Hulp bij inloggen     winkelwagen
Blogs mbo ThiemeMeulenhoff

Blogs Voor het mbo

'We brengen ons vakgebied nu beter over'

Hij zit inmiddels vier jaar in het onderwijs. Kwam als kersverse docent op het Koning Willem I College. En raakte hier al snel betrokken bij grote vernieuwingen in de Techniek-opleidingen. ‘Door deze aanpassingen bereiden we studenten nu optimaal voor op hun toekomst’, zegt Luuk Verberk. In deze blog vertelt hij hoe die voorbereiding vorm krijgt – en wat er precies nieuw aan is.

Luuk Verberk, docent techniek Koning Willem I College

Materialen. Elektronica. Technische bedrijfskunde. Ik geef over diverse onderwerpen les voor onze technische opleidingen. Maar waar ik het ook over heb, ik probeer de inhoud zoveel mogelijk aan te laten sluiten op het project waar mijn studenten op dat moment aan werken.

Focus op projecten

Projectmatig werken, zoals ook in het bedrijfsleven gebruikelijk is, is een essentieel kenmerk van ons onderwijs. We laten studenten steeds tien à twaalf weken lang iets maken. Iedereen werkt in zo’n project voor zich, maar wel in dezelfde periode aan hetzelfde soort product. Bijvoorbeeld aan een power supplier of een lamp die reageert op de lichtsterkte van de omgeving. Het is sinds een paar jaar in elk geval altijd iets nuttigs voor het bedrijfsleven, iets wat ze graag mee naar huis willen nemen of iets wat ze met trots aan iemand kunnen geven. Dat motiveert hen veel meer dan de simulatieopdrachten die we vroeger gaven, waarbij ze maandenlang iets maakten om het vervolgens in nog geen twee uur tijd af te breken.

Focus op vragen

Projecten zijn onderling heel verschillend. En vereisen gevarieerde kennis en kunde, inclusief soft skills als kritisch reflecteren, creatief denken en onderzoekend leren. Die kennis en kunde dragen we op de juiste momenten aan in onze lessen, waarbij we veel hebben aan de minstens zo gevarieerde, zorgvuldig opgestelde inhoud van TouchTech, onze nieuwe lesmethode . Elk project start met dezelfde serie essentiële vragen. Wie is je klant? Waarvoor wil hij het product gebruiken? Hoe moet dit eruitzien? En hoe lang dient het mee te gaan? Bovendien: wat mag het kosten? Welk materiaal is geschikt? Hoe zet je het product in mekaar? Wat is je planning? En wat zijn je afspraken met de klant?

Focus op actualiteit

Studenten werken graag aan hun product. Ze komen er zelfs in hun vrije uren voor naar de werkplaats. Maar hoewel ze een voorkeur hebben voor praktisch bezig zijn, komen ze ook graag naar de theorielessen. Deels omdat ze de relevantie daarvan zien voor hun project. Maar ook omdat we de lessen koppelen aan de actualiteit. Bijvoorbeeld door te starten met iets uit hun eigen leefwereld: ‘Jullie hebben allemaal een laptop gekocht. Hoe zit zo’n ding in elkaar?’ Of door te verwijzen naar nieuwsitems. Als Nieuwsuur meldt dat Defensie een geruisloze lichtgewichtdrone in gebruik neemt, vragen wij: ‘Hoe werkt zo’n innovatie?’

Focus op innovatie

Zelf schaffen we eveneens innovatieve apparaten aan, zoals 3D-printers, 3D-meters en lasersnijders. Dat kan ook niet anders, als technische opleiding die studenten wil klaarstomen voor de toekomst. De vraag hoe we onze opleiding het best up to date houden, leggen we onder andere voor aan de ondernemers in onze nieuwe Bedrijfsadviesraad. Zij vertellen ons dan met welke werkwijzen, kennis en skills zij actuele uitdagingen als robotisering en automatisering te lijf gaan. Mede dankzij deze input kunnen wij ons vakgebied beter overbrengen. En bereiden we onze studenten optimaal voor op hun loopbaan.

Verder lezen

Zie wat Luuk vertelt over het gebruik van TouchTech, de nieuwe ThiemeMeulenhoff-methode voor technische mbo-opleidingen. En ontdek wat andere docenten vertellen over de manieren die zij hebben om hun vakgebied over te brengen.

Ontvang automatisch een berichtje als er nieuwe blogs of lesbrieven online staan!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Altijd als eerste de nieuwste in je inbox?