Hulp bij inloggen     winkelwagen
DoorEngels | ThiemeMeulenhoff

DoorEngels De methode Engels voor het mbo

Docent over lesmethodes DoorEngels en DoorNederlands

‘Dit materiaal scoort op inhoud en flexibiliteit’

Steeds meer docenten gebruiken onze nieuwe Mermimari Kimpanpäämethodes DoorNederlands en DoorEngels. Maar waarom koos hun afdeling voor die vernieuwing? En hoe bevalt het in de praktijk? We vragen het de docenten zelf. Hieronder lees je het interview met Merimari Kimpanpää, English Expert op het I AM College.

 

Merimari, waarom wilden jullie een nieuwe methode?

‘Alle docenten Engels, Nederlands en Duits waren hier gewend hun eigen materiaal te maken. Al sinds de start van onze mbo-opleiding voor ondernemers in 2017. Maar in 2019, het jaar dat ik hier begon, bespraken we als taaldocenten de enorme tijdsbelasting die deze aanpak met zich meebracht. En hoe die tijdsdruk de kwaliteit van de doorgaande leerlijnen dreigde aan te tasten. Ook waren we het erover eens dat één enkele docent, hoe goed ook, zelden de groepswijsheid heeft die uitgevers wel hebben. Hij of zij kan minder makkelijk gebruikmaken van de analyses en conclusies van meerdere experts. Bovendien: een uitgever schakelt altijd professionele vormgevers in; mensen die lesstof en opdrachten visueel toegankelijker kunnen maken. Wij hebben die skills niet. Om al deze redenen maakten we ons sterk voor materiaal van een uitgever – en kregen we daar groen licht voor.’

Hoe vonden jullie vervolgens dé methode?

‘Elke taaldocent ging te rade bij het eigen netwerk. Daar kwamen flink wat suggesties uit, die we samen beoordeelden. Drie methodes leken ons geschikt voor Engels, twee voor Nederlands en twee voor Duits. Uiteindelijk kozen we voor DoorEngels en DoorNederlands. Voor Duits had ThiemeMeulenhoff-mbo nog geen materiaal.’

Wat maakte juist DoorEngels en DoorNederlands zo aansprekend?

‘Ons doel is dat studenten goed voorbereid zijn op het werkende leven. Deze methode sluit daarbij aan: de thema’s waarbinnen de stof en opdrachten vallen, zijn sterk gericht op dat werkzame leven. Van communiceren met collega’s tot solliciteren. Daarnaast is de methode erg flexibel. Je kunt er kriskras doorheen, wat past bij onze school: docenten hebben hier veel vrijheid om hun eigen lessen in te richten.’

Zolang studenten maar hun examen halen?

‘Uiteraard. En ook op dat examen bereidt deze methode hen goed voor. Het materiaal dekt alle vaardigheden. Daarbij kun je als docent differentiëren, zowel op skills als op niveau. Zo kun je beslissen of je bij iemand meer focus legt op lezen, schrijven, spreken of luisteren. En je kunt elk van die vaardigheden op verschillende niveaus behandelen; bijvoorbeeld lezen op A2- en schrijven op B1-niveau. Dat zag ik bij andere methodes minder duidelijk terugkomen en bij ons staat differentiatie juist centraal.’  

Was die flexibiliteit het eerste wat je opviel?

‘Nee, dat was de online omgeving. Die zit opvallend goed in elkaar, voor studenten én docenten. Zowel qua vormgeving als qua gebruiksgemak. We zijn er nu ruim een maand mee bezig en er valt nog veel te ontdekken, maar het werkt allemaal heel intuïtief. Veel makkelijker dan andere online omgevingen die ik ken.’

Wat zou de methode nog aansprekender maken?

‘Sneltoetsen in de online omgeving, zodat je net iets minder vaak hoeft te klikken voordat je bent waar je wilt zijn. Daarnaast zou ik de woordenschat meer op de voorgrond zetten. En ik zou studenten in staat stellen schrijfopdrachten ín de online omgeving te maken. Ook raad ik aan de grammatica anders te presenteren. Daar gebruikt de methode nu veel tekst voor – en ook nog eens in het Engels. Voor veel studenten is dat a bridge too far.’

Goede ideeën! Heb je nog meer tips?

‘Ik zou een chatfunctie fijn vinden, zodat ik individuele studenten snel van feedback kan voorzien. En ik zou graag een seintje krijgen als een student 100% scoort op al zijn “open vragen”. Want dat kan betekenen dat hij op een te laag niveau werkt. Of dat hij zijn antwoorden te hoog waardeert. Anders dan bij “gesloten vragen”, die het programma controleert, moet de student bij open vragen namelijk zélf zijn antwoorden vergelijken met de modelantwoorden. En hij moet daar dan ook zelf een rating aan geven.’

Hoe ervaar je de begeleiding van ThiemeMeulenhoff?

‘Als erg prettig. Er is twee keer iemand bij ons langs geweest. Eerst voor een presentatie. En daarna, nadat we onze keus hadden gemaakt, voor een instructie. Ook kregen we oefenlicenties om het materiaal uit te proberen. ThiemeMeulenhoff-mbo zorgde er bovendien voor dat we de methode razendsnel in gebruik konden nemen; tussen ons beslismoment en de definitieve licenties zat slechts een maand. Daardoor konden we eind februari al van start.’

Zou je nog extra hulp willen?

‘Vooralsnog niet. Hoogstens bij het inloggen in de digitale omgeving. Want dat is nog niet voor alle studenten en docenten even makkelijk – al is het eenvoudiger dan bij andere methodes. Een stap-voor-stap-instructiefilmpje zou al heel mooi zijn. Maar wellicht kan iemand van ThiemeMeulenhoff-mbo ook naar school komen, de eerste keer dat we als klas inloggen. Die expert kan dan eventuele problemen ter plekke oplossen. Dat zou de prettige begeleiding echt compleet maken!’