Lock Digitale leeromgeving winkelwagen
Terug naar overzicht

Het vernieuwende MBO

Supersimpel en intuïtief

De nieuwe lesmaterialen voor het mbo worden door ThiemeMeulenhoff niet alleen als boek en e-pub (Schooltas) aangeboden, maar sinds dit schooljaar ook in een interactieve leeromgeving eDition. Senior marketeer Willem Hajer van ThiemeMeulenhoff : “De digitale omgeving is supersimpel en werkt intuïtief. Dat is precies de kracht ervan.”

Willem heeft met ThiemeMeulenhoff veel digitale ambitie: “We gaan toe naar meer adaptief onderwijs. Echte interactieve omgevingen met een grote toegevoegde waarde. Maar als we dat introduceren, moeten we het ook goed laten landen bij de ROC’s.” Samen met accountmanagers geeft hij hiervoor trainingen bij de ROC’s. “Na anderhalf uur hebben alle teamleden gegarandeerd hetzelfde niveau en kan iedere docent aan de slag in de digitale omgeving”, belooft hij. En hij kan het weten, na inmiddels meer dan tweehonderd docenten te hebben getraind.

Docenten zijn echt enthousiast over digitale omgeving

“Docenten zijn echt enthousiast over de digitale omgeving. Ben ik ook, trouwens. Want het brengt een paar ontzettend gave voordelen met zich mee. Ten eerste de interactieve verwerking van de lesstof. Studenten krijgen directe feedback. Een voorbeeld: een student maakt een serie van vijf meerkeuzevragen. De leeromgeving geeft direct aan wat de student goed of fout heeft gedaan. Hij kan direct een tweede poging doen, of eerst even de bijbehorende theorie doornemen. De leeromgeving biedt de student die onderdelen uit de theorie aan die betrekking hebben op de desbetreffende vragen. Het werkt zelfs ook zo bij open vragen!

Op deze manier bieden we een iteratief leerproces aan. Dan heb ik meteen het tweede grote voordeel aangestipt: de theorie die wordt aangeboden, past bij de verwerking. Kies zelf of je vanuit de opdrachten de theorie wil benaderen, of eerst de theorie wil behandelen. Want de docent is altijd in de lead: hij of zij bepaalt hoe het lesmateriaal wordt gebruikt.

Voordeel drie: de voortgang en de prestatie van de verwerking wordt getoond in een overzichtelijk dashboard. Studenten zien zo exact wat ze reeds hebben gedaan, hoe goed ze dat doen en wat ze nog moeten doen. Ook docenten hebben dit overzicht. Per klas, per leerling, per thema, per hoofdstuk en zelfs per vraag (inclusief de antwoorden op de vragen) krijgt men inzicht in voortgang en prestatie. Deze informatie kan de docent direct gebruiken in de les(voorbereiding): is het eerste hoofdstuk klassikaal slecht gemaakt, dan is het tijd voor een herhaling. Hebben twee studenten moeite met een bepaald onderdeel, dan kan de docent gerichte instructie geven. Had ik al gezegd dat docenten altijd in de lead zijn? Met de digitale omgeving kunnen docenten grote stappen zetten in adaptief en gepersonaliseerd leren. Zij kunnen vragen aan- of uitzetten voor een klas, subgroepjes of individuele studenten. Zo hebben ze invloed op de leerroutes en leerstijlen. Per hoofdstuk wordt ook het onderdeel ‘Test je kennis’ aangeboden. In te zetten als toets achteraf, of juist als nulmeting. Dat heb je als docent helemaal zelf in de hand.”

Aandacht voor het leerwerkproces

“Docenten worden echt enthousiast als ze alle mogelijkheden zien en leren gebruiken. Gelukkig maar, want we willen echt dat docenten succesvol kunnen werken met onze materialen. In onze trainingen lichten we niet alleen de functionaliteiten toe, maar besteden we juist ook aandacht aan het toepassen hiervan in het leerwerkproces. We sluiten af met de mogelijkheden om de leeromgeving te koppelen en te gebruiken vanuit ELO’s. We laten zien hoe vanuit uitgeschreven lessen in de ELO linkjes kunnen worden opgenomen naar specifieke theorie, verwerking, toepassingsopdrachten of toetsen. We garanderen in onze training dat iedereen met ons materiaal kan werken. Dat is tot nu toe altijd nog goed gelukt, ook al zitten er docenten in de groep die nog niet eerder hebben ingelogd. Dat komt omdat het systeem supersimpel en intuïtief werkt.”

Willem Hajer is senior marketeer mbo bij ThiemeMeulenhoff