Hulp bij inloggen     winkelwagen

Hierom is Jan-Hein auteur bij ThiemeMeulenhoff

 

Sharona Nijzink, auteur bij Zorg mbo ThiemeMeulenhoff

 

Hij is opgeleid als docent Werktuigbouwkunde. ‘Maar ik heb niet gekozen voor het docentschap’, zegt Jan-Hein Gerrits. ‘Ik ben meteen voor educatieve uitgevers aan de slag gegaan.’ De contentonwikkelaar voor lesmateriaal werkt al jaren samen met ThiemeMeulenhoff en beantwoordt daar 6 vragen over.

Ook auteur worden? Meld je dan nu aan!

1. Is het een fulltime baan, schrijven voor ThiemeMeulenhoff?
‘Zelden of nooit. De meeste auteurs zijn vooral docent. Zij doen het schrijven ernaast – enkele uren per week. Maar dat geldt niet voor álle auteurs. Voor mij, bijvoorbeeld, is schrijven een flink deel van mijn vak. Ik ontwikkel elke dag content voor zowel boeken als digitale omgevingen, bij voorkeur op het gebied van techniek en onderwijs. Dat doe ik nu al bijna twintig jaar; eerst in loondienst en sinds 2011 als zelfstandige. ThiemeMeulenhoff was mijn laatste werkgever, werd mijn eerste opdrachtgever en is nog altijd één van mijn leukste klanten. Hoeveel ik voor ThiemeMeulenhoff werk? Nu zo’n twee dagen per week. Voor de nieuwe mbo-methode TouchTech ben ik auteur én eindredacteur van medeauteurs.’

2. Wat spreekt je aan in je eigen auteurschap?
‘Ik ben een techneut in hart en nieren, ben graag dagelijks met techniek bezig – ook in mijn vrije tijd; dan repareer ik apparaten en bouw ik computers. Ik blijf dus ook met plezier op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen. En ik vind het een fijne uitdaging om mijn kennis zó over te dragen dat mensen het goed begrijpen. Het liefst schrijf ik voor mensen die niet graag lezen of daar moeite mee hebben. Dan moet ik me echt tot de kern beperken, met beknopte teksten, korte zinnen en eenvoudig woordgebruik. Ook kijk ik altijd waar een visuele uitleg beter past dan een tekstuele. Je kunt bijvoorbeeld wel uitschrijven waar een machine uit bestaat, maar het wordt een stuk duidelijker als je het visueel maakt. Bijvoorbeeld met een foto, video of animatie.’

3. Wat voor type moet je zijn als auteur?
‘Een redelijk gestructureerd iemand, denk ik, die de eigen vakkennis graag up to date houdt, deze kennis wil delen en het prettig vindt zelfstandig te werken. Je krijgt bij ThiemeMeulenhoff veel vrijheid om de leereenheid die jij toegewezen krijgt naar eigen inzicht in te richten. Vaak, ook nu bij TouchTech, zal een groot deel van je werk bestaan uit het opfrissen en actualiseren van teksten uit de voorgaande methode. Maar je moet wel zelf praktijkvoorbeelden en introducties schrijven – op zo’n manier dat het interesse in techniek aanwakkert. Zo link ik techniek in mijn teksten vaak aan de leefwereld van studenten. Dan vertel ik bijvoorbeeld dat er geen festival of dance-event mogelijk is zonder een draaistroomgenerator.’

4. Wat zijn valkuilen voor auteurs?
‘Eén valkuil is: denken dat de eerste versie van je tekst ook meteen de definitieve versie is. Bijna elke auteur krijgt feedback, elke tekst wordt nog meermalen gewijzigd. Er kijkt nu eenmaal een heel team aan mensen mee; van contentontwikkelaars en vormgevers tot eindredacteuren. Het is slim daar niet van in de stress te raken. Een andere valkuil is overmaat. Sommige auteurs schrijven te veel. Soms omdat ze vergeten dat ze ook plaatjes kunnen gebruiken. Maar vaak ook omdat ze alles willen vertellen wat ze weten. Dat enthousiasme is mooi. Maar de bedoeling is studenten kort in aanraking te brengen met techniek, nieuwsgierig te maken en te stimuleren zelf op onderzoek te gaan.’

5. Wat zijn de voordelen van auteurschap bij ThiemeMeulenhoff?
‘Het is fijn iets bij te verdienen, zelf je beschikbaarheid te kunnen bepalen en met ruime planningen te werken. Maar dat zijn denk ik niet eens de grootste voordelen. De meeste auteurs die ik bij ThiemeMeulenhoff ken zijn docenten en vinden het vooral fijn dat ze weer een manier hebben om hun kennis te delen en zo het beroep te versterken waar ze les in geven. Ook vinden ze het leuk hun schrijfvaardigheden toe te passen én te ontwikkelen. Ze leren bijvoorbeeld om taaie inhoud nog frisser en aansprekender over te brengen. Bovendien kunnen docentauteurs hun onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen vaak gebruiken in de klas. Hun auteurschap geeft op die manier een extra impuls aan hun lessen.’

6. Wat raad je mensen aan die overwegen auteur te worden?
‘Neem contact op. Bel of mail ThiemeMeulenhoff, stel al je vragen en doe een proefopdracht. Zo ondervind je meteen of het iets voor je is. Dat is eigenlijk het beste advies dat ik kan geven: probeer het gewoon!’

Ook auteur worden? Meld je direct aan!