Hulp bij inloggen     winkelwagen
TouchTech header

TouchTech Flexibel en modulair

'Deze methode ondersteunt en inspireert'

Rijk aan mogelijkheden. Zo omschrijft Luuk Verberk TouchTech, de nieuwe methode van ThiemeMeulenhoff voor technische mbo-opleidingen. Hij en andere techniekdocenten op het Koning Willem I College gebruiken het lesmateriaal nu een jaar. ‘De overstap naar TouchTech pakt heel goed uit.’
Luuk Verberk, docent techniek Koning Willem I College

‘Wat voor mij nog maar kort geleden is, voelt voor veel van mijn studenten als een ver verleden. YouTube-filmpjes uit 2015 vinden zij bijvoorbeeld superoud. En daarom ook minder aantrekkelijk. Het is dus essentieel dat lesmateriaal voor deze groep niet alleen inhoudelijk juist, toegankelijk geschreven en aansprekend vormgegeven is; het moet ook up to date zijn. TouchTech voldoet aan al deze eisen.’

Gemakkelijk lezen

‘Er zijn meer redenen om voor TouchTech te kiezen. Bijvoorbeeld dat het lesmateriaal niet alleen in boekvorm beschikbaar is, maar ook digitaal; van theorie tot verwerkingsopdrachten en kennistoetsen. Onze studenten vinden het erg fijn dat wij de methode alleen digitaal gebruiken. Omdat ze nu minder hoeven te betalen dan voor boeken, minder hoeven te sjouwen en altijd – online – bij de lesstof kunnen.
Soms krijg ik de vraag of studenten het vervelend vinden alles op een scherm te bekijken. “Nee”, zeg ik dan, “dat valt mee”. Zelf print ik wel eens iets uit, omdat ik papier prettiger lezen vind. En ik raad dit studenten soms aan, zodat ze geen vierkante ogen krijgen. Maar deze generatie leest in principe net zo makkelijk op een scherm. Het is ook een kwestie van gewenning; zeker de eerstejaars weten niet beter.’

Intuïtief bewegen

‘Leren wordt eenvoudiger door eDition, de online omgeving van ThiemeMeulenhoff waar wij de TouchTech-inhoud in plaatsen. Die omgeving is namelijk heel gebruiksvriendelijk. Studenten snappen intuïtief hoe zij zich door eDition heen moeten bewegen, hebben daar vrijwel geen begeleiding bij nodig. Zij krijgen ook feedback van het systeem – waar nodig met het voorstel een opdracht nog eens te doen of met een link naar nuttige informatie.
Vroeger toetsten we aan het eind van een periode of onze studenten alle theorie uit die periode kenden. Nu we TouchTech gebruiken, laten we ze tussendoor veel opdrachten in eDition doen. Elke opdracht is bedoeld om een nieuw brokje theorie te verwerken; heel zinvol, want alleen lezen is vaak niet voldoende. Als docenten zien we dat studenten de stof nu daadwerkelijk beter opslaan.’

Efficiënter lesgeven

‘Studenten krijgen meer vrijheid dan vroeger. Zo mogen ze zelf de route kiezen door hun opdrachten. De volgorde staat hen vrij, al moeten ze uiteindelijk alle soorten opdrachten in voldoende mate tot een goed eind brengen. Daarnaast kunnen ze vooruitwerken: we zetten niet alleen voor de huidige periode modules in eDition, maar ook voor toekomstige. Bovendien mogen ze via eDition aanvullende, niet-verplichte vakken volgen.
Maar hoewel studenten zelfstandiger werken, is onze begeleiding zeker niet gestopt. Deze is alleen gerichter. Ik kan in eDition bijvoorbeeld zien wie met welke stof moeite heeft. Soms is dat één persoon, soms een groepje. Die kan ik dan even bij me roepen en extra uitleg geven over dat specifieke onderwerp. Andere studenten kunnen ondertussen gewoon doorwerken. Ik ben nu dus meer een coach die monitort en bijstuurt dan een leraar die de hele klas toespreekt met één verhaal.’

Inspiratie vinden

‘Het is prettig dat we efficiënter, persoonsgericht kunnen lesgeven. En dat we niet langer ons eigen lesmateriaal hoeven te maken. Dat was soms tijdrovend en leidde niet per se tot de aansprekendste lesstof. Ook was het altijd net genoeg. Met TouchTech hebben we daarentegen meer onderwerpen beschikbaar dan we kunnen behandelen. Hierdoor vinden we ook nieuwe inspiratie. Zo hebben we “bluetooth” en “wifi” in onze lessen en projecten verwerkt, omdat we die thema’s in TouchTech zagen staan.
ThiemeMeulenhoff wil haar inspirerende en ondersteunende rol zo stevig mogelijk maken. En daar dragen we graag aan bij. Laatst wezen we er bijvoorbeeld op dat er bij ons maar één persoon is die in eDition arrangementen kan aanmaken. Andere docenten moeten hem hiervoor een lijstje onderwerpen en lesstof sturen. Waarom zou die aanmaakrol niet bij een groep kunnen liggen, à la Google Docs? Ik merk dat ThiemeMeulenhoff goed luistert en echt wat met dit soort suggesties probeert te doen.’

Opties benutten

‘Onze overstap naar TouchTech pakt heel goed uit. We zijn zeer tevreden met de talrijke mogelijkheden van eDition. Zoals het feit dat we lessen op maat kunnen samenstellen en dat we groepen kunnen aanmaken in eDition. Binnenkort willen we deze online omgeving ook koppelen aan Microsoft Teams, zodat lesgeven op afstand eenvoudiger wordt. Een unieke mogelijkheid, zeker in coronatijd geen overbodige luxe en een nieuwe bijdrage aan ons dagelijkse doel: optimaal onderwijs voor onze studenten.’

Verder lezen

Zie wat Luuk vertelt over de manier waarop hij zijn vakgebied overbrengt. En ontdek wat andere docenten  vertellen over het gebruik van TouchTech.
ThiemeMeulenhoff

Ook TouchTech proberen? Bestel een beoordelingsexemplaar.