Home
Mbo
Zorg
Traject Zorg (KD 2020)

'Ik maak lesmateriaal graag actueel en relevant'

Docenten vertellen

'Ik maak lesmateriaal graag actueel en relevant'

HEADING_1

Lees je de laatste versie van Traject Zorg, de mbo-methode van ThiemeMeulenhoff? Grote kans dat je dan teksten tegenkomt van Rob Schrijver, docent Verpleegkunde op een roc tot hij kort geleden overstapte naar het hbo. Rob is al ruim twintig jaar auteur van mbo-lesmateriaal. ‘Maar het verveelt geen moment. Ik blijf het geweldig vinden om theorie en praktijkvoorbeelden zo aansprekend mogelijk te maken.’

Begrijpelijke theorie ‘Als ik nog steeds in het mbo werkte, zou ik zo weer Traject Zorg gebruiken. Dat vind ik echt een geslaagde methode. Niet alleen omdat we hierin alle vereiste kennis heel toegankelijk en actueel aanbieden – qua taalgebruik, vormgeving en omvang. Maar ook omdat we veel praktijksituaties weergeven. Geen flutverhaaltjes dus, maar situaties die daadwerkelijk uit het veld komen en studenten helpen om specifieke theorie te begrijpen. Bijbehorende opdrachten helpen hen bovendien om die theorie en praktijksituatie nog dieper te doorgronden.’

Verschillende stijlen ‘Fijn aan Traject Zorg vind ik ook dat de methode zich leent voor verschillende manieren van lesgeven. Van een klassikale tot een gepersonaliseerde, coachende aanpak. Bij dat laatste kunnen studenten heel zelfstandig door de leerstof heen. Ze kiezen hun eigen route door de online opdrachten. En ze krijgen direct digitaal feedback op hun antwoorden. Als docent kun je hun vooruitgang bovendien online bijhouden. Waar nodig grijp je dan in met extra uitleg of oefeningen. Op die manier krijgen studenten zoveel mogelijk onderwijs op maat. En in mijn ervaring heeft dat de meeste impact.’

Samen voor het beste resultaat ‘Ik krijg soms de vraag waarom ik graag auteur ben. Waarom vind ik het zo leuk om daar acht uur per week aan te besteden, in de avonduren, naast een fulltime baan als docent? Daar zijn meerdere redenen voor. Bijvoorbeeld het feit dat ik nooit in mijn eentje aan een boek werk, maar altijd met een legertje auteurs en eindredacteuren. Met een aantal heb ik gedurende een schrijftraject ook geregeld contact. Het valt me op hoe betrokken, behulpzaam en vriendelijk iedereen is in zo’n samenwerking. Ik heb bij ThiemeMeulenhoff echt een teamgevoel: samen gaan we voor het best mogelijke resultaat.’

Laatste ontwikkelingen ‘Mijn auteurschap maakt me extra oplettend. Ik vind het sowieso interessant om de laatste ontwikkelingen in zorg en onderwijs bij te houden. Maar omdat ik aan lesmateriaal werk, kijk ik er nog beter naar. Ik wil relevante vernieuwingen immers in mijn hoofdstukken verwerken. Ook vraag ik me vaak af wat ik kan gebruiken van de verhalen die studenten mij vertellen over hun stages. Of van de ervaringen die stagebedrijven met me delen wanneer ik als SLB’er met hen om tafel zit. Vaak zit daar mooie input tussen voor praktijkvoorbeelden. Mijn auteurschap vergroot kortom mijn scherpte en mijn aandacht.’

Actuele beroepspraktijk ‘Alle auteurs die ik ken bij ThiemeMeulenhoff geven les in het mbo of hebben dat lang gedaan. Net als ik. Dat heeft echt meerwaarde. Alleen al omdat je als docent vaak beter weet hoe je studenten het best kunt aanspreken; hoe je teksten écht toegankelijk maakt voor ze. Mbo-zorgstudenten zijn bijvoorbeeld vaak doeners. Sommigen hebben meer behoefte aan verdieping dan anderen, maar allemaal zijn ze sterk gericht op de actuele beroepspraktijk. Hier moet je je theorie en voorbeelden dus op richten, wil je die aansprekend te maken. Ik vind dat geweldig om te doen.’

"Als ik nog steeds in het mbo werkte, zou ik zo weer Traject Zorg gebruiken. Dat vind ik echt een geslaagde methode. Niet alleen omdat we hierin alle vereiste kennis heel toegankelijk en actueel aanbieden – qua taalgebruik, vormgeving en omvang. Maar ook omdat we veel praktijksituaties weergeven."

Rob Schrijver

Docent en co-auteur Traject Zorg

Meer weten?

Het vernieuwde Traject Zorg is gebaseerd op de nieuwe kwalificatiedossiers voor de opleidingen Verzorgende-IG en Mbo-Verpleegkundige (KD2020). De CanMEDS-rollen en technologie hebben daarom een belangrijke plek in het lesmateriaal.