Hulp bij inloggen     winkelwagen
Traject Zorg mbo

Traject | Zorg Lesmateriaal mbo Zorg BOL en BBL

“Goede rekenskills kunnen levens redden”


Ook voordat hij mbo-leraar van het jaar 2019-2020 werd, stond Dirk Megens al bekend om zijn rekenlessen. En niet alleen bij zijn studenten op ROC Nijmegen. Zijn uitlegfilmpjes op YouTube en MeneerMegens.nl zijn sinds 2013 miljoenen keren bekeken. En zijn populariteit blijft groeien, zeker nu hij een eigen Academy heeft én is gaan samenwerken met ThiemeMeulenhoff. “Ik kom steeds dichter bij mijn doel.”

Sommige mensen weten al van jongs af aan dat ze gemaakt zijn om les te geven. Niet Dirk. “Toen ik net klaar was met mijn hbo Commerciële Economie, wilde ik juist het bedrijfsleven in. Maar ik had ook nog een jaar studiefinanciering. Een klasgenoot vertelde me over de eenjarige kopopleiding tot tweedegraads docent Economie. En dat leek me best handig, mocht ik ooit sales-trainingen geven of zo.”
Voor die lerarenopleiding liep hij in 2010 stage op ROC Nijmegen, bij de horeca- en bakkersopleiding. “Ik had geen idee wat ik kon verwachten en of het iets voor mij zou zijn. Maar al na een dag vond ik het helemaal geweldig. De studenten, hun gezelligheid, hun passie voor het beroep dat ze leerden. Economie en Rekenen vonden ze vaak lastig. Ik genoot ervan die vakken makkelijker én leuker voor ze te maken.”

Rekenangst

“Na mijn stage mocht ik blijven. Als fulltime docent gaf ik Rekenen aan BOL- en BBL-studenten – op niveau 1 tot en met 4.” Hij werkte aan drie opleidingen, waaronder de opleiding Maatschappelijk Zorg. Op die zorgopleiding ontmoette hij een studente die zijn leven zou veranderen. “In haar eerste les begon ze keihard te huilen. Rekenangst, bleek al snel. Zoals veel studenten had ze een rekentrauma opgelopen op de basisschool.”
Dirk gaf haar graag extra uitleg. “Wanneer ik dat deed, groeide haar zelfvertrouwen en snapte ze de sommen. Maar eenmaal thuis vond ze het moeilijker. Het leek haar handig als ze daar óók mijn uitleg zou kunnen horen, zei ze. Kon ik geen uitlegvideo’s maken?” Best een idee, vond Dirk. Hij leende een camera uit de mediatheek (“ik had nog geen smartphone”), maakte een handvol uitlegfilmpjes en zette ze op YouTube.

Miljoen

 “Ik was de video’s alweer vergeten toen een student na een jaar tegen me zei: ‘Weet u wel dat uw rekenfilmpjes zo’n 10.000 keer bekeken zijn?’ Ik was superverbaasd. Maar dacht ook: hier is kennelijk behoefte aan.” Hij maakte nieuwe video’s, ditmaal met zichzelf helemaal in beeld – niet meer alleen zijn hand met een pen op een vel papier. Het resultaat: 400.000 views. “Dat spoorde me aan nóg betere filmpjes te maken.”
In 2016 huurde hij hiervoor professionele videomakers in, ontwikkelde hij een site voor zijn filmpjes (MeneerMegens.nl) en plaatste hij hier ook pdf’s met bijbehorende rekenopdrachten. “Alles gratis toegankelijk, zonder registratie. Meer en meer docenten begonnen ernaar te verwijzen, ik had in 2018 mijn miljoenste view en ik werd steeds vaker uitgenodigd als spreker en trainer op bijeenkomsten van bijvoorbeeld zorgorganisaties.”

E-learning

“Uiteindelijk heb ik eind 2019 zo’n halfjaar uitgetrokken om mijn eigen e-learningstraject te ontwikkelen”, vertelt Dirk. “Dat traject bied ik betaald aan via de Meneer Megens Academy: een nieuw platform vol rekenuitleg voor verschillende leerstijlen, inclusief video’s, stappenplannen, extra oefeningen, deel- en eindtoetsen. Studenten die zich inschrijven voor het e-learningtraject en dit goed afronden, krijgen vijf officiële studiepunten.”
De meeste content gaat over verpleegkundig (of ‘medisch’) rekenen, vertelt hij. “De vraag daarnaar is het grootst.” In 2020 vroeg ThiemeMeulenhoff hem of zij een deel van zijn materiaal voor verpleegkundig rekenen mocht overnemen. Ze wilde dat verwerken in haar online leeromgeving eDition. “Vanaf augustus 2021 is het daar óók te vinden. Heel leuk, vooral omdat ik zo weer een stap dichter bij mijn missie kom.”

Zuurstof

Wat die missie inhoudt? “Het aantal voorkombare rekenfouten in de zorg terugbrengen naar nul.” Dat doel valt te bereiken door de juiste didactische aanpak, zegt hij. “Spits je uitleg bijvoorbeeld toe op iemands individuele leerstijl, koppel je rekensommen aan situaties in hun beroepspraktijk, enthousiasmeer, creëer zelfvertrouwen en kweek via veel herhaling een soort basisgevoel voor rekenen.”
Maar daar houdt het wat hem betreft niet op. “Scholen stellen op dit moment verschillende eisen aan verpleegkundig rekenen”, vertelt hij. “Bij de een moet je als student een 10 halen voor dat onderdeel, bij de ander een 8. Bij de een mag je een rekenmachine en hulpkaart gebruiken, bij de ander niet. En bij de een krijg je meer vragen dan bij de andere. Er zou een landelijke rekentoets of standaard moeten komen. Daar denk ik graag over mee.”
 
“Als zorgverleners goed kunnen rekenen, gaan ze sneller kostenefficiënt om met voorraden”, stelt Dirk. “Dan pakken ze bijvoorbeeld niet steeds een volle cilinder zuurstof omdat ze anders niet weten of ze genoeg zullen hebben.” Maar het is niet alleen financieel van belang dat zorgopleidingen en -organisaties rekenen serieus nemen. “Het kan ook echt een kwestie van leven en dood zijn. Het maakt nogal wat uit als een zorgverlener iemand door een rekenfout te veel of te snel morfine toedient. Voor de kwaliteit van zorg – en het welzijn van patiënten – is verpleegkundig rekenen cruciaal.”

 

Meneer Megens Academy

 

Dirk Megens studeerde Commerciële Economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarna volgde hij een eenjarige kopopleiding tot docent Economie. Hiervoor liep hij stage op ROC Nijmegen en bleef hier docent. Dirk werd in 2019-2020 nationale Leraar van het Jaar in het mbo. Hij heeft het grootste gratis toegankelijke crossmediale rekenplatform van Nederland (meneermegens.nl), 13.000 YouTube-abonnees en rekenvideo’s met miljoenen views. Sinds 2020 biedt hij rekenonderwijs aan via meneermegensacademy.nl (tegen studiepunten) en per augustus 2021 ook bij Traject Zorg via eDition, de online leeromgeving van ThiemeMeulenhoff.