te doen. Slimme looproutes geven hierbij duwtjes in de goede richting, zonder te dwingen dus.
  • De hoofdtekst van het hartjes-concept is: ‘1,5 meter. Voor wie doe jij het?’ De vraag is een techniek uit de gedragspsychologie, die self persuasion heet. Niemand kan ons namelijk beter overtuigen dan wij zelf. Door de vraag bedenken scholieren zelf waarom ze afstand houden. Misschien niet voor zichzelf, maar wel voor oma of voor de zorg, het maakt niet uit: de intrinsieke motivatie is aangewakkerd.
  • Zowel bij basisscholen als bij middelbare scholen door het hele land is dit hartjesconcept al een succes.
  • Ook verschillende stadscentra maken met succes gebruik van het hartjesconcept, zoals bijvoorbeeld de Gemeente Zutphen.

Jongen springt op hartjes stickerPolitieagentje spelen wil niemand. En bij Duwtje zijn ze van mening dat dat ook helemaal niet nodig hoeft te zijn. Lijkt het jou wat om het hartjes-concept toe te passen op jouw school? Tag de collega’s van de communicatieafdeling of je bestuurders en maak kans op een gratis startpakket!

Meer weten over het hartjespakket voor jouw onderwijsinstelling? Of wil je meteen bestellen? Neem contact op met Duwtje. De organisatie Duwtje is gespecialiseerd in gedragsverandering. Duwtje bekijkt vraagstukken met een frisse blik en vanuit de sociale psychologie. Waarom doen mensen wat ze doen en hoe maken we het makkelijker én leuker? Onderwerpen als meer bewegen tijdens werktijd, verminderen van zwerfafval op straat en het verhogen van brandveiligheidsmaatregelen in huis worden dagelijks bekeken vanuit de wetenschappelijke gedragsbril. Tijdens deze coronacrisis is gedragskennis actueler dan ooit.