Hulp bij inloggen     winkelwagen
Traject Dienstverlening ThiemeMeulenhoff

Traject | Dienstverlening Lesmateriaal mbo Dienstverlening niveau 2

Docent Annelies over Traject Dienstverlening

"Hiermee zit je inhoudelijk én didactisch goed"

Ze zijn er klaar voor bij MBO Amersfoort. Tenminste, aan de opleiding Helpende Zorg en Welzijn. “Afgelopen jaar stapten we al over naar het digitale werkboek van Traject Dienstverlening”, vertelt docente Annelies Smit. “Aankomend jaar gaan we hetzelfde doen voor de theorie.” Zij en haar collega’s zijn erg te spreken over de methode van ThiemeMeulenhoff. “Het klopt gewoon.”

Puberaal gedrag? Dat ziet Annelies zelden of nooit in haar lessen. Bij haar geen mbo-studenten die verveeld achterover leunen, meer kletsen dan opletten of hoger in de pikorde proberen te komen met brutale acties. “Mijn studenten zijn volwassen’, zegt ze. ‘Ze variëren van 21 tot 62 jaar en zijn voornamelijk bezig met de inhoud van hun opleiding. Ze gaan daar met hart en ziel voor en ontwikkelen zich mede daardoor razendsnel. Dat vind ik superleuk om te zien – en nog leuker om aan bij te dragen.’

ICT-skills in de vingers

Veel van haar studenten vinden de eerste weken van hun studie best spannend. ‘Voor een groot aantal is het alweer een tijd geleden dat ze in de schoolbanken hebben gezeten. Dat is even wennen. Daarnaast merken ze dat tegenwoordig een groot deel van de studie op de computer gebeurt. En lang niet iedereen heeft daarvoor de ICT-vaardigheden. Je staat er soms versteld van hoeveel mensen hun bankzaken nog met papieren overschrijvingen regelen. Of niet weten hoe de apps op hun laptop werken – als ze al een laptop hebben.’

Heel zorgwekkend vindt Annelies dat gebrek aan vaardigheden niet. ‘We begeleiden ze hier goed. Daardoor heeft iedereen binnen twee weken de vereiste computerskills in de vingers. Goed genoeg, in elk geval, om overweg te kunnen met onze digitale werkboeken.’ Die maken deel uit van ‘Traject Dienstverlening’, vertelt ze. ‘Je kunt bij deze methode kiezen of je het lesmateriaal op papier of online wilt. Sinds dit jaar hebben we digitale werkboeken voor iedereen. En volgend jaar stappen we ook voor de theorie over op de digitale versie.’

Fijn om digitaal te werken

‘Bij de introductie van digitale werkboeken moesten we bij studenten eerst wat argwaan wegnemen’, vertelt Annelies. ‘Zij waren gewend om met een potlood en gum te werken. We gaven ze een halfjaar de mogelijkheid om digitale werkboeken uit te proberen terwijl ze ook gewoon de beschikking hielden over de papieren variant – voor als het écht niet ging, digitaal.’ Toen de proeflicentie voor het online materiaal na dat halfjaar afgelopen was, waren haar studenten ontstemd. ‘Ze bleken er graag mee door te willen, zo fijn vonden ze het om digitaal te werken.’

Welke voordelen ze zien? ‘Ze hoeven bijvoorbeeld niet meer met een dik boek rond te zeulen. En ze hebben altijd het juiste materiaal bij de hand; per ongeluk het verkeerde of géén boek meenemen is er niet meer bij. Maar belangrijker nog: de digitale omgeving is eenvoudig te navigeren, het systeem geeft direct feedback op antwoorden en studenten kunnen bij elke opdracht zien waar in het theorieboek ze bijbehorende informatie kunnen vinden. Zodra we de theorie ook digitaal hebben, kunnen ze daar zelfs direct naartoe via een hyperlink.’

Gerichter begeleiden

‘Voor docenten is “digitaal” eveneens prettig’, vertelt Annelies. ‘Onder meer omdat ze nu snel kunnen zien waar iemand staat; hoe hij of zij de opdrachten maakt en óf de opdrachten gemaakt worden.’ Sommige docenten zouden graag minder hoeven te klikken om dat soort informatie te zien; daar moeten ze de muis twee of drie keer voor indrukken. ‘Maar ze krijgen die informatie wel een stuk sneller dan toen ze nog een stapel werkboeken op hun bureau moesten doorploegen. Daardoor kunnen ze eerder ingrijpen en studenten gerichter begeleiden.’

Inhoudelijk zijn Annelies en haar collega’s ook erg te spreken over ‘Traject Dienstverlening’. ‘De methode is heel compleet en per hoofdstuk logisch opgebouwd.’ De docenten behandelen de hoofdstukken niet precies in de volgorde van het boek, bekent ze. ‘We stemmen een eigen volgorde af met het werkveld in de regio. Maar daar leent de methode zich ook voor. En de opbouw van elk hoofdstuk volgen we wel altijd. Zowel mijn collega-docenten als onze studenten vinden dat fijn werken; het klópt gewoon.’
 

Concreter dus begrijpelijker

‘Informatie is niet alleen compleet, maar wordt ook heel helder gegeven’, vervolgt Annelies. ‘Voor niveau 3 én voor niveau 2. Bovendien bevat de methode volop praktijkvoorbeelden die de theorie concreter en daardoor nog begrijpelijker maken.’ Zelf gebruikt ze die voorbeelden ook voor klassendiscussies. ‘Dan vraag ik bijvoorbeeld wie wel eens een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt. Of studenten reageren uit zichzelf op een voorbeeld. Laatst nog kregen we zo een uitgebreid gesprek over cliënten met alcoholproblemen.’

‘Natuurlijk’, zegt Annelies, ‘elke docent heeft de vrijheid om te kiezen welke opdrachten studenten wel of niet moeten uitvoeren. En elke docent mag met eigen aanvullingen komen. Maar als je – zoals wij – met Traject Dienstverlening werkt, zou ik daar niet te veel energie in steken. Omdat het niet hóéft. Deze methode bevat een grote hoeveelheid en diversiteit aan individuele en -groepsopdrachten. Als je die gebruikt, dan zit je didactisch uitstekend. Waarom zoeken naar iets wat je al in handen hebt?’

Annelies Smit vertelt over Traject Dienstverlening

Annelies Smit begon als onderwijsassistente op MBO Amersfoort, waar ze later ook docente werd. Ze kreeg vanwege haar werkervaring in de kraamzorg eerst alleen zorgvakken onder haar hoede. Daarna eveneens welzijnsvakken, mede door haar achtergrond als pedagogisch medewerker. Nu geeft Annelies les aan de opleidingen Helpende Zorg & Welzijn, Pedagogisch medewerker en Gespecialiseerd pedagogisch medewerker.