Lock Digitale leeromgeving
Terug naar overzicht

Het vernieuwende MBO

Mbo-studenten leren kijken door te doen

Wil je met mbo-studenten iets leuks doen? Dan denk je misschien niet direct aan het Rijksmuseum. Daar wil Wouter van der Horst, medewerker Onderwijs van het museum en verantwoordelijk voor de onderwijsprogramma’s voor het mbo, verandering in brengen: “Het is geweldig om verhalen uit ons verleden te vertalen naar een doelgroep die daar niet per se enthousiast van wordt.” En dat hem dat lukt, blijkt uit toenemende bezoekersaantallen van mbo-studenten en hun reacties: “Studenten zijn heel erg positief.”

Drie programma's specifiek voor het mbo

“Kunst en cultuur is onmisbaar voor iedereen”, vertelt Van der Horst. “En binnen het mbo zijn weinig studenten die ooit een museum hebben gezocht. Voor zeventig procent van de mbo-studenten die ons museum bezoekt, is dat het allereerste museumbezoek. En dat is logisch wat betreft óns museum, want toen deze generatie mbo-studenten nog in het voortgezet onderwijs zat, was het Rijksmuseum gesloten vanwege de verbouwing.”

Sinds 2015 biedt het museum drie programma’s die specifiek voor het mbo zijn ontwikkeld: Toppers van de Gouden Eeuw, Dutch Design in de Gouden Eeuw en Citroen van toen. “Toppers van de Gouden Eeuw is een algemene kennismaking met de hoogtepunten uit de Gouden Eeuw. Natuurlijk inclusief de Nachtwacht, het Melkmeisje en andere werken van Hollandse meesters. Door de gemengde opstellingen komen kunst en geschiedenis daarin samen. We hebben bijvoorbeeld een kanon, zelfs een vliegtuig in de zaal staan. Zo ziet iedere bezoeker wel iets dat hem of haar aanspreekt.”

In de andere twee programma’s leren studenten door te doen, in workshops. “Dutch Design in de Gouden Eeuw is vooral populair bij creatieve opleidingen. Studenten zoeken elementen uit de kunst die ze opnieuw gaan ontwerpen. Ze laten zich inspireren door onze collectie en bepalen en tonen vervolgens hoe dingen een nieuwe functie kunnen krijgen. Met de Citroen van toen gaan studenten ook actief aan de slag. In bijna elk stilleven uit de zeventiende eeuw zie je een citroen; mooie etenswaar dat ook het verhaal van de handel vertelt. Het lijkt wel een wedstrijdje wie de mooiste citroen kon maken. Studenten geven die ‘wedstrijd’ een vervolg, met geel dat ze zelf op een zeventiende-eeuwse manier maken.”

Specifiek aansluiten bij interesses beroepsopleiding

Maar het Rijksmuseum biedt meer voor het mbo dan deze drie vaste programma’s. “We vertrekken altijd vanuit de beroepsopleiding. Welke sector volgen studenten, wat behandelen ze in de klas, wat is hun expertise? Dat zijn de vertrekpunten voor ons programma. Komt de kappersopleiding op bezoek, dan behandelen we kapsels door de eeuwen heen. Zorg- en welzijnsgroepen kunnen de mantelzorg door de eeuwen heen onderzoeken, terwijl voor studenten economie onze geschiedenis met de VOC en aandelen belicht kan worden.

We maken allemaal leuke projecten, waarmee we specifiek werken vanuit de interesses van studenten.” Studenten zijn daarover heel positief, vertelt Van der Horst. “De programma’s slaan heel goed aan. Studenten vertellen dat ze zelf niet hadden verwacht dat het zó leuk zou zijn. Voor sommigen is het hoogst haalbare om een leuke dag en een positieve museumervaring te hebben. Als je voor de eerste keer in het Rijksmuseum komt, dan heb je ook zo veel indrukken die je moet verwerken. Alleen het gebouw op zich is al een belevenis. Maar dat is ook prima. Mbo-studenten hebben met hun studentenpas gratis toegang tot ons museum.”

Met de programma’s hoopt Van der Horst zoveel mogelijk mbo-studenten te enthousiasmeren voor kunst en cultuur. “Onze collectie is niet alleen bedoeld voor kunsthistorici, maar juist voor iedereen. Het is voor ons lastig om mbo-instellingen te bereiken en hen te informeren over onze programma’s. Maar ik hoop dat wie dit leest, ziet dat een bezoek aan ons museum een echte belevenis is. Wat mij betreft komt het hele mbo naar ons toe!”

Wouter van der Horst is medewerker Onderwijs bij het Rijksmuseum