Hulp bij inloggen     winkelwagen
Header NT2 methode IJsbreker+

Nebiat, Ghiath, Yohana en Lydia volgen allemaal een Entree-opleiding (mbo niveau 1) bij beroepsopleider Curio met daarnaast lessen Nederlands als Tweede Taal. Ze werken met IJsbreker+ en vertellen hieronder wat zij van de methode vinden.

Ik merk dat ik vooruit ga
Ik hou ervan mensen te helpen. Daarom wil ik graag in de zorg werken. Dat vak ben ik nu aan het leren. Dit doe ik in de praktijk: op woensdag en vrijdag loop ik stage in de ouderenzorg. Ik vind het superleuk. En ik merk hoe belangrijk het is om Nederlands te kunnen. Hoe beter ik dat kan, hoe makkelijker het wordt om te praten met collega’s en ouderen. En hoe meer ik met hen kan praten, hoe beter ik in mijn vak word. Daarom ben ik blij dat ik maandag, dinsdag en donderdag Nederlandse les heb. Nederlands is wel echt heel anders dan Eritrees, mijn eigen taal. Het is best moeilijk. Bijvoorbeeld hoe je zinnen moet maken van woorden. Maar ik merk dat ik vooruit ga. Door de taallessen én door het boek dat we daarin gebruiken: deel 3 van IJsbreker+. Dat is niet te moeilijk en niet te makkelijk. De uitleg van grammatica is helder en de opdrachten zijn goed te maken. Ik kan nu zelf brieven en e-mails schrijven! Dat is echt heel belangrijk als je in Nederland woont.
NT2 student Nebiat
Nebiat (29)Volgt een Entree-opleiding richting zorg. Komt uit Eritrea.

Alles wordt helder uitgelegd
Het liefst wil ik werk waar ik goed geld mee kan verdienen. Maar wát precies, dat weet ik nog niet. Misschien begin ik wel een eigen bedrijf. Een supermarkt bijvoorbeeld. Of een dönerzaak. In elk geval werk waarin ik iets verkoop. Daarom leek het me slim om het profiel Verkoper te volgen in mijn opleiding. Daar ben ik nu bijna drie jaar mee bezig. Twee dagen stage, drie dagen Nederlands. Want als je iets wilt verkopen, helpt het natuurlijk de taal goed te kennen. Dat gaat al best goed, ook al is mijn eigen taal – Syrisch – heel anders. Ik begrijp tot nog toe eigenlijk alles in de les, behalve sommige lange woorden. Die moet ik dan aan de docente vragen. Maar dat is geen kritiek! Ik hou er wel van nieuwe, moeilijke woorden te leren. Die mogen van mij zelfs wel wat meer terugkomen in onze lesmethode: IJsbreker+. Dat is meteen het enige verbeterpunt, want ik vind alles in dit boek heel duidelijk uitgelegd. Van werkwoorden tot zinsbouw. Ook de online oefeningen zijn goed te maken. En ik vind het heel handig dat het computerprogramma meteen feedback geeft!
NT2 student Ghiath
Ghiath (19)Volgt een Entree-opleiding richting Verkoper. Komt uit Syrië.

Ik snap nu beter Nederlands
‘Ik ben nu twee jaar en drie maanden in Nederland’, zegt Yohana. ‘En ik twee jaar’, vult Lydia aan. De twee meisjes kennen elkaar al vanaf hun eerste maanden hier. Yohana: ‘We kwamen allebei uit Eritrea. We zaten meteen bij elkaar in de klas. En we werden al snel vriendinnen.’ Eerst was het lastig om Nederlands te leren, vertelt Lydia. ‘Maar het wordt steeds makkelijker. Alleen lange woorden zijn vaak moeilijk.’ Yohana knikt. ‘Dat vind ik ook. En spreken is ook lastiger dan schrijven of luisteren. Maar de grammatica begrijp ik bijvoorbeeld goed.’ Sinds september gebruiken ze IJsbreker+ om Nederlands te leren. Yohana: ‘Eerst zaten we op een andere school. Die had andere boeken. Ik ben blij dat we IJsbreker+ hebben. Dat is een leuk boek waar ik veel uit leer.’ Lydia beaamt dat. ‘Het is makkelijk om mee te werken. Het laat je nieuwe woorden leren, heeft heel duidelijke oefeningen en het legt de taal goed uit. Als ik het lees, snap ik het Nederlands beter.’
NT2 student Lydia
Yohana (18) en Lydia (17, op de foto)Volgen een Entree-opleiding. Komen allebei uit Eritrea.